וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה ירוקה: הנאסד"ק עלה ב-1.1%, ליפט זינקה ב-5.7%

ברקע למסחר - נתונים חלשים שפורסמו בשוק העבודה האמריקאי, מנגד התפתחות חיובית מול סין; אינטל עלתה ב-1.7%, טבע ירדה ב-2.3%, טאואר השילה 2.5%, WIX הוסיפה 3%
מערכת Bizportal | (7)

המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.1%, כאשר מניות הטכנולוגיה מובילות את המגמה החיובית. תשואות האג"חים נופלות על רקע פרסום פרוטוקול הפד' אמש. נציין כי מחר צפויה להתרחש הפקיעה החודשית בארה"ב.

 מדדים בוול סטריט

S&P 500 0%
דאו ג'ונס 0.6%
נאסד"ק 0.22%

מאקרו

למרות המתיחות הגוברת בין המעצמות, סין וארצות הברית הודיעו כי ייפגשו בימים הקרובים סביב שולחן המשא ומתן, כדי לבחון את ההתקדמות של השלב הראשון בהסכם הסחר ביניהן – זה שהקורונה קצת סדקה. כך לפי הודעה של משרד הכלכלה הסיני. הצדדים יערכו פגישה טלפונית, לאחר שהפגישה האחרונה שהייתה אמורה להיערך בשבת נדחתה בשל ענייני לו"ז. ראוי לציין שהשלב הראשון בהסכם שנחתם בינואר, סיים תקופה מאוד מתוחה בה שתי הכלכלות שהטילו סנקציות ומכסים הדדיים.

היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט פורסמו נתונים חלשים מהצפי לגבי שוק העבודה, כאשר מספר הדרישות לדמי אבטלה עלה לרמה של כ-1.1 מיליון בשבוע החולף, לעומת כ-971 אלף דרישות בשבוע הקודם ולעומת הצפי לירידה לכ-930 אלף דרישות.

גם מדד הייצור של הפד' במחוז פילדלפיה הראה קריאה של 17.2 נקודות, נמוכה הן ביחס לקריאה של כ-24.1 נקודות בחודש שעבר והן ביחס לצפי בשוק לקריאה של 21 נקודות במדד.

אתמול, בפעם הראשונה מזה תקופה ארוכה, הבנק המרכזי בארה"ב איכזב את השווקים. בשוק ציפו לעוד תמריצים מצד הפד' לחודש הבא בדמות תוכנית שליטה על עקום התשואות. בפועל, הפד' טען כי אין תועלת בתוכנית כזו. הפד' ככל הנראה מנסה לגמול את השוק מהתמיכה שלו והמדדים בוול סטריט ננעלו בירידות שערים של עד 0.6% (לכתבה המלאה).

לפי פרוטוקול החלטת הריבית בארה"ב שפורסם אתמול "רוב הנציגים שדנו בסוגיה ציינו כי לקיבוע תשואות האג"חים יש מעט מאוד יתרונות". בנוסף, חלק מהנציגים בוועדה הציגו את העלויות הגבוהות שיש למהלך זה, כמו למשל גידול משמעותי ומהיר במאזן הפד'. כמו כן, בפד' מודאגים בנוגע לרמת החוב של החברות בארה"ב (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות במרכז

בגזרת הישראליות: טבע (סימול: TEVA) ירדהב-2.3%, טאואר (סימול TSEM) ירדה ב-2.5%, מנגד וויקס (סימול:WIX) עלתה ב-3%. פייבר (סימול:FVRR) זינקה ב-7%.

מניית CureVac (סימול: CVAC) זינקה ב-15% לאחר שדווח כי החברה נמצאת במגעים מתקדמים עם האיחוד האירופאי לאספקה של לפחות 225 מיליון ערכות של חיסון הפוטנציאלי שהיא מפתחת לקורונה.

מניית L Brands (סימול: LB) עלתה ב-3.8% לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות מפתיעות לרבעון האחרון. למרות הסגירה של החנויות, ההכנסות זינקו - בעיקר בגלל מכירה של סבונים וחומר מחטא. בנוסף, המותג ויקטוריה סיקרט שבבעלות החברה רשם זינוק של 28% במכירות ברשת.

מניית Synopsys (סימול: SNPS) עלתה ב-8.5% לאחר שהחברה דיווחה על רווח רבעוני של 1.51 דולר למניה, מעל הצפי שעמד על כ-1.35 דולר למניה.

מניית חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר (Estee Lauder - סימול: EL) ירדה ב-6.6% לאחר שהחברה דיווחה על הפסד של 53 סנט למניה ברבעון האחרון, הפסד גבוה יותר מהערכות שעמדו על הפסד של 19 סנט למניה. ההכנסות היו כפי שהעריכו.

חברת אינטל (סימול: INTC) מדווחת על מסגרת רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של 10 מיליארד דולר המניה עלתה ב-1.7%

חברת אליבאבא (סימול: BABA) דיווחה על רווח והכנסות מעל למצופה בזכות ההשפעות הטובות של נגיף הקורונה על ענף הקניות באינטרנט. לחברה היו ביוני 874 מיליון משתמשים חודשיים פעילים - עלייה של 28 מיליון מאז מרץ.

לאחר זינוק של 170% במניה מאז השפל, חברת אנבידיה (סימול: NVDA) הוציאה אתמול דוחות טובים לרבעון 2; החברה הציגה זינוק של 50% בהכנסות שהסתכמו לסך של 3.87 מיליארד דולר לעומת הצפי להכנסות של 3.56 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

נכון לכרגע, נראה שסקטור התעופה הבינ"ל, שספג הפסדים כבדים בשל סגירת השמיים, מסתמך בעיקר על תיירות הפנים. בסין, התעופה האווירית הפנימית היא מקור ההכנסות הכמעט בלעדי של חברות התעופה והן, יחסית לסקטור העולמי, משגשגות. אבל מתי תחזור פעילות התעופה הבינ"ל לרמה של לפני המגפה? לא לפני 2022 לפי אלן ג'ויס, המנכ"ל של חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס (סימול: QABSY), שמעריך כי החברה תחזור ל-50% מפעילותה הבינ"ל במחצית 2021 (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דירה=קורת גג 21/08/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    קובי 21/08/2020 11:32
    הגב לתגובה זו
    התנהלות הצדדים בארה"ב מאוד מזכירה השוק הישראלי בתחילת שנות ה-80 קראו לזה אז ויסות.זה מה שעושות המדינה בפעולות הזרמה מטורפות והדפסת הדולרים
  • 2.
    אייל 21/08/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
    עוסק בהשאלת מניות מכירתם וקנייתם מחדש ולכן יש לו אינטרס חזק מאד רק בכיוון אחד שהשוק ירד הכי חזק שאפשר ואז הוא יוכל לקנות הכי בזול את המניות שמכר . ברור ?
  • 1.
    . 20/08/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    הטראמפ וארצות הברית וכל עושי הרע וספקי הסחי והרוע והטיפשות בעולם..עומדים לרדת מבמת ההיסטוריה לתמיד. כוחות טובים (בודדים מיני רבים אך חזקים ובלתי ניתנים לשבירה או כיפוף)נכנסים לעיירה לעשות סדר בגהינום שהטראמפים השאירו אחרי זנבם הרוטט מפחד התבוסה.
  • כץ 21/08/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    רק ב 99% מהזמן
  • איך מתרגמים את המשפטים שלך לכסף??? (ל"ת)
    לפרופסור 20/08/2020 19:16
    הגב לתגובה זו
  • איצ 21/08/2020 01:50
    מתפללות שיעשו עלייהן שורט קלאסי אבל אגרסיבי. בהצלחה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.