סגירה אדומה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 2.2%, ננוקס קפצה ב-56%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 2.2%, כאשר התנודתיות הייתה גבוהה והורגש שוני גדול בין הסקטורים. ההודעה כי הנשיא טראמפ נדבק בקורנה מהווה את הטריגר לתיקון בשוק. במקביל, דו"ח התעסוקה לחודש ספטמבר מאכזב.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנודתיות בשווקים נמשכת: על רקע חוסר ההסכמה אצל המחוקקים בארה"ב על תוכנית תמריצים חדשה, מגיעה היום ההודעה של טראמפ ומהווה את הטריגר לתיקון בשוק. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נדבק בקורונה. טראמפ הודיע הבוקר בציוץ בטוויטר כי הוא ורעייתו מלאניה נדבקו בוירוס הקורונה, לאחר שנחשפו ככל הנראה במהלך אחת הטיסות ליועצת שחלתה. טראמפ כתב בציוץ: "הלילה הגברת הראשונה ואני נמצאנו חיוביים לנגיף הקורונה. נתחיל מיד בבידוד ובתהליך ההחלמה, נעבור את זה יחד".
טראמפ הוא כעת הדמות הבולטת ביותר שנדבקה בנגיף הקורונה. בעבר, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה והחלימו. טראמפ ספג ביקורת גדולה על התמודדותו עם מגפת הקורונה בארצות הברית, שם נדבקו יותר מ -7.2 מיליון ו-212,000 בני אדם מתו.
במקביל להודעה של טראמפ, חוסר התמיכה של הממשל בשווקים מעיב. למרות ש-2 הצדדים מנסים בימים האחרונים להציג אופטימיות בנוגע להשקה של תוכנית חדשה, נראה כי הפערים בין 2 הצדדים ממשיכים להיות גדולים. נזכיר כי המחלוק העיקרית בין 2 הצדדים נוגעת לתמיכה של הממשל ברשויות המקומיות.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בעוד ארה"ב סובלת מקיפאון פוליטי, שוק העבודה מתחיל היות בבעיה. חברות התעופה הגדולות בארה"ב כבר הודיעו כי יפטרו עשרות אלפי עובדים לנוכח העובדה שלא קיבלו חבילת חילוץ מהממשל. מוקדם יותר השבוע הודיעה דיסני על קיצוץ של כ-28 אלף משרות. בתוך כך, דו"ח התעסוקה לחודש ספטמבר מאכזב עם תוסף של 661 אלף משרות חדשות בלבד (לכתבה המלאה).
בגזרת הסחורות, הנפט איבד 4.6% ונסחר ברמה של 38 דולרים לחבית. בסיכום שבועי, ירד מחיר הנפט ב-8%.
במרכז
מניות האנרגיה ריכזו על רק הנפילה במחיר הנפט ביומיים האחרונים. נציין בהקשר זה את אקסון מובייל (סימול:XOM) שאיבדה אמש 3.4% וחוזרת לרמות של השפל של חודש מארס האחרון. מי שהייתה המניה הגדולה בעולם ב-2014 נסחרת כעת לפי שווי שוק של 142 מיליארד דולר בלבד וזה עשוי להחמיר עוד אם החברה תאלץ לקצת את הדיבידנד ׁ(לכתבה המלאה).
במקביל לנפילה במניות האנרגיה הוותיקות, סקטור האנרגיה הירוקה בולטת בשבועיים האחרונים עם זינוק של עשרות אחוזים במניות המובילות (לכתבה המלאה). נציין בהקשר זה את מניית סולאראדג' הישראלית, שהגיעה אתמול לשווי שוק של 12.4 מיליארד דולר.
מניות התעופה עמדו במוקד לאחר שלא קיבלו עדיין תוכנית חילוץ מהממשל האמריקני. נזכיר כי התוכנית הקודמת הסתיימה אתמול והחברות כבר איימו בימים האחרונים כי יפטרו עוד עובדים בהקשר זה נציין את אמריקן איירליינס (סימול:AAL), יונייטד איירליינס (סימול:UAL) ודלתא (סימול:DAL).
בגזרת הישראליות, בגזרת הישראליות, אנלייבקס (סימול:ENLV) עלתה ב-13% לאחר שזינקה אמש ב-48%. כפי שחשף אור צרפתי מביזפורטל, החברה הצליחה לספק תוצאות חיוביות בניסוי קליני ב-Allocetra לטיפול בחולי קורונה במצב קשה/קריטי (לכתבה מלאה).
עוד ישראליות בולטות: וויקס (סימול:WIX) איבדה 5.6% לאחר שקפצה אמש ב-5.9%. קמטק (סימול:CAMT) ירדה ב-3.5% לאחר שקפצה אתמול ב-17% לאחר שדיווחה על קבלת חוזה בהיקף של 15 מילון דולר. פייבר (סימול:FVRR) עלתה ב-1.8% לאחר שקפצה אמש ב-7.9% לשיא כל הזמנים. טבע (סימול:TEVA) איבדה 0.5% על רק ההשקה של תרופות גינריות ל-HIV (לכתבה המלאה). אבוג'ן(סימול:EVGN) ירדה ב-8.6%.
- 11.פיטר 03/10/2020 11:57הגב לתגובה זואז למה יש לצפות? ברור לא?
- 10.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 02/10/2020 18:54הגב לתגובה זו
- יחזקאל 03/10/2020 09:44הגב לתגובה זוהכל יבוא
- 9.אילנה 02/10/2020 17:42הגב לתגובה זוהמלצות קניה
- 8.ביזפורטל-אתם ממש "תאבים" ל"תיקון חד בשוק"..כ"כ שקופים (ל"ת)tt 02/10/2020 17:31הגב לתגובה זו
- 7.פלמח 02/10/2020 17:30הגב לתגובה זותמכר ותגדל ותגדל ותגדל.
- 6.. 02/10/2020 17:13הגב לתגובה זואם כן..הוא ישאר מוכה וחבול פיזית ונפשית..וגם: גם כך לא היה לו כל סיכוי בבחירות הקרובות...עכשיו לא יוכל לעמוד תרתי משמע בעימותים מול הדמוקרט הגאה..וגם לא יוכל לעמוד לבחירה נורמלית..וגם מצבו מכל הכיוונים שתיסתכלו לא יאפשר לו להיות נשיא גם אם ינצח בגדול והוא ממש לא.
- 5.לכל המודאגים 02/10/2020 16:54הגב לתגובה זויסיים בירוק ככה החליטו
- 4.עוד יסיימו בירוק (ל"ת)תיקון חד? 02/10/2020 16:47הגב לתגובה זו
- 3.דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)דירה=קורת גג 02/10/2020 16:32הגב לתגובה זו
- 2.. 02/10/2020 16:27הגב לתגובה זוהחולה ...ממש לא רוסיה וסין וצפון קוראה..וגם לא המגפה הנוראה מכל ועוד ועוד מריעין בישין לסוגיהן....זה דבר פשוט..זה בא משמיים כי כך צריך להיות..האמת והצדק נימדדים למעלה ובסיכומו של יום מגישים חשבון...שבת טובה.
- 1.עליות חדות שלא נראו מעולם על הגלובוס (ל"ת)צרנוחה 02/10/2020 16:27הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
