אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

מניית אינטל איבדה 30% מהשיא, בחברה מגדילים את הרכישות החוזרות

החולשה במניית החברה מול הזינוק של המתחרות כנראה שהכריע את המעסיקה הגדולה ביותר בישראל. החברה הודיעה אתמול על האצת תוכנית הרכישות העצמיות בהיקף של 10 מיליארד דולר
עמית נעם טל | (5)
נושאים בכתבה אינטל שער הדולר

לאחר שמניית החברה ירדה כבר למעלה מ-30% מהשיא בתחילת השנה וכאשר היא מתקשה להתאושש לנוכח התחרות הגדולה מול AMD ואנבידיה. בהנהלת אינטל (סימול:INTC) מבקשים כעת לתמוך במניית החברה בצורה אחרת - הגדלת תוכנית הרכישות העצמית (BUYBACK) ב-10 מיליארד דולר נוספים.  מניית החברה מגיבה בעליות של 1.5%. 

מנכ"ל אינטל, בוב סוואן, טען אתמול כי "אמנם הסביבה המאקרו כלכלית נותרה לא וודאית, אך מניות אינטל נסחרות כיום הרבה מתחת להערכה שלנו". עם השלמת ההסכמים, יצרנית השבבים צפויה להשלים רכישה של מניות בהיקף של כמעט 17.6 מיליארד דולר במניות מאז שהחלה החברה ברכישות החוזרות באוקטובר 2019. 

הבעיה העיקרית של אינטל כאמור היא התחרות הגדולה. בדוחות האחרונים הציגה החברה תוצאות טובות אך עם תחזית חלשה. אינטל הודיעה יחול עיכוב של כחצי שנה עד הגעתם לשוק של מעבדי מחשב בעובי של 7 ננומטר. וזאת כאשר החברה מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים גם בייצור של שבבים בעובי 10 ננומטר. AMD שתמיד פיגרה אחרי אינטל כבר מייצרת כיום שבבים בעובי של 7 ננומטר ומפתחת טכנולוגיה לשבבים בעובי של 5 ננומטר.

במקביל, המנכ"לית של AMD, ליסה סו, עודדה את המשקיעים כאשר טענה ששני שבבי המחשבים המתקדמים ביותר של החברה (Ryzen ו- EPYC) התקבלו היטב בשוק המחשבים הניידים והשרתים המתקדמים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    א 21/08/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    רכישות עצמיות קורות מתוך כוח של החברה ולא מתוך חולשה. חברה שמפחדת על עתידה לא מבזבזת כסף על רכישה עצמית. חברה שמבינה שהמחיר מניה שלה כרגע נמוך+יתרות מזומנים היא חברה שמבצעת רכישה חוזרת.
  • 2.
    חזי 21/08/2020 07:19
    הגב לתגובה זו
    אינטל ב 10 נמ מול 7 נמ של AMD ועוד יכולת הבינה המלאכותית של אינטל בתחרות רק מול המעבד של טסלה במציאות
  • 1.
    שי 20/08/2020 21:11
    הגב לתגובה זו
    או שזה באשראי מההזרמות?
  • צרי 21/08/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    החברה מרוויחה יותר מ-20 מיליארד בשנה! המחיר של המניה בדיחה. אני אוסף.
  • יש להם יותר.. (ל"ת)
    רועי 20/08/2020 21:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.