רוברט אנטוקול
צילום: אוהד מורנו
IPO

פלייטיקה מכוונת לשווי של 10-12 מיליארד דולר; השווי יכול להיות גבוה יותר

מבול של הנפקות ישראליות וסמי ישראליות צפוי בוול סטריט בשנה הקרובה; ענקית המשחקים המקוונים, פלייטיקה היא (בינתיים) הגדולה מכולן; החברה פרסמה טיוטאת תשקיף שחושפת שיפור מרשים בתוצאות
נושאים בכתבה פלייטיקה

פלייטיקה (Playtika) פרסמה טיוטאת תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונה (IPO) בבורסה האמריקאית. החברה שהינה בין הגדולות בעולם בתחום המשחקים המקוונים, נהנית מצמיחה מרשימה בהכנסות וברווח המתואם. ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-1.8 מיליארד דולר לעומת 1.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ה-EBITDA עלה לכ-670 מיליון דולר - גידול של כ-40% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. המספרים האלו תומכים בהערכה כי החברה תגייס לפי שווי של 10-12 מיליארד דולר, וייתכן כי מדובר "בשווי פתיחה". לקראת ה-IPO השווי לרוב עולה ובמהלך המסחר ביום הראשון הוא מתרומם בעשרות אחוזים נוספים. 

קשה לגזור את הרווח המייצג של החברה בעיקר בגלל שיש השנה הרבה הוצאות חד פעמיות (תשלומי אופציות ועוד). אבל הרווח המתואם הוא כנראה באזור של 600-700 מיליון דולר בשנה. רווח כזה, עם מכפיל רווח של 20 מביא לשווי של 12-14 מיליארד דולר, ומכפיל 20 - בעידן הנוכחי - הוא לא מכפיל גבוה. 

המשמעות שהיא שייתכן שבקרוב מאוד, נראה חברה סמי ישראלית חדשה בצמרת הישראליות והסמי ישראליות הנסחרות בוול סטריט. פאלו אלטו שהיא אמריקאית אך עם מייסדים ישראליים ומרכז מאוד גדול בארץ נסחרת ב-33 מיליארד דולר, נייס, צ'ק פוינט וסולאר אדג' בכ-16.5 מיליארד דולר ווויקס בכ-15 מיליארד דולר. פלייטיקה עשויה לתפוס מקום טוב בצמרת הזו

 

פלייטיקה נוסדה על ידי  הישראלי - רוברט אנטוקול, שעדיין מנהל את החברה. בשנת 2016 נמכרה החברה בתמורה ל-4.4 מיליארד דולר  לאלפא פרונטיר (Alpha Frontier) הסינית, אך אנטוקול נשאר עדיין עם החזקות מיעוט (2.6% מהון המניות), כשהקשר הישראלי הוא גם במרכזי הפיתוח בארץ וכמות גדולה יחסית של ישראלים שעובדים בחברה.  

הגידול בפעילות בשנה האחרונה הוא המשך לגידול רציף בשנים האחרונות, כאשר החברה מדגישה את הרחבת כמות המשחקים שהיא מפעילה לצד שיפור איכות המשחקים. עיקר ההכנסות מגיע משחקנים בארה"ב (כ-71%) כשהיתר מגיע בעיקר מקנדה, אירופה ואוסטרליה.

פלייטיקה נסמכת על תעבורה מאפל, גוגל ופייסבוק. התעבורה מאפל ייצרה הכנסות בסך 620 מיליון דולר, התעבורה מגוגל הכניסה 605 מיליון דולר ופייסבוק הכניסה 215 מיליון דולר (מתוך הכנסות כאמור של 1.8 מיליארד דולר)

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    החגיגה נגמרה לברוח מהר . טראמפ בחוץ המשחק נגמר (ל"ת)
    יוסי 20/12/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
  • מי שהרוויח עד היום שיגיד תודה.לברוחחחח מהר (ל"ת)
    י 20/12/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיקי 20/12/2020 09:28
    הגב לתגובה זו
    ימריא חזק ב- 2021.
  • גיימינג (ל"ת)
    עברית 20/12/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.