קורונה פנסיה גל
צילום: Shutterstock, פייסבוק ,Jeremy Bishop - Unsplash

"הגרוע ביותר כנראה מאחורינו, אבל ההסתברות למיתון בצורת W עולה"

כלכלני חברת המחקר מרקיט מעריכים כי עליית קצב הנדבקים בנגיף הקורונה בכלכלות הגדולות כמו ארה"ב, ברזיל והודו הגדילו את הסיכון להתאוששות "בצורת W"; להערכתם לאחר מיתון מאוד עמוק וקצר מאוד, צפויה התאוששות
ערן סוקול | (16)
נושאים בכתבה וירוס הקורונה

עליית קצב הנדבקים בנגיף הקורונה בכלכלות הגדולות כמו ארה"ב, ברזיל והודו הדגישו את שבריריות ההתאוששות הכלכלית והגדילו את הסיכון להתאוששות "בצורת W", כך מעריכים כלכלני חברת המחקר מרקיט (IHS Markit).

בדו"ח אודות הכלכלה העולמית שנערך ביולי, העלו כלכלני מרקיט, את תחזית הצמיחה העולמית שלהם לשנת 2020 במקצת להתכווצות של 5.5%, תוך שהם מציינים אינדיקציות ברורות לירידה חדה בפעילות הכלכלית במאי וביוני, כאשר לאחר מיתון מאוד עמוק וקצר מאוד, צפויה להערכתם התאוששות, עם צמיחה של כ-4.4% בשנת 2021.

"עם זאת, ההיגיון העומד בבסיס התחזית שלנו, של 'קפיצה ודעיכה', לא השתנה. הצרכנים והעסקים נותרו זהירים", אמרו כלכלני מרקיט. ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם הזרימו תמריצים מוניטריים ופיסקליים ברמות חסרות תקדים, מאז החל המשבר. לדברי כלכני מרקיט, "אלא אם הרשויות הפיסקליות והמוניטריות יתנו תמריצים נוספים, תמיכה מרכזית בהתאוששות תעלם בקרוב".

במרקיט צופים כי גוש האירו יהיה האזור שייפגע הכי קשה מבחינה כלכלית, עם ירידה של כ-8.6% בתמ"ג השנה. בעניין זה, צריך לציין שהמנהיגים האירופאים התכנסו בבריסל היום במטרה להתחיל מספר ימי משא ומתן על קרן סיוע להתמודדות עם משבר הקורונה בסך 750 מיליארד יורו.

עם זאת, עלייה במספר הנדבקים בארצות הברית נותרה הדאגה המרכזית, כאשר יותר מ-77,000 מקרים חדשים אתמול, על פי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר מבין כל המדינות בעולם. במספר מדינות נאלצו להפעיל מחדש סגרים חלקיים כדי למנוע את המשך התפשטות הנגיף, כאשר היקף הנדבקים ממשיך לטפס.

הגבלות מקומיות דומות הוכנסו במספר מוקדי התפרצות של קורונה ברחבי העולם, כולל באוסטרליה, סין, גרמניה, ישראל, יפן וספרד. כלכלני מרקיט הדגישו כי נתונים אודות דפוסי הוצאות הצרכנים "התהפכו", ומצביעים על עלייה מחודשת בזהירות הצרכנים.

"גל הנדבקים החדש צמצם את ההסתברות למחזור כלכלי בצורת V, והגדיל את הסיכון למיתון בעל תחתית כפולה (מחזור בצורת W)", אמרו כלכלני מרקיט.

במרקיט מעניקים הסתברות של 20% לתרחיש כזה, אך מעריכים כי בהתאם קצב ההדבקה, הסבירות עשויה להתגבר בחודשים הקרובים.

"העיתוי הסביר של הגל השני יהיה מאוחר יותר השנה או בתחילת 2021, וכנראה שההתכווצות הכלכלית הרבה פחות חמורה ביחס למיתון הקשה שעברנו זה עתה", נכתב בדו"ח, תוך ציטוט של אמצעי ניהול משופרים שמשמעותם סבירות פחותה של סגרים נרחבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    טכנולוג 19/07/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    זה בדיוק הזמן לנצל את המשבר כדי להפוך את המשק, גם הפרטי וגם הציבורי, ליעיל יותר.
  • 15.
    תום 19/07/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לרוב התגובות, אני חושב שהירידות היו (ובצדק) במחשבה שהוירוס הזה הולך לקטול מליונים ולא נוכל לפתוח את הכלכלות שנה. בסוף התברר שהוירוס הזה אומנם לא שפעת, אבל לא רחוק מאוד ממנה.כן יש בועה של הנאסדק, אבל האבטלה בארהב התחילה לרדת, אנשים חוזרים לצרוך לאחר שמבינים שהוירוס הזה לא סוף העולם.וגם פה, ת"א 35 במחירים של 2012.אני לא רואה את תל אביב נופל חזרה ל1200 (מחירי 2007, להזכירכם)
  • 14.
    אופיר 19/07/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
    בשביל דיונים ארוכים ויסודיים בשאלה: מיתון V או W.
  • 13.
    כל מספר זוכה (ל"ת)
    גדי 19/07/2020 07:18
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שושי 18/07/2020 22:55
    הגב לתגובה זו
    זה ברור מה הולך להיות
  • 11.
    התוכנית הסינית 18/07/2020 21:53
    הגב לתגובה זו
    ה צ ל י ח ה
  • 10.
    ליאור. 18/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    לקאוא את הכתבה מה קורא בעולם ולראות שרק בישראל נערך בצל המגפה צידהראשו של ביבי. כל הרע הדוחה השיקרי והמטונף יוצא החוצה מצד אחד של המפה הפוליטית.
  • 9.
    אולי אצלם הגרוע מאחוריהם אצלינו הגרוע נמצא בבלפור . (ל"ת)
    ממ 18/07/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הנביא 18/07/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
    עם המדיניות מוניטארית מודרנית, מה שמצפים שיקרה כמיתון כבר לא יכול לקרות. השוק למעלה עוד תקופה ארוכה.
  • 7.
    מוני 17/07/2020 23:02
    הגב לתגובה זו
    למקרה שלא שמתם לב
  • 6.
    פרסומות 17/07/2020 20:18
    הגב לתגובה זו
    מה שקורה עכשיו זה פירסומת....שנגיע לסרט זה יהיה מעניין מאוד מאוד מאוד בהצלחה לכולם
  • 5.
    ביז'ו 17/07/2020 20:05
    הגב לתגובה זו
    שלא גדעו עץ לייצר ממנו נייר כדי שיהיה צורך (אין צורך כזה) להדפיס עליו את השום דבר שנכתב ב"כתבה". קשקוש.
  • 4.
    לרון 17/07/2020 19:24
    הגב לתגובה זו
    w
  • 3.
    דודאברהםandjelכהן 17/07/2020 19:06
    הגב לתגובה זו
    מחזה עוועים מבית היוצר של יוצרים עלומים של קונספירציות
  • 2.
    הנבואה ניתנה לשוטים.והם שוטים אם הם מאמינים שיודעים (ל"ת)
    שלמה 17/07/2020 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בני 17/07/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
    בדיוק הפוך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.