וול סטריט
צילום: iStock

וול סטריט: נאסד"ק עלה ב-0.3%, מודרנה זינקה ב-16%

נטפליקס ירדה ב-6.5% אחרי תחזית חלשה; מניית NIO צנחה ב-14% אחרי זינוק של פי 4 בחודשיים; בישראליות, מניית טבע עלתה ב-0.4% וצ'ק פוינט עלתה ב-1.4%; Novavax המשיכה לזנק - הוסיפה עוד 17% לערכה

ערן סוקול | (16)

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.3%, דאו ג'ונס ירד ב-0.2%. בלטה במסחר נטפליקס (NFLX) שפרסמה אתמול אחרי הנעילה תוצאות אמביוולנטיות ותחזית פושרת, מניית החברה ירדה ב-6.5%. עוד בלטה מניית ניו (NIO) שאיבדה 14% אחרי זינוק של פי 4 בחודשיים (הרחבה כאן).

 מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

מאקרו

העלייה המתמשכת במספר הנדבקים בקורונה בארה"ב ממשיכה לעמוד ברקע למסחר, כאשר מנגד המשקיעים אופטימיים בנוגע למתן תמריצים פיסקליים נוספים - הבית הלבן והמחוקקים מתמודדים עם לחץ גובר להבאת תוכנית תמריצים פיסקליים נוספת לקראת תום תקופת מתן דמי האבטלה העודפים בסוף החודש.

מספר המקרים המאומתים של חולי קורונה ברחבי העולם עלה לרמה של 13.6 מיליון ביום חמישי, לאחר שנרשמו כ-230,400 נדבקים חדשים ביום רביעי, כך על פי נתונים שפורסמו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. בארה"ב נצפו ביום רביעי 66,300 מקרים חדשים, מעט מתחת לשיא של יותר מ-67,000 מקרים חדשים עליהם דווח ביום שלישי.

"הגרוע ביותר כנראה מאחורינו, אבל ההסתברות למיתון בצורת W עולה", כך להערכת כלכלני חברת המחקר מרקיט, לדבריהם עליית קצב הנדבקים בנגיף הקורונה בכלכלות הגדולות כמו ארה"ב, ברזיל והודו הגדילו את הסיכון להתאוששות "בצורת W", אך להערכתם לאחר מיתון מאוד עמוק וקצר מאוד, צפויה התאוששות (לכתבה המלאה).

נציין כי בימים האחרונים היו מספר דיווחים של חברות על התקדמות בפיתוח של החיסון לנגיף הקורונה (לכתבה המלאה). עם זאת, חשוב להדגיש כי קשה לראות פיתוח של חיסונים ברמה עולמית כבר בחודשים הקרובים והצפי הינו לאישור חיסון בקיץ 2021. המובילה בהתקדמות לחיסון היא מודרנה (MRNA). מניית החברה המשיכה לזנק - והוסיפה 12% לשווי של 33 מיליארד דולר.

 

בתוך כך, מנהיגי האיחוד האירופי החלו היום פסגה בת יומיים במטרה להגיע להסכמה על קרן סיוע בסך 750 מיליארד אירו.

מניות במרכז

מניית נטפליקס (סימול: NFLX) נפלה ב-6.5%, לאחר שדיווחה אתמול אחרי נעילת המסחר על תוצאות הרבעון השני. החברה פספסה את הצפי בשורה התחתונה וסיפקה תחזית מנויים חלשה לרבעונים הבאים - החברה מצפה לתוספת של 2.5 מיליון מנויים בלבד ברבעון הקרוב (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית Novavax (סימול: NVAX) זינקה אתמול ב-8% והמשיכה היום עם זינוק של כ-17% נוספים לאחר קבלת המלצות חמות מאנליסטים, כאחת החברות המובילות במירוץ למציאת חיסון לקורונה. חברת הביו-טק שמנייתה זינקה ב-2,600% מתחילת השנה, הצטרפה לאחרונה לתכנית ה-Operation Warp Speed של הממשל למציאת חיסון למגפה ועל רקע זה, קיבלה מאנליסטים העלאות מחיר יעד, לרמה של 130-155 דולר למניה (אפסייד של 10%-30% על מחיר הסגירה אמש). גם מודרנה (MRNA) המשיכה כאמור לזנק - הוסיפה 16% לשווי של 35 מיליארד דולר.

מניית בלאקרוק (סימול: BLK) עלתה בכ-3.7% לאחר שמנהלת הנכסים הגדולה בעולם דיווחה על זינוק של 21% ברווחי הרבעון השני, כתוצאה מהזרמת כספים מאסיבית לקרנות הסולידיות שלה ולשירותי ניהול ההשקעות שלה. בלאקרוק סיימה את הרבעון עם נכסים מנוהלים בהיקף של כ-7.32 טריליון דולר, לעומת 6.84 טריליון דולר שנה קודם לכן.

בגזרת הישראליות מניית טבע (US) (סימול: TEVA) אשר נהנתה לאחרונה ממומנטום חיובי (הרחבה כאן), עם תשואה של כ-25% מתחילת השנה עלתה ב-0.4%.

מניית צ'ק פוינט (CHKP) הוסיפה 1.4%. החברה תפרסם דוחות כספיים לרבעון השני בשבוע הבא. בבית ההשקעות אופנהיימר טוענים שבהמשך לבדיקה שעשו מול מפיצים של מוצרי החברה, הם מרגישים נוח עם התחזית ברבעון השני (הרחבה כאן).

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מנחם 18/07/2020 22:05
    הגב לתגובה זו
    בעזהש בשורות טובות לטיפול בקורונה
  • 7.
    אברך זוטא 17/07/2020 20:04
    הגב לתגובה זו
    חז"ל קבעו בנר שביעי חנוכה בכ"ז בניסן . יום אכילה ושתיה נגד החארטה של כ"ה בתמוז תש"פ . תאכל תשתה ותהנה ואל תשקיע בבורסה במיוחד בנגזרים ..
  • 6.
    אוי..וויי ..סיבוב פרסה 0.6 ירידה בתקווה ל 6% למטה (ל"ת)
    לשמחת ביז 17/07/2020 17:50
    הגב לתגובה זו
  • איזה כייף בקרוב תפסיד התחתונים. (ל"ת)
    ביזפורל 17/07/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד 17/07/2020 17:50
    הגב לתגובה זו
    חייב חקירה מאפו בא הכסף שנכבס לבןרסה חייב פיקוח כסף קל או מיסמים אן בורסה רק עולה
  • 4.
    שירה 17/07/2020 16:47
    הגב לתגובה זו
    מה לא ברור לכם
  • נו ככה את - משביתה שמחות וקודרת (ל"ת)
    מוחמד עלי 18/07/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    היום עליות חדות של כל הזמנים .שלא ניראו מעולם (ל"ת)
    צרנוחה 17/07/2020 16:26
    הגב לתגובה זו
  • לא ניראו כאלו כי פשוט לא היו כאלו מעולם. (ל"ת)
    לשרנוחה 17/07/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
  • בדיוק הפוך בובו..הפוך לחלוטין. (ל"ת)
    לצ'יבוטרו.. 17/07/2020 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זיכרו היטב את כ"ה תמוז..... תש"פ..והיה ביום ההוא.. (ל"ת)
    . 17/07/2020 16:19
    הגב לתגובה זו
  • מה קרה נתקעת עים פוטים חחחח... (ל"ת)
    מדהה 17/07/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
  • מורי ורבי מה המיוחד ביום הזה? למה דווקא היום? (ל"ת)
    מייקל קוקס סטנפורד 17/07/2020 17:31
    הגב לתגובה זו
  • זיכרו היטב היטב..שמא תיפלו חזק לעומקו של בור נשיה. (ל"ת)
    . 17/07/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה יהיה? (ל"ת)
    חיים גת 17/07/2020 16:06
    הגב לתגובה זו
  • לחיים גת 17/07/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
    באמת הכל דבש.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.