טסלה
צילום: Bram Van Oost on Unsplash

היעד החדש של אילון מאסק: 20 מיליון רכבים עד 2030

הבעלים של טסלה ערך שיחה עם עיתונאים ואנליסטים לאחר פרסום הדוחות והסביר איך החברה פועלת, כמה סטארטאפים יש בתוך טסלה ואיך יהיה ניתן לשלוט על 10 רכבים דרך האינטרנט
ארז ליבנה | (5)

הדוחות המצוינים של טסלה לא היו מפתיעים, נוכח שיא במסירת רכבים שעבר את ה-130 אלף ברבעון שעבר. זה לא רק שההכנסות עלו ב-40% והרווח ב-100%, זו העובדה שכבר 5 רבעונים ברציפות החברה רווחית. נכון, יש עוד דרך ארוכה, אבל טסלה נראית בדרך הנכונה. שאלת השווי היא כבר עניין אחר לחלוטין - גם אחרי שמגלמים את התוצאות הטובות, וגם אחרי שהאנליסטים העלו את תחזיות הרווח לשנה הקרובה, גם אז - התמחור בעיני רבים - לא ריאלי. מכפיל רווח דו ספרתי גבוה או תלת ספרתי, זה לא נשמע מחיר הגון, אבל יש גישה אחרת שהיא פופולארית עכשיו ולפיה - מה שחשוב זה קצב הצמיחה של הרווחים והקצב גדל, אז כשקונים חברה עם מכפיל 100 לשנה הבאה, והעסק צומח, אז ה-100 הופך ל-50 אחרי שנה ו-25 אחרי שנתיים ו-12-13 אחרי שלוש שנים - זה כבר לא נורא. השקעה בחברות צומחות הוכיחה את עצמה, והשקעה בחברות משנות סדרי עולם (כמו אפל) הוכיחה את עצמה בריבוע; וטסלה היא בעיני רבים האפל הבאה.    

 

מכל מקום, בשיחה עם עיתונאים שנערכה אתמול עם הנהלת החברה והיזם, היו"ר ומנכ"ל החברה, אילון מאסק, שסיפר על תוכניותיו לעתיד וכהרגלו, הצליח לגרות את דמיונם של המשקיעים, שצפויים להמשיך ולשים כסף על החברה שלו שכבר חצתה את שווי של 410 מיליארד דולר. עם זאת, היא עדיין בחסר של 8% ביחס לשיא של סוף אוגוסט, אז עמד מחיר המניה על 475 דולר. 

 

מאסק סיפר על תוכניותיו, שכתמיד הן גרנדיוזיות. בנושא המכוניות האוטונומיות, מאסק אמר כי הוא חושב שטסלה יכולה להפעיל את השירות הזה הרבה לפני הציפיות של השוק והיכולות שלו גבוהות בהרבה מהמתחרות. "בנוגע להשקת גרסת הבטא של הרכב הנוסע עצמאית, כשמכניסים את הפקטור של האוטונומיה של הרכב למרווחים שיראו נמוכים בצורה קומית", אמר מאסק.

 

מאסק גם אמר כי הפיתוחים בתחום האוטונומיה יאפשרו להשיק מוניות רובוטיות והסביר איך לראייתו ייראה השוק הזה. "יהיה רכב שאותו תשתף עם משפחה וחברים, שתוכל לשים כחלק מרשת של מוניות, שישלטו עליהן לחלוטין דרך הרשת. כלומר, אם אתה נהג של אובר (UBER), תוכל להפעיל 10 רכבים במקביל. כמו רועה שמוביל עדר כבשים", המשיך מאסק.

 

המוניות הרובוטיות (Robo Taxis), הם חלק חדש במערך של טסלה, שאותה מאסק רואה כדבוקה של סטארטאפים תחת קורת גג אחת. "כנראה שיש 12 סטארטאפים מקבילים שעובדים בטסלה, בהם מתחום הרכב, חומרה, גגות סולריים, מכירות רכב והפצה, ביטוח ועוד", אמר מאסק והביע ביטחון בסטארטאפים האלו. 

 

העניין הוא שמאסק רוצה להמשיך ולשמור על כל הסטארטאפים הללו, כדי לייצר סינרגיה בין כל האספקטים של הפעילות בהן טסלה פועלת. "טסלה היא חברה משולבת לרוחב, ביחס לחברות רכב אחרות", אמר מאסק. "יש לנו כמות מאסיבית של טכנולוגיית ייצור שפיתחנו בעצמנו. כשאנחנו צריכים לייצר חלק, אנחנו צריכים גם לייצר את המכונה שמייצרת את החלק. קשה מאוד להעתיק כזה דבר", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גק 23/10/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    עד שהמכונית תעלה לכביש ותוכיח את עצמה תעלה המצאה חדשה שתהיה הרבה יותר משתלמת ולא מעמיסה על פקקים בכבישים,אל תניחו את כספכם על המצאה לא מעשית
  • 3.
    לרון 23/10/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    באפט עוד לא קונה את מאסק
  • 2.
    לרון 23/10/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
    במקום נהג אחד למכונית ופקקים למכביר,לנהג אחד 10 מכוניות ואין אפשרות לזוז בכביש...אכן אידיאלי!!??
  • 1.
    רועי לוי 23/10/2020 00:22
    הגב לתגובה זו
    אתם זוכרים את המשאיות שהוא הציג לפני איזה 3 שנים... איפה הן?! הוא איש שיווק מדהים ואין ספק שהוא יכול לבצע .. אבל בתכלס יש להם בעיות ייצור ,האיכות לא כמו של החברות הטובות באמת, אפילו טויוטה שהיא חברת על בתחום הרכב לא מוכרת 20 מיליון וגם הם לא עושים רווח שמצדיק את השווי של טסלה שהוא 400 מיליארד .. תבדוק טוב טוב איך הם עושים רווח זה הכל שקר.. החברה במקרה הטוב שווה 100 וזה נדיב. בועה בועה בועה של איש שיווק מבריק ושל ציבור שמחפש איפה לשים את הכסף הזול שהוא מקבל מהבנקים..
  • אתה פשוט חסר מושג לחלוטין (ל"ת)
    23/10/2020 12:08
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.