אילו מדינות מתפתחות יתקשו להתאושש ממשבר הקורונה?
בעיקרון, משקיעים שמתרכזים בשווקים מתפתחים, מתייחסים לשווקים אלה כמו מניות צמיחה. שווקים מתפתחים לרוב מניבים צמיחה באחוזים גבוהים יותר מכלכלות מפותחות, כך שהחזר על השקעה, בעיקרון, מניב יותר תשואה. אבל כמו השקעה במניית צמיחה, השקעות כאלה כרוכות בלא מעט סיכונים, שיכולים לפגוע בהשקעה. מצב פוליטי/מדיני/צבאי נפיץ, שחיתות ברמות יחסית גבוהות וחשיפת יתר להשפעות חיצוניות – כמו תנאי סחר או מחירי סחורות בשווקים הגלובליים – יכולים לפגוע משמעותית בצמיחה ובכלכלה באופן כללי.
השפעה חיצונית שכזו היא הקורונה, שמכה במרבית השווקים המתפתחים בעוצמה, לא רק בכלכלה, אלא במספרים נטו. אבל יש שלושה שווקים שככל הנראה חטפו יותר ממרבית השווקים המתפתחים והם גם שייכים לארגון ה-G20. מדובר בברזיל, הודו ודרום אפריקה, שספגו מהלומה לא קלה בכלל כתוצאה מהנגיף.
נכון לכתיבת שורות אלה, ברזיל נמצאת במקום השני בעולם עם קרוב ל-3.5 מיליון נדבקים ו-111 אלף מתים. הודו אחריה במקום השלישי עם למעלה מ-2.8 מיליון נדבקים ו-54 אלף חולים. דרום אפריקה במקום החמישי עם קרוב ל-600 אלף נדבקים, שמתוכם מתו רק 12.5 אלף בני אדם.
לפי מדד ווריסק מייפלקרופט ליכולות התאוששות, הקורונה מתווספת לעובדה שלמדינות אלה אין תשתית מדינתית חזקה – כלומר, המוסדות הממשלתיים שם לא מתפקדים ברמה מיטבית בלשון המעטה. להיפך, השחיתות לרוב חוגגת והשירותים לאזרח בהרבה מאוד אזורים נמוכים עד לא קיימים. המדד עוקב אחר 12 אינדיקטורים שיכולים לסייע או להפריע להתאוששות הכלכלית כתוצאה ממשבר.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי המדד, המדינות המערביות והמזרח אסייתיות ב-G20, אלה שספגו את מרבית המכות הכלכליות בתחילת המגפה, נמצאות במקום הרבה יותר טוב ביחס לשווקים המתפתחים. המדינות המפותחות יותר עוקפות בביצועים את הכלכלות המתפתחות בממוצע של 40%. הודו, ברזיל ודרום אפריקה אולי לא נחשבות לכלכלות הכי משמעותיות בעולם. רחוק מזה. אבל עדיין, זה לא צחוק. אזרחיהן של שלוש המדינות יחד מהווים כ-20% מאוכלוסיית העולם, כשלפי נתוני קרן המטבע הבינ"ל, הכלכלות שלהן צפויות להתכווץ ב-7% כל אחת.
"מהדאטה שאספנו עולה כי לשלוש המדינות יש ציון של סיכון גבוה לשחיתות, ויחד עם רוסיה, מקסיקו ואינדונזיה הן נופלות למצב 'סיכון קיצוני' בקטגוריה", כתבו במייפלקרופט. "שחיתות, חוסר אפקטיביות וחוסר יציבות של ממשלות, יגבילו את היכולות להפנות תקציבים להיכן שצריך אותם, מה שיוביל לקושי להתאוששות כלכלית, גם לאחר שהמשבר המיידי ייפתר", הוסיפו.
הצפיפות והרגישויות החברתיות גם מהוות פקטור ביכולת של הכלכלות הללו להתאושש, כששלוש המדינות האלה סובלות מאחוזי עוני גבוהים עם הון אנושי ברמה נמוכה. גם הקישוריות, שמודדת לא רק מרחק פיזי בין אנשים וריכוזי אוכלוסייה, אלא את היקף התשתיות הפרושות במדינה, שנחשב למנוע לחזרה לצמיחה של הצריכה, לוקה בחסר, בלשון המעטה. המצב, לפי המחקר, גם מעלה את ההסתברות לחוסר יציבות פנימית.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות הגישה האמריקאית המבולגנת מהטיפול במשבר, בניגוד לכלכלת ארצות הברית בעלת הכיסים העמוקים שמאפשרים לה להזרים כספים לשווקים ולידיהם של אזרחיה, מה שיסייע לה לצאת מהמשבר – לכלכלות המדוברות אין את היכולות הללו כמעט בכלל. כך שעל אף שחלקן הגיבו עם סגר אפקטיבי, אין להן את האמצעים הפיסקליים לגשר על הפערים שנוצרו.
- 3.שדרום אפריקה תתמוטט (ל"ת)רפי 21/08/2020 11:19הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 21/08/2020 10:16הגב לתגובה זואנחנו די דומים לא?
- 1.דני דין 21/08/2020 08:17הגב לתגובה זוהמדינה שמקרבנת את האזרחים של עבור עכוזו המרופד בחזרי מס של הנאשם המושחת סוחר הצוללות העומד הראשה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
