קרטון
צילום: iam_os, unsplash

מי הן המרוויחות השקטות ממהפכת הרכישות באינטרנט?

כמעט כל משלוח שמגיע באמצעות הזמנה באינטרנט, גורם לחברות לייצור נייר וקרטון לחייך. עם התגברות הטרנד, במיוחד בסין, רק דבר אחד יכול להשפיע על המשך צמיחתן של החברות – המחיר של הסחורה
ארז ליבנה | (5)

לא צריך להיות גאון כדי להבין ששנת 2020 הייתה שנת מפנה. כמעט כל אספקט בחיינו עבר שינוי כלשהו. הכול עבד על ספידים. טרנדים הואצו ולא משנה אם לשלילה או לחיוב. הנפט לדוגמה, שכבר שנים מדברים על ירידת קרנו, ספג מהלומה שממנה כנראה לא יתאושש. הנפט אמנם לא יעלם, אבל אפשר להניח שהאבות המייסדים של ענקיות הנפט ההיסטוריות, כמו רואיל דאטצ' של (RDS) או בריטיש פטרוליום (BP), מתהפכים בקברם עם הידיעה שהחברות היקרות שלהן נמצאות עמוק בהשקעות של אנרגיות מתחדשות.   מנגד, טרנד הרכישות באינטרנט, שגם כך היה בעלייה מתמדת בשל התחזקות המסחר המקוון בעשור האחרון - בשל מהפכת המובייל, שהפכה בפשטות את האמרה "קנייה בקליק" למציאות - שברה שיאים. הסקטור הזה קיבל זריקת אדרנלין, כשהציבור, גם המבוגרים שמתקשים להתסגל לטכנולוגיות חדשות, נאלץ להתאים את עצמו למציאות שבה הליכה לסופרמרקט מהווה סיכון בריאותי. מכירות האונליין בארה"ב לבדה הגיעו ב-2020 לכדי 800 מיליארד דולר, עלייה של 32% ביחס לשנה שלפני.   ואיך מגיעות אלינו החבילות הללו? ניחשתם נכון, אריזות קרטון. כמו הלוגו המחייך של אמזון (AMZN) וכמו החיוך שלנו כשאנו מקבלים חבילה שציפינו לה, תעשיית הקרטון, שנחשבת לתעשייה תומכת, מרוויחה בכל פעם שמישהו מאתנו מזמין חבילה באינטרנט.   תעשיית הקרטון הגלובלית תצמח ב-8% בשנה עד כמה התעשייה הזו גדולה? ההערכות הן שב-2014 התעשייה הגלובלית הכניסה 500 מיליארד דולר. כשהרכישות המקוונות מוערכות בקרוב ל-5 טריליון דולר ב-2021, התחזיות מעודדות כשעד 2025 קצב הצמיחה השנתי הממוצע (CAGR) של התעשייה מוערך ב-8% בשנה. אגב, התעשייה הזו מגיעה עם תג מחיר של 15 מיליארד עצים בשנה, רק שהתעשייה ממחזרת עד 7 פעמים כל קרטון כדי לנסות ולמזער פגיעה סביבתית.   בארה"ב לבדה ישנם למעלה מ-1,900 עסקים בתחום שבהם מועסקים קרוב ל-140 אלף בני אדם, כשבין ינואר לאוקטובר של 2020 החברות האמריקאיות הכניסו למעלה מ-67 מיליארד דולר, לפי הדו"ח של IBIS World report.   התעשייה הזו, לשמחת ראשיה, עובדת בתפוקה מלאה. מנהל חברת ג'ורג'יה פסיפיק, שמייצרת פולפה ומוצרי נייר לתעשיית הקרטון, אמר לוושינגטון פוסט שהמפעל שלו עובד ב-100% תפוקה. חברת אינטרנשיונל פסיפיק (IP), הגדולה ביצרניות הקרטון בארה"ב, ייצרה ב-2020 2.7 שורט טון – שורט טון, או טון קצר, שווה לכ-0.91 טון מטרי – של מוצרי אריזה. עלייה של 2% ביחס ל-2019.   בכל שנה אחרת, התעשייה בארה"ב מכוונת לחודש ספטמבר, אז מגיע הפיק של הרכישות לקראת הרבעון האחרון והגדוש באירועי מכירות של השנה. ב-2020, בין יוני לאוקטובר משלוחים ארוזים הגיעו לנפח שיא של 3.2 מיליארד מטר רבוע בכל חודש. "בהתבסס על הדאטה שמגיעה עד 1999, מדובר בשיא שלא היה כדוגמתו", אמר ג'ורג' סטאפוס אנליסט מבנק אוף אמריקה (BAC) שעוקב אחרי התחום. "בשנה רגילה, חודשיים כאלה זה המון. 5 חודשים? אף אחד לא האמין לזה".   אבל ארצות הברית היא לא הסיפור היחיד פה. מה שימשיך לתרום לצמיחת הרכישות באינטרנט הוא בעיקר מעמד הביניים המתחזק בסין ואזור מזרח אסיה והפסיפיק באופן כללי. מול ה-300 מיליון אמריקאים שמשתמשים באינטרנט כיום, יש 900 מיליון סינים וכוח הקנייה שלהם מתחזק מרבעון לרבעון. כשמכניסים פנימה את יפן, דרום קוריאה, אינדונזיה ויתר המדינות באזור, התמונה נהיית קצת יותר פרופורציונלית.   מהן המניות המעניינות בתחום בארה"ב יצרנית מוצרי האריזה ראנפאק (PACK) עלתה ב-12 החודשים האחרונים מרמה של 7.9 דולר למניה, לרמה של 15.9 דולר, עלייה של כ-100%. מדובר בחברה קטנה יחסית עם שווי שוק של קצת למעלה ממילארד דולר. חברת קראון הולדינס (CCK) שמייצרת גם אריזות מאלומניום ועוד, עלתה השנה בכ-34% מרמה של 71 דולר לרמה של 100 דולר. שווי השוק שלה עומד על 13.5 מיליארד דולר. גם חברת IP, אותה הזכרנו מגיעה לשווי של למעלה מ-19 מיליארד דולר והמניה שלה קפצה השנה ב-14% לרמה של 50 דולר למניה. מניית פאקג'ינג קורפ (PKG) עלתה מרמה של 105 דולר לרמה של 142 דולר, עלייה של 36%, ושווי שוק של 13.5 מיליארד דולר.   בכל מקרה העלייה בביקושים צפויה להמשיך לתמוך בתעשייה. אנחנו עדים לזה לפי העלייה של 50 דולר במחיר הטון המטרי לנייר בחודשיים. בחודש נובמבר האחרון, הנציגה הישראלית הבכירה בתחום, נייר חדרה – שנשלטת על ידי קרן פימי (59.6%) – קפצה ב-9% ביום אחד הודות לחדשות הטובות האלה. לפחות עבורה. בכלל, ב-12 החודשים האחרונים המניה הוסיפה 23.5%. לסיכום, תעשיית הקרטון אמנם עדיין מזהמת, אבל כרגע אין תחליף ראוי לאריזות הקרטון, לא במשלוחים באינטרנט, לא במוצרי החשמל או הצעצועים שאנו רוכשים. צריך לזכור שמדובר באריזות מאוד ורסטיליות ונוחות לאחסון, שאפשר להשתמש בו מספר פעמים. כרגע, עם המשך גדילת האוכלוסייה, הרכישות המקוונות והגדילה העקבית של מעמד הביניים הסיני בעיקר, העתיד של הסקטור נראה ורוד מתמיד, או חום מנצנץ למי שמתעקש. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הייקון מערכות הנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית 18/01/2021 11:39
    הגב לתגובה זו
    הייקון מערכות הנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית הקרטון
  • 3.
    הייקון מערכות שנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית 18/01/2021 11:38
    הגב לתגובה זו
    הייקון מערכות שנסחרת בתל אביב מספקת מערכות לתעשיית הקרטון
  • 2.
    משקיען 18/01/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
    כמו חנות מכולת שכונתית
  • 1.
    אופיר 17/01/2021 08:26
    הגב לתגובה זו
    מדוע העלתה אמניר את מחיר הפינוי ב 40% ב 2020 ?
  • אולי כדי להרוויח יותר,ממה שהם מרוויחים... (ל"ת)
    אולי כדי ל 17/01/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
לאופולד אשנברנרלאופולד אשנברנר

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI

בגיל 23 בלבד, ללא ניסיון השקעות קודם, לאופולד אשנברנר הצליח לגייס מעל 1.5 מיליארד דולר לקרן הגידור שהקים, המתמקדת בבינה המלאכותית ומשקיעה בחברות טכנולוגיה, אנרגיה וסטארט-אפים חדשניים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בינה מלאכותית

לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.


קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.


התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.

הכסף רץ אחרי ה-AI

אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.


Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.


מאנדיי ערן זינמן רועי מן
צילום: נתנאל טוביאס

לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?

חברת התוכנה הישראלית צפויה להציג הכנסות של כ-293.6 מיליון דולר ברבעון השני ורווח מתואם של 0.86 דולר למניה, לאחר רצף של תוצאות טובות בדוחות האחרונים; לצד השקת שלושה כלי AI חדשים ושדרוג המלצות אנליסטים, נרשמו בחודשים האחרונים מכירות מניות גדולות מצד בכירים, במחירים גבוהים משמעותית מהשווי הנוכחי, איך המניה תגיב היום?

תמיר חכמוף |

עדכון: מאנדיי מאכזבת ונופלת ב-15%


חברת התוכנה הישראלית מאנדיי monday.com 0.26%   תפרסם היום  לפני פתיחת המסחר בוול סטריט את תוצאותיה לרבעון השני של 2025. הצפי בשוק הוא להכנסות של כ-293.6 מיליון דולר, עלייה של 24.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך האטה לעומת צמיחה של 34.4% באותה תקופה אשתקד. הרווח המתואם צפוי לעמוד על 0.86 דולר למניה.

ברבעון הקודם עקפה מאנדיי את תחזיות האנליסטים עם הכנסות של 282.3 מיליון דולר, עלייה שנתית של 30.1%, וכן הפתעה חיובית ב־EBITDA ובחיובים (billings). החברה הוסיפה 243 לקוחות אנטרפרייז משלמים מעל 50 אלף דולר בשנה, והגיעה ל־3,444 לקוחות מסוג זה. בשנתיים האחרונות הצליחה מאנדיי לעקוף את תחזיות ההכנסות בכל רבעון, בפער ממוצע של 2.7%. בנוסף, החברה העלתה תחזיות להכנסות של בין 1.22-1.226 מיליארד דולר השנה לעומת תחזית קודמת של 1.208-1.221 מיליארד דולר.

מה אומרים האנליסטים?

בית ההשקעות Baird העלה בשבוע שעבר את המלצתו למניה מ"נייטרלי" ל"תשואת יתר", והעלה את מחיר היעד מ-280 ל-310 דולר. האנליסט רוב אוליבר מציין את הפוטנציאל המשמעותי של החברה בתחום הבינה המלאכותית, כשהוא רואה במאנדיי "שכבת אינטליגנציה" שתאפשר לארגונים להפיק ערך מהדור החדש של GenAI ו-Agentic AI. לדבריו, הפלטפורמה של מאנדיי מעוצבת סביב שימושים עסקיים מוגדרים וממוקדת בערך ללקוח, בניגוד לחלק מהמתחרות. Baird צופה רבעון חזק והמשך מומנטום עד כנס המשתמשים ואירוע המשקיעים הצפוי בספטמבר.

בסה"כ הסיקור של מאנדיי חיובי עם 6 המלצות "קניה" ו-16 "תשואת יתר", עם מחיר יעד ממוצע של 351$ למניה.

בעלי התפקיד מוכרים

עוד לפני הדוחות הצפויים, נרשמו בחודשים יוני ויולי מכירות מניות משמעותיות מצד בכירים בחברה, במחירים שנעו סביב 305-308 דולר למניה, אשר גבוהים מהמחיר הנוכחי שנע סביב 250$ למניה. בין המכירות הבולטות: מייסד שותף ערן זינמן, שמכר 70 אלף מניות בשווי של כ-21.57 מיליון דולר, והמנכ"ל המשותף רועי מן, שמכר בסה"כ מעל 14.8 אלף מניות ביותר מ-4.5 מיליון דולר.