סין
צילום: Christian Joudrey on Unsplash

גדול מכדי ליפול? אוורגרנד הסינית נמצאת במצוקת אשראי

אגרות החוב והמניה של חברת הנדל"ן הממונפת ביותר בסין רשמו קרסו היום לאחר דיווחים כי החברה עשויה להגיע למצב שהיא לא תוכל לעמוד בהתחייבויות כבר בחודשים הקרובים. שוק האג"ח הקונצרני בסין בדרך להתלקחות?
עמית נעם טל | (9)

שוק האג"ח הקונצרני בסין, בהיקף של 50 טריליון דולר, מתחיל להראות סימני מצוקה ביומיים האחרונים על רקע הדיווחים כי אוורגרנד, קבוצת הנדל"ן ה-2 בגודלה בסין במונחי מכירות וחברת הנדל"ן הממונפת ביותר בעולם, נמצאת בקשיים פיננסיים גדולים לחודשים הקרובים. נציין כי מדובר בגוף "גדול מכד ליפול" עבור הרשויות בסין. 

ע"פ הדיווחים ביומיים האחרונים, החברה שלחה מכתב לרשויות הסיניות לקראת סוף אוגוסט ובו טענה כי "היא עשויה להיות בבעיה תזרימית אם הרשויות לא יאשרו את רישום החברה בבורסת שנזן". 

נציין כי החברה גייסה בשנים האחרונות עשרות מיליארדי דולרים מהמשקיעים על סמך ההנחה כי החברה תצליח להיכנס ב"דלת האחורית" לבורסת שנזן. הדד ליין של המשקיעים הוא ה-31 בינואר, כאשר במידה והרשויות לא יאשרו את רישום החברה, בעלי החוב רשאים לדרוש החזר של כ-130 מיליארד יואן (כ-19 מיליארד דולר). מדובר ב-92% מסך המזומנים שיש לחברה כעת.

מכתב ששלחה החברה נטען כי מצוקת נזילות שלה יכולה להצית גל של פשיטות רגל: מבנקים ועד לספקים שעובדים עם החברה. למעשה, המכתב שהודלף מראה כי בחברה מעריכים כי "מדובר בסיכון סיסטמטי לשווקים הפיננסיים".

מיד עם פרסום המכתב בכלי התקשורת בעולם, בחברה טענו כי הוא איננו נכון, אך השווקים סוערים.. אגרות החוב ומניית החברה נפלו היום בחדות. בחברה מנסים להרגיע וטוענים כי המכתב "מפוברק", אך המשקיעים לא מתרשמים מכך.

אגרות החוב הדולריות של החברה לשנים הקרובות: בצניחה חדה היום

עוד לפני הדד ליין של ינואר הקרוב, בחברה צריכים להתמודד עם מחזור חוב של כ-5.8 מיליארד דולר בחודשיים הקרובים. כבר ב-16 באוקטובר צריכה החברה למחזר חוב של כ-3.2 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

אוורגרנד היא כאמור "גוף גדול מידי בשביל ליפול" ולכן סביר להניח כי הממשל הסיני יצטרך לחלץ אותה כבר בחודשים הקרובים. עם זאת, האירועים ביומיים האחרונים מצביעים על סיטואציה בעייתית בשוק הנדל"ן הסיני. 

ההתפוצצות של הפרשה דווקא ביומיים האחרונים לא צריכה להפתיע לנוכח המתרחש בשוקי המט"ח בשבועיים האחרונים. מוקדם יותר השבוע הערכנו בביזפורטל כי לנוכח התחזקות הדולר בעולם, התלקחות של שוקי האג"ח במדינות שהן לא ארה"ב היא אירוע בהסתברות גבוהה במיוחד. ובמילים פשוטות: "רק כשהשפל מגיע, רואים מי שוחה עירום". מחיר הכסף מתייקר בלא מעט שווקים בעולם והבעיות מתחילות לצוץ.

נציין בהקשר זה כי שוק האג"ח הקונצרני במדינות המזרח (בעיקר סין), רשם בשבוע האחרון את "השבוע הגרוע ביותר מאז מארס"- שיא הבעיות בשווקים. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רועי 25/09/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    אז היא יכול לפרוע הכל ביוםאו שיש טעות בכתבהוזה 92 אחוז מהמאזןמשו לא מסתדר
  • 8.
    במידה והחברה סינית,תמונת השער היא מסינגפור:) (ל"ת)
    Fixrfixr 25/09/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צריךלעניש אותם על הרצאת מניות בכסך השחור שנכנס לבורסה (ל"ת)
    חיים 25/09/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מאפו כול הכסף השחור נכנס לבורסה צריך חקירה וגם חקירה הב (ל"ת)
    חיים 25/09/2020 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    8 שנים שהבורסה עולה לא מענין אותה קורונה או סגר (ל"ת)
    אבי 25/09/2020 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלפי האנשים מתים מיקרונה יש סגר בעיות כלכלי בכול העולם (ל"ת)
    אבי 25/09/2020 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קורונה סגר במדינה והבורסה בסי כול המניות מעל השוי שוק (ל"ת)
    דוד 25/09/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל העולם בקשיים וטרמפ בכוח רוצה לעלות את הבורס העים הק (ל"ת)
    דוד 25/09/2020 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמן כן יהי רצון (ל"ת)
    צרנוחה 25/09/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.