"הביקושים יחזרו לרמות שהיו לפני הקורונה - ואולי אף מעבר לכך"
כך אומר בראיון מנכ"ל קסטרו רון רוטר על העידן שאחרי הקורונה, ומדבר גם על התמריצים השגויים של הממשלה בתקופה בה אנשים מעדיפים להישאר בבית ולקבל אבטלה: "חסרים לנו כ-500 עובדים"
רשת האופנה קסטרו -1.75% דיווחה היום לבורסה שהיא מתכננת לפתוח חנויות של עיצוב לבית, כאשר במהלך החצי השנה הקרובה היא מתכננת לפתוח כ-10-20 חנויות מסוג זה, ובמהלך חמש השנים הקרובות להגיע לפריסה של 50-80 חנויות. החברה תשקיע במיזם כ-30-20 מיליון שקל ותתחרה גם בתחום הזה ברשתות כמו גולף 0.92% , פוקס 1.83% וזארה.
קסטרו רשמה רצף של רבעונים חלשים ותשואה שלילית והייתה תחושה שמשבר הקורונה יכריע את קסטרו סופית, אך הרבעון השני של 2020 שינה את התמונה, וסופסוף הגיעה ההתאוששות שהחברה כה ציפתה לה; ברבעון השני של 2020 רשת האופנה דיווחה על זינוק של 190% ברווח הנקי, השיפור הגיע בעקבות השבתת הפעילות שהחלה באמצע חודש מרץ, אולם שיפור מהותי ברמה התפעולית, במקביל להוצאת עובדים לחל"ת וקבלת הנחות בשכירות ובארנונה הוביל להכפלת הרווח כמעט פי 3. מגמת השיפור המשיכה גם ברבעון השלישי של 2020, במסגרתו החברה הגיעה לרווח נקי של 41 מיליון שקל, לעומת הפסד של 31 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019.
"אני חושב שאם מסתכלים שמונה שנים אחורה, כשהשקנו את מותג הילדים עלו אותן שאלות, נכנסנו לשוק כאשר השחקנים הללו כבר היו בו. והיום, שמונה שנים אחרי אנחנו עם למעלה ממאה חנויות ילדים ועם אחד המותגים המובילים בתחום, אני חושב שהוכחנו שאנחנו יודעים להיכנס לתחומים שבהם אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לתת ערך מוסף".
את הדברים הללו אומר רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו - הודיס בראיון לביזפורטל, לאחר פרסום ההודעה על התרחבות המותג לתחום הלבשת הבית, ושבוע וחצי לפני פרסום הדוחות הכספיים של החברה (הדוחות עתידים להתפרסם ב-24 במרץ).
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעתם שאתם נכנסים לתחום ההום סטיילינג, בו מחכה לכם תחרות עם חברות ותיקות בתחום כמו פוקס וגולף - מה גרם לכם לרצות להיכנס לתחום?
"אני חושב שאנחנו הולכים להביא בשורה של אופנתיות וטרנדיות לצד איכות, וכמובן לצד מחירים תחרותיים - זה יהיה דומה למה שעשינו בעולם הילדים. תחום הלבשת הבית הוא תחום שמשיק לתחום הלבשת אופנה, חלק גדול ממנו מבוסס טקסטיל לכן נמשיך לעבוד עם ספקים שאנחנו כבד עובדים איתם. קטגוריית הלבשת הבית יכולה לשבת לצד הקטגוריות הקיימות שלנו בתחום ההלבשה, ולכן זה יהיה מותג שנוכל לראות אותו בתוך החנויות הקיימות שלנו, וגם בתור מותג שיפרוץ באופן עצמאי, בחנויות ייעודיות".
בתקופת הקורונה עשיתם מאמצים תפעוליים להתייעל, שצלחו והביאו אתכם לרווח נקי של 33 מיליון שקל נכון לרבעון השלישי של 2020. מה הצעדים שתנקטו כדי להמשיך במגמת ההתייעלות?
"ההתייעלות ברובה התמקדה בהורדת מורכבות תפעולית, התייעלנו בסעיפים לוגיסטיים, בעלויות הפעלת החנויות, ובהוצאות השיווק והמכירה. אסטרטגיית הייעול תמשיך איתנו קדימה. השינוי המרכזי שאיפשר לנו לעבור את התקופה הזו ברווח הוא ההתמקדות בהשבחת המוצר שלנו בתחום האופנה. תחום האופנה סבל מביצועים לא טובים בשנתיים האחרונות, והמאמצים שלנו להשביח את המוצר הושלמו והוטמעו. אני חושב שגם ברבעונים האחרונים שהיו וגם בשנת 2021 אנחנו מגיעים לשוק גם כשאנחנו הרבה יותר יעילים, וגם עם מוצר הרבה יותר טוב, והשילוב של שניהם אמור לאפשר לנו לצמוח ולשפר את שיעורי הרווחיות".
- קמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה
- מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
האם לדעתך תהיה עליה בהכנסות של החנויות הפיזיות? או שאנשים ימשיכו לרכוש באינטרנט?
"בתקופת הקורונה אנשים רכשו אונליין כתוצאה מכך שלא הייתה ברירה, אנחנו פעילים באונליין כבר הרבה מאוד שנים. אני חושב שזה מבורך, לצד זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנשים רוצים לצאת ולבלות במרכזי קניות ובקניונים, ולרכוש בחנויות הפיזיות. הרבה מאוד מהלקוחות שלנו מתחילים את מסע הרכישה באונליין, ומסיימים אותו בחנות הפיזית, וההיפך - אנשים מגיעים לחנויות ומשלימים את הרכישה באתר. צריך לשלב בין חנויות האונליין לבין החנויות הפיזיות, ולשם אנחנו הולכים. חלק גדול מהלקוחות הוא היברידי, יש כמובן את הלקוחות שקונים רק בחנויות הפיזיות, או את הלקוחות שקונים רק באונליין וגם אותם אנחנו משרתים. המטרה שלנו היא לתת את המוצר הכי טוב, ערוץ המכירה הוא משני, אנחנו נמצאים איפה שהלקוח רוצה שנהיה".
"אנחנו מתאימים את ערוץ הרכישה לביקושים - וזה גם מה שעשינו בשנים האחרונות, איפה שראינו שהביקושים יורדים כתוצאה מעליה של חנויות האונליין סגרנו את החנויות, ובמקום זה פתחנו חנויות גדולות במרכזים החזקים. אני חושב שהחברות שיצליחו לצלוח את המשבר ויוכלו להראות צמיחה בשנים הבאות, אלו אותן חברות שיצליחו לשמור על דינמיות ושכל הזמן יתאימו את עצמם לביקושים".
האם כל החנויות הפרונטליות נפתחו? מה הציפיות לגבי מחזור ההכנסות לעידן של אחרי הקורונה?
"כן כל החנויות נפתחו, אנחנו מקווים שהמחזורים יחזרו לרמה של טרום הקורונה, ואני מקווה שתהיה פה צמיחה. בסך הכל יש ביקושים ערים ואני מקווה שזה ימשיך איתנו. אני חושב שאפשר להניח ברמת ביטחון סבירה שהביקושים יחזרו לרמות של טרום הקורונה, ואפילו יש סיבות להאמין שהם יעלו – אני חושב שאנשים הרבה זמן לא הוציאו כסף, אנשים רוצים לצאת ולבלות, ולפצות על כל הזמן שהם היו סגורים בבתים לכן אני מאוד מקווה שנראה עליה".
האם יש עובדים שמעדיפים להישאר בבית ולהמשיך לקבל אבטלה? זה משהו שניתקתלם בו?
כן. ראשית, חשוב לי לציין שהחל"ת היה פתרון מעולה לתקופת הסגר ונתן רשת ביטחון לאותם עובדים שבאמת לא יכלו לעבוד כי המשק נסגר, וזה שירת את החברות ואיפשר להן לחסוך בהוצאות בתקופה הזו. כרגע אנחנו נמצאים במצב בו המשק נפתח ואין ספק שזה יוצר עיוות, אני חושבת שהממשלה צריכה להתייחס לזה ולוודא שלא יהיה ניצול לרעה של הכלי הזה, ושבאמת מי שמקבל את החל"ת הם אותם עובדים שלא יכולים לחזור לעבוד, בגלל שמקום העבודה שלהם סגור, או כי יש הגבלות כאלה ואחרות. אבל כרגע אני יכול להגיד לך שבאופן רוחבי בענף המסחר יש מחסור מאוד גדול בעובדים, אנחנו בקבוצת קסטרו עם סדר גודל של 500 משרות פתוחות, אני מאוד מקווה שהממשלה תעשה שינוי כדי שלא ייצא מצב שמי שיכול לחזור לעבוד לא חוזר בכלל התמריץ הזה".
בדוחותיה לרבעון השלישי של 2020 דיווחה החברה כי הכנסותיה ירדו ב-17.4% מ-428 מיליון ל-353 מיליון. עלות הכנסות ירדה מ-195 מיליון ל-154 מיליון, ירידה של 21%. אבל מה שבאמת משנה לחברת הביגוד קסטרו זו העובדה שמכירות האונליין היו יציבות ברבעון השלישי והחל"ת של עובדי החברה – שחנויותיה ברובה פרוסים בקניונים – בהחלט ניכר בשורה התחתונה, שעלתה ממינוס 32 מיליון שקל ברבעון המקביל, לרווח של 41 מיליון שקל – קפיצה של 228% - תודות לעסקה חד פעמית ממכירת נכס.
הקיטון בתקציבי עוגת הפרסום, שקטנו רוחבית בתקופת הקורונה אצל מרבית הקמעונאים, גם השפיעו לחיוב, כשהוצאות המכירה והשיווק קטנו מ-233 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל. ירידה של קצת למעלה מ-14%. הוצאות ההנהלה והכלליות גם ירדו, מ-24 מיליון ל-17 מיליון. ירידה של 29%.
- 5.בני 14/03/2021 23:49הגב לתגובה זולאיזה עובד/ת יהיה בכלל שווה לעבוד אצלם?
- 4.קסטרו בכיוון הנכון (ל"ת)בנימין 14/03/2021 19:14הגב לתגובה זו
- 3.אורן 14/03/2021 18:11הגב לתגובה זואם תקצץ במשכורת שלך ושל שאר הבכירים, תוכל להעלות משכורות לעובדים הקטנים. אני בטוח שאז אנשים יהיו מוכנים לעבוד בשבילך. אבל משום מה, יש לי הרגשה שלא תעשה את זה ותמשיך לחפש מסכנים שיעבדו בשבילך עבור המשכורות העלובות שאתה משלם.. בהצלחה!
- 2.תעלה משכורות מעל המינמום ועובדים יחזרו (ל"ת)אנונימי 14/03/2021 18:06הגב לתגובה זו
- 1.דניאל 14/03/2021 16:48הגב לתגובה זומרגע שהוא נכנס לחברה אסון, הפסדים, הפסקת חלוקת דיבידנד של חברה שחילקה רווחים מעל 20 שנה. אתה רואה את פוקס ופשוט חבל על המילים. מצעי שבמקום לדבר יפעל להפיק רווחים ואם הוא לא מסוגל שיפנה את הכיסא.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףהגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?
במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע.
זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.
הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע.
השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק.
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.
חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףנקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר
הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים
נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23% שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.
נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.צבר ההזמנות חוזר לעלות
אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.
הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.
הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
- עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
- ג'פריס: המלצת קנייה ואפסייד של 15% לנקסט ויז'ן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.
