וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים מביעים חשש מפני ההשפעה ההולכת וגוברת של המגפה על המשק לאחר ההתאוששות היחסית; סביבת האינפלציה נותרת יציבה אך האנליסטים צופים עליות בהמשך השנה שעשויות לגרור העלאות ריבית מוקדם מהצפוי
איתן גרסטנפלד | (3)

שבוע המסחר בוול סטריט, ייפתח לאחר ירידות השערים בשבוע המסחר החולף, ועל רקע נתוני התחלואה הגואים ברחבי העולם. לקראת הפתיחה המאוחרת של שבוע המסחר (בשני לא התקיים מסחר בוול סטריט, בשל יום מרטין לותר קינג), האנליסטים מסבירים את היציבות בסביבת האינפלציה וצופים עליות במהלך השנה הקרובה. לדבריהם, עלייה של האינפלציה לתקופה ממושכת יחסית יכולה להוות איתות להעלאת ריבית של הפד'.

 

סביבת האינפלציה שומרת על יציבות וצפויה לעלות במהלך השנה הקרובה

על רקע עלייה של 0.4% במדד המחירים לצרכן בדצמבר לאחר עלייה של 0.2% אחוז בנובמבר, ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר מדוע סביבת האינפלציה בארה"ב שומרת על יציבות וצפויה לעלות במהלך השנה הקרובה, "להערכתנו, צפויה האצה באינפלציה בארה"ב במהלך 2021 בהשפעת מכלול של גורמים. ראשית, האצה כזו רצויה על ידי קובעי המדיניות הכלכלית (מוניטרית ופיסקלית). לאחר מכן, ישנו מכלול של גורמי צד היצע המשקף התייקרויות שבדרך: מחירי סחורות (חקלאית, אנרגיה, מתכות תעשייתיות), הסטת שרשראות ייצור והתייקרות הייצור, מחסור במכולות לשילוח ימי ועוד".

"ההכנסה הפנויה של הציבור בארה"ב עלתה בשנה האחרונה (הרבה בהשפעת ההטבות הרבות מצד ממשלת ארה"ב לציבור משקי הבית) והעלייה נצברה בעלייה של החיסכון של משקי הבית, הצפוי להזין התפרצות של ביקוש כבוש בעת שניתן יהיה לצמצם את המגבלות על הציבור. התפרצות כזו, בעת שעסקים בתחומים שונים נסגרו לפעילות (חולפת או תמידית), צפויה ליצור, ולו באופן זמני, עודף ביקוש על פני היצע, שצומצם במגוון ענפי שירותים (פנאי, בידור, נופש ועוד) ואחרים. ההתפתחויות המוניטרית, ובראש ובראשונה התרחבות של מצרפי הכסף הרחבים, יכולה לתרום גם כן להאצת האינפלציה של מדד המחירים לצרכן אל מעבר ל-2% בשנת 2021".

מקור: לאומי סקירת מאקרו

לדבריו, "עלייה של האינפלציה, במדדים הרלוונטיים לפד', אל מעבר ל-2% לתקופה ממושכת יחסית יכולה להיות איתות לכך שהמועד לתחילת העלאת הריבית על ידי הפד לא כל כך רחוק ולא יארך שנים רבות, אלא פחות מכך".

אין האצה באינפלציה, בשלב זה

הערכה דומה משמיעים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, "היחלשות הדולר ועלייה במחירי הסחורות ימשיכו לתמוך באינפלציה. בנוסף, פתיחת המשק (אומנם לא עד המחצית השנייה של 2021) צפויה לתמוך בהאצה במחירי השירותים".

"בדצמבר אינפלציית הליבה נותרה על קצב שנתי של 6%, בדומה לקצב בחודשים האחרונים. יחד עם זאת, חשוב לציין מספר מגמות: ראשית, מחירי הסחורות במדד (הליבה) עלו ב-1.6% שנה אחורה (0.2% בדצמבר מול נובמבר), האצה מקצב שנתי של 1.0% לפני חצי שנה, זאת בהשפעת הגידול בביקוש, העלייה במחירי הסחורות בעולם, הפיחות בדולר, והתייקרות במחירי ההובלה".

קיראו עוד ב"גלובל"

"שנית, לעומת זאת מחירי השירותים התמתנו ל-1.6% בדצמבר מקצב של 3% בתחילת המשבר, על רקע ירידה בביקושים עקב חשש מהידבקות. התמתנות זו מורגשת במחירי הטיסות, אירוח ופנאי ובתי מלון. שלישית, מחירי הדיור (מחירי השכירות) עלו ב-2.2% בשנה האחרונה, סעיף אשר גם נמצא במגמת התמתנות (מ-3.3% לפני שנה).

מקור: לידר שוקי הון

על אף האופטימיות השפעת המגפה מתחזקת

למרות האופטימיות ששטפה את השווקים בעקבות אישור החיסונים, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מצביע על כך שהשפעת המגפה מתחזקת. לדבריו מדדי הפעילות היומיים של בלומברג, שמתבססים בעיקר על פעילות הצרכנית, מצביעים על בלימת ההתאוששות בארה"ב, אירופה וגם במדינות המתפתחות למעט סין. אחרי התאוששות חזקה מדד המכירות הקמעונאיות נמצא בירידה בחודשים האחרונים גם בארה"ב ובמיוחד באירופה.

לעומת זאת, הוא מדגיש כי פעילות הייצור והיצוא בעולם ממשיכה להיות חזקה. מדדי הייצור התעשייתי בארה"ב ובאירופה מגבירים עליות. היצוא במדינות רבות באסיה צומח בקצב מואץ, במיוחד בסין.

מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נראה שצפוי מהלך אגרסיבי למטה 19/01/2021 00:14
    הגב לתגובה זו
    נראה שצפוי מהלך אגרסיבי למטה
  • 1.
    שוק 18/01/2021 12:01
    הגב לתגובה זו
    רק הקדימון לירידות חדות.
  • יודע דבר 18/01/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    מי זה בכלל?? אפילו לא חותם את שמו בא נופח נפיחה והולך מה למה איך-כל זה לא מעניין העיקר שנונתים לו במה לנפיחות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.