האם ארצות הברית בדרך לדולר דיגיטלי?
יו״ר הפדרל ריזרב, ג׳רום פאואל אמר אמש כי הפד' פתוח לשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי לקראת הנפקה אפשרית של דולר דיגטלי אמריקאי, אך חזר והדגיש כי הבנק המרכזי לא מתחייב להשיק אחד כזה בפועל.
״יהיו לנו הרבה שיחות עם בכירים בתעשייה ובעלי עניין, שיעזרו בעבודה על המטבעות הדיגיטליים ופתרונות תשלומים חוצי גבולות״, אמר פאואל בפאנל של קרן המטבע הבינלאומית. פאואל אמר כי יוזמות המגזר הפרטי, כמו הליברה של פייסבוק, האיצו את התעניינות הבנקים המרכזיים בפיתוח מטבעות דיגיטליים רשמיים משלהם.
אך יחד עם זאת, פאואל הזהיר כי המעבר למטבעות דיגיטליים עתיד להיתקל בקשיים רבים, כאשר המרכזי מבניהם הוא ההשלכות על המדיניות המוניטרית, לצד פעילות בלתי חוקית ומתקפות סייבר.
״אני באמת חושב שזה אחד מאותם נושאים שבהם חשוב יותר לארצות הברית לעשות זאת מסודר מאשר להיות ראשונים״, אמר פאואל והצביע על חשיבות הדולר האמריקאי בכלכלה העולמית. מרבית השטרות האמריקאים, בסך 2 טריליון דולר, מוחזקים מחוץ למדינה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פאואל הדגיש כי הדולר הדיגיטלי לא יהוו תחליף למזומן הפיזי, אלא כ״השלמה״.
ארה״ב מוצאת את עצמה בפיגור לעומת מדינות אחרות בתשתית התשלומים. הבנק המקסיקני השיק בשנה שעבר מערכת Cobro Digital, המאפשרת לצרכנים וסוחרים לבצע עסקאות בפזו דיגיטלי באמצעות קודי QR. הבנק הסיני החל לאחרונה לבחון אפשרות לשימוש ביואן דיגיטלי לצורך עסקאות גם ללא חיבור לאינטרנט.
השבוע דווח כי 50 אלף תושבי שנז׳ן עלו בהגרלה מבין 2 מיליון מועמדים וזכו ב-200 יואן דיגטלי כ״א מהרשויות המקומיות. זהו צעד נוסף בדרך להטמעת המטבע הדיגיטלי הרשמי של הבנק המרכזי הסיני, אשר דיווח שבוצעו למעלה ממיליארד העברות באמצעות המטבע במהלך 12 החודשים האחרונים.
תשלומים בזמן אמת
למרות שהפד' לא מתחייב להשיק מטבע דיגטלי משלו, הוא מתחייב למצוא פתרון לתשלומים בזמן אמת. שירותים כמו Venmo ו-Cash App מציעים העברות מהירות בין חשבונות שונים, אך סליקת העברה עדיין אורכת ימים עד שהכספים נכנסים לחשבון בגלל תשתית מיושנת המחברת בין הבנקים במדינה.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בפד' מקווים להקים את מערכת FedNow שעתידה לאפשר תשלומים בזמן אמת 24/7 עד 2023 או 2024. נשיאת הפד' שלוחת קנזס סיטי, אסתר ג׳ורג׳, אחת ממובילות היוזמה, אמרה כי הפרויקט מתוכנן לצאת אל השוק בזמן זה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
