המיליארדר חיים סבן: "הטלויזיה בעולם נופלת באותן רעות חולות"

"הייתי המום שמרדוק מכר את פוקס לדיסני כי הוא לא אחד שמוכר כלום" איל התקשורת ניתח את המיזוגים בין ענקיות הטלקום והשידורים בארה"ב ומסביר כי חברות הטלויזיה האמריקאיות נופלות באותן בעיות של הטלויזיה בישראל
ארז ליבנה | (8)

כבר בתחילת שנות ה-90, עולם הברודקאסטינג, (השידורים הטלוויזיוניים בארה"ב), כבר הבין שחיים סבן – מי שהפך ברבות השנים למיליארדר שהונו האישי מוערך ב-2.8 מיליארד דולר ואחד מהיהודים המשפיעים בעולם – הוא לא פראייר. מאז שפתח את החברה שלו ב-1980 ועד עצם היום הזה, סבן עדיין נחשב לאחד האנשים המשפיעים בעולם השידורים האמריקאי והאירופאי.

 

נכון שהעולם הטלוויזיוני השתנה מקצה לקצה ב-30 השנים האחרונות, אבל בסוף, עדיין זה שוק שנשלט על ידי תאגידי ענק בינ"ל ובו יש כמה צמתים מרכזיים. סבן יושב על אחד מהצמתים הללו. בראיון שערך לעיתונות האמריקאית הוא ניתח את העסקאות המרכזיות מהשנים האחרונות בתחום המדיה בארה"ב, בהן העמדת חברת דיירקט טיוי למכירה, מיזוג דיסני ופוקס ועוד.

 

לאחרונה פורסם בוול סטריט ג'ורנל ש-AT&T AT&T INC מעוניינת למכור את חברת דיירקט טיוי, לפי שווי של 15 מיליארד דולר. ב-2015 רכשה חברת הטלקום הגדולה בארה"ב את דיירקט ב-49 מיליארד דולר, אבל יחד עם החוב זה הגיע לקצת יותר מ-67 מיליארד דולר. המטרה הייתה להגיע לכוח משולב של 26 מיליון בתי אב מנויים בארה"ב עם יכולת מוגברת למכירת באנדלים וגם מה שבוודאי היה מגדיל את ההכנסות מפרסום. זה לא עבד.

 

סבן, שישב בדירקטוריון של דיירקט באותה התקופה, אמר כי AT&T עשו את הדבר הנכון לשעתו, אבל נפלו בשל הבעיות המובנות של הטלוויזיה המשודרת. "AT&T עשו את הדבר הנכון כשהם קנו את דיירקט טיוי.

"אני הייתי בדירקטוריון של דיירקט והיא נמכרה ב-50 מיליארד, היום הם מוכרים אותה ב-15 מיליארד דולר", אמר סבן בלא מעט סיפוק. "הם נפלו קורבן לחולאים המסורתיים של עולם השידור המודרני, אז אפשר לומר שניצחנו", הוסיף.

 

הרעות החולות האלה הן אותן רעות חולות של הטלוויזיה בישראל: עלויות גבוהות מאוד על הפקת תוכן ותשתיות, מול תחרות הולכת וגדלה במסכים שמחוץ לטלוויזיה, כלומר המחשבים והסמארטפונים, שם גם אין להם את אותה הכנסה מפרסומות או ניטור של מידע על הרגלי השימוש של לקוחותיהם.

 

סבן גם התייחס למיזוג בין פוקס לדיסני ב-2019, בעסקה ענקית בהיקף של למעלה מ-71 מיליארד דולר. איל תקשורת אחר, רופרט מרדוק, החליט לפרק את 2 הזרועות הגדולות של החברה שלו ולהתמקד בקור ביזנס שלו – שידור חדשות וספורט. את יתר הערוצים: סרטים, סדרות ואולפנים מכר לדיסני. הסיבה: הוא הבין שאין לו יכולת להתחרות יותר ברמה הגלובלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עוברת אורח 20/01/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    התקשורת הישראלית "נופלת" כי היא מלאת זבל דיווחים/זבל תוכן בידורי ומכרה נשמתה לשטן... עם טאלנטים/פרוגרסיבים יהודיים שלא מבינים איזה נזק הם עושים ליהודים עד שיהפכו לשנואים שוב וגלי אנטישמיות יפרצו שוב. הנקני# הזה תורם לזה! ומי שייפגע מגלי האנטישמיוח יהיו אני ואתה ולא הסבנים למיניהם. בדיוק כפי שיהודים דחפו את האף וניהלו מהפיכות בולשביקיות בשנות העשרים של המאה ה19, והיתומים היהודים שהיו התוצאות של הפרעות והשנאה והמעורבות הפוליטית. היו צריכים להיאסף על ידי ארגונים כמו ose מהפכן בשקל ונבל לא קטן הסבן הזה.
  • כשאני קורא את התגובה שלך, אני מניח שעבדת בעבר באיזה חברה שלו (ל"ת)
    נשמעת מאוד ממורמרת 20/01/2021 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המבין הגדול?במוזיקה! (ל"ת)
    החוק והצדק 19/01/2021 13:06
    הגב לתגובה זו
  • יגאל 21/01/2021 13:33
    הגב לתגובה זו
    .
  • נורית 19/01/2021 15:53
    הגב לתגובה זו
    ואתה??
  • אביבית 28/01/2021 20:14
    וכמעט כלום לא יותר מזה. הוא גם הפסיד הרבה לעצמו ולאחרים בגלל השקעות ועצות לא מוצלחות.
  • 2.
    יוסי 19/01/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    הכל . שהשוק נופל הכל למכירה . ואין קונים .מי שקונה נופל חזק יותר .
  • 1.
    דב 19/01/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    שמאל, חבר של ההוא קלינטון, משפחת המאפיה, שחבר לההוא, אפשטיין. זה שהוא מיליונר לא עושה אותו חכם או בעל ידע. וחבל שהוא נמצא פוליטית היכן שהוא נמצא.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.