סודן
צילום: אוסאמה אלפאקי

סודן הצטרפה למעגל השלום; מי ירוויחו?

אמש הודיעו ישראל וסודן על כינון יחסים רשמיים, לאחר שסודן הוסרה מרשימת מדינות הטרור. התחומים שצפויים להרוויח מהמהלך בשלב הראשון הן חברות בתחום החקלאות והתעופה, אבל גם לתרופות, לנשק ולחלל יכנסו לשוק החדש 
ארז ליבנה | (4)

בראיון שערכנו לפני חודש וחצי עם רון פרושאור, בכיר משרד החוץ לשעבר ויו"ר המכון למדיניות ע"ש אבא אבן במרכז הבינתחומי, הוא אמר כי המדינה הבאה שתיכנס למעגל המדינות שיחתמו על הסכם שלום עם ישראל תהיה סודן. הוא צדק.

 

"למדינה שיש הכי הרבה אינטרס לחתום על הסכם עם ישראל זו סודן", אמר פרושאור. "זו המדינה עם הכי הרבה סנקציות בעולם, כשכנראה, לפי ההסכמות המתגבשות, בתמורה להסכם שלום, ארצות הברית תוריד חלק ניכר מהסנקציות".

 

אחרי ההסכם עם האמירתים והבחריינים, סודן הסכימה לשלם פיצויים בהיקף של 335 מיליון דולר למשפחות אמריקאיות, בתמורה להסרת הסנקציות מהמדינה וחתימה על הסכם שלום. החשיבות של סודן היא גדולה מבחינה סימבולית, מאחר ולאחר מלחמת 6 הימים ב-1967, שבו חתמו מדינות ערב על "החלטת חרטום" עם שלושת הלאווים, "לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למו"מ עם ישראל". עכשיו, סודן באופן סימבולי, ריסקה את ההחלטה הזו לרסיסים.

 

בהודעה המשותפת שיצאה שלשום, המדינות הודיעו שבשלב ראשון המדינות ישתפו פעולה בתחומי החקלאות והתעופה, אך סביר להניח שגם סקטור התרופות ירוויח בזמן הרחוק יותר וגם הסקטור הביטחוני.

הסקטורים שצפויים להרוויח מהשלום

רשימת החברות העוסקות בענפים הקשורים לחקלאות בבורסה הן אבוג'ן -2.82% , פיתוח ומסחור פלטפורמה מיחשובית-ביולוגית לשיפור תהליכי הפיתוח של מוצרים בתחום מדעי החיים; עמיר שיווק 0.35% שעוסקת באספקה ושיווק תשומות לחקלאות:חומרי הדברה,דשנים, תערובות,זרעים ואריזות, שעוסקת בנטיעה,עיבוד,אריזה ושיווק של מטעים ופרי הדר, נכסים מניבים ומתן שירותי אחסנה בקירור.

 

מאחר ולסודן היא מדינה ענייה עם כלכלה חלשה, מערכת בריאות ישנה וצבא שזקוק לשדרוג, הפתיחות החדשה לעולם תקל עליה לקבל הלוואות מהבנק העולמי ובמדינה צפויות השקעות רבות בשנים הקרובות.

סביר להניח שגם תחום התעשיות הביטחוניות והתקשורת ירוויחו מזה, כשכמובן אלביט מערכות 0.6% , גילת -2.8% , חלל תקשורת -0.94% יכולות להשתלב שם בשווקים בשל היכולות שיש לחברות הלוויין באפריקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לכן אבוג'ן ירדה 33% בחודש האחרון... (ל"ת)
    בידי 26/10/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אברמזון 25/10/2020 14:37
    הגב לתגובה זו
    טיפש עושה שלום עם סודן ובראשון בינואר ינחתו פה אלפי "תיירים" סודנים שיאכלו אותנו כמו ארבה. ביבי הביא לנו 70 אלף אריתראים ו50 אלף סודנים , כעת הם יעשו איחוד משפחות ויכבשו את הארץ בלי יריה אחת.
  • 2.
    ניסו 25/10/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
    צפו להפתעה בנושא חוזה לטווח ארוך הגז יעבור דרך מצריים והכל בחסות הנשיא האהוב טראמפ.בהצלחה זה הסכם חשוב ביותר
  • 1.
    ששי 25/10/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
    ועוד פליטים יברחו ויגיעו לארץ.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.