וול סטריט
צילום: Istock

נעילה מעורבת בוול סטריט: נאסד"ק עלה 0.3%, דאו ג'ונס ירד ב-0.2%

בשבוע החולף נרשמו כ-1.51 מיליון דורשי דמי אבטלה חדשים  - בשוק העבודה האמריקאי עדיין מפטרים עובדים בקצב גבוה; "קנו שחור" - קרבר בנקורפ זינקה ב-50%; ספוטיפיי קפצה ב-13% על רקע שת"פ, מודרנה עלתה ב-2.6%
מערכת Bizportal | (16)

יום המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים, על רקע פרסום נתוני תעסוקה חלשים, אולם ננעל במגמה מעורבת. נאסד"ק עלה ב-0.3% ודאו ג'ונס ירד ב-0.2%. נתוני שוק התעסוקה שפורסמו היום מצביעים על כך שבשוק העבודה האמריקאי עדיין מפטרים עובדים בקצב גבוה (הרבה יותר מהצפי), מנגד פורסמו נתוני ייצור מעודדים בפילדלפיה.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

מאקרו

על רקע משבר הקורונה, מספר דורשי דמי האבטלה החדשים בשבוע החולף בארה"ב, עמד על כ-1.51 מיליון איש, אמנם מדובר בירידה ביחס לשבוע הקודם, אז נרשמו כ-1.57 מילון מובטלים חדשים, אולם מדובר בנתון הרבהיותר גבוה מהצפי בשוק לכ-1.3 מיליון מובטלים חדשים. נתון זה מצביע על כך ששוק התעסוקה האמריקאי לא מתאושש בקצב הרצוי. לצורך מתן פרספקטיבה, לפני המשבר עמד הנתון ברמות של כ-200-230 אלף מובטלים חדשים מדי שבוע.

החדשות הטובות: מדד הייצור של הפד' מחוז פילדלפיה עמד על 27 נקודות (מעל 0 מצביע על שיפור כלכלי), מדובר בקריאה הרבה יותר טובה מהצפי בשוק להרעת התנאים הכלכליים ולקריאה שלילית של 23- נקודות. 

מניות במרכז

מניית קרבר בנקורפ (סימול: CARV) זינקה ב-50%, לאחר זינוק של כ-250% אתמול. החברה אשר מספקת שירותים לקהילות שחורות זינקה לאחר שקריאות "קנו שחור" הופצו במדיה החברתית במטרה להפנות צרכנים לעסקים בבעלות שחורה, כצעד בדרך לתיקון אי השוויון הכלכלי (לכתבה המלאה).

גם גוגל מנסים ללכת לשם, אבל כנראה שהבעלים לא מספיק שחורים עבור המשקיעים. מניית גוגל (אלפאבית - סימול: GOOG) ירדה ב-1% לאחר שהתחייבה להוציא 175 מיליון דולר כדי ליצור הזדמנויות כלכליות לעסקים ומובטלים שחורים, ואף הצהירה כי תגדיל את מספר העובדים השחורים שלה.

מניית ספוטיפיי (סימול: SPOT) קפצה ב-13% בהמשך לזינוק של כ-8% אתמול. החברה דיווחה על חוזה רב-שנתי עם Warner Bros. ו-Entertainment DC להפקה והפצה של פודקאסטים, אשר יוענקו בבלעדיות לספוטיפיי. בנוסף, דווח כי כוכבת הרשת קים קרדשיאן תגיש עבור החברה פודקאסט, אף הוא ישודר בבלעדיות בספוטיפיי (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אנפייז אנרג'י (סימול: ENPH) תיקנה ב-17%, לאחר שאתמול אנפייז נקלעה למתקפה על ידי חברת מחקר ומסחר בשורטים. החברה טוענת שהדוחות של אנפייז מפוברקים. בשוק חששו ומניית החברה צנחה אתמול ב-26% (לכתבה המלאה).

מניית מודרנה (סימול: MRNA) עלתה ב-2.6% לאחר שמנכ"ל החברה הצהיר בראיון כי יש סיכוי סביר שהחיסון לקורונה שהחברה מפתחת (החברה נמצאת כרגע בהכנות לקראת ניסוי קליני שלב III) יגיע לשלב ההפצה בשנת 2021 (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אבי 19/06/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    מה זה כבר חודשים רבים לא שמענו מילה ממסאטר גורביץ, אין ניתוחים טכניים ואין כלום.נראה שהבין שהכלכלה הריאלית מנותקת לחלוטין מהבורסות ולכן הבין שאין טעם לניתוח טכני כי הכל מונע ע"י רובוטים ואין כל בסיס לכל התיאוריות שלו. ברח התאדה נעלם.
  • 12.
    uvnchi hchi (ל"ת)
    vndi 18/06/2020 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לי יי מי צ׳צצ (ל"ת)
    לי יי 18/06/2020 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    משועממים. (ל"ת)
    אנונימי 18/06/2020 21:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גאולת ישראל 18/06/2020 21:16
    הגב לתגובה זו
    ידוע שכל אדם בעל שכל בורר מנה היפה לחלקו אם היה לפניו מינים הרבה, ולא יניח מנה הטובה וייקח הגרוע, ודאי בוחר בטוב יותר מן הגרוע. אם כן איפה הטוב לך כי תעשוק נפשות אומללים אביונים, אלו כלים שבורים, נשברי לב, נדכאי רוח, המוטלים ברעב ובצמא ובעירום, ואין לאל ידם לבנות עליות ובתים לחרבות ירושלים. הרי בפירוש השני מעשיות הנזכרות לעיל היו ודאי אחר החורבן ובירושלים, ועם כל זה אמר לו: כמה נפשות שיקעו בבניין זה, שיותר טוב היה להחיות בהם נפשות ללמוד תורה, ואדרבה בניין ירושלים היא על ידי התורה. ... ואף לפי דעתם שהם עושים לשם שמים לבנות חורבות ירושלים, זה אינו אלא לפי שעה, לדור עתה בגלות, הבאים עתה לשכון כבוד בארץ ישראל, אבל אין אנחנו מצפים לזה הבניין שעתה בונים, אלא מצפים לבניין האמיתי של ירושלים תיבנה ותיכונן, ובית המקדש, שזה יבנה על-די הקדוש ברוך הוא, כמה שנאמר: 'בונה ירושלים ה'.'
  • 8.
    'בין ישראל לעמים 18/06/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
    הקדוש ברוך הוא לא ימנע טוב להולכים בתמים, ונותן החכמה לחכמים, ולכן מי שרוצה להתקרב לתורתו, מתגלה לו מסתריו, וכמו שנאמר בתנא דבי אליהו, זכור לטוב: 'ודבורה אישה נביאה' - מעיד אני עלי שמים וארץ, בין איש בין אישה, בין עבד בין גוי - הכל לפי מעשיו רוח הקודש שורה עליו
  • 7.
    וואלאק אני לא פראייר 18/06/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    הרי הסמרטוט משוכנע במאה אחוז שעולים לבי איזור 3160 -85 ואולי טיפה יותר ומשם יירד עד איזור 2800 יעשה B ומשם עוד גל עליות גדול ומשם יחל C .
  • 6.
    ובמבי וכל מיני כאלה אבל בסופו של דבר אני אצדק (ל"ת)
    אומרים עליי שאניבאבו 18/06/2020 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אומרים שאני חסר בינה 18/06/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    שגל עליות אחד שהחל ממרץ שנת 2009 הסתיים בשיא שנת 2018 וכל המהלך משם והלאה ועד תחתית פברואר היה תיקון שלו ולמעשה משם החל שוב שוקי שורי .לבין אלו שחושבים שגל העליות שהחל ממרץ 2009 הסתיים בשיא פברואר השנה והמהלך היורד עד מרץ היה רק חלק אחד תיקון והמדדים יחלו בשלב שני ברמות גבוהות יותר מאילו שאנו נמצאים .נכון או לא ? נכון ביותר .
  • 4.
    דרושים אפריקאים לבעול גורילות פוריות בסאפארי (ל"ת)
    אירגון ההצלה 18/06/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
  • זה שאתה בתול מזדקן זה לא נורא. שחק מידי פעם עם האלמנטים (ל"ת)
    תמי 18/06/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל נתון מאקרו כהוא זה פשוט לא מעניין (ל"ת)
    תומר 18/06/2020 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק 18/06/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
    רק למעלה ללמעטה כסף נושך את הריצפה
  • שמיטרב מוטראולו אתה יודע שאני אעשה ממך חביתה (ל"ת)
    רק למטה 18/06/2020 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ' איצ100 לרפואה 18/06/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    ושיברו/התרסקותו.
  • רק רק למטה 18/06/2020 18:32
    הגב לתגובה זו
    לך תתקע איזה קשישה לפני המורפיום יא גוויה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.