הדולר צונח? השווקים המתעוררים הם המרוויחים הגדולים
השנים האחרונות היו לא פשוטות עבור השווקים המתעוררים: לאחר עשור שלם שמדינות רבות התרגלו ל"כסף הזול" של תוכניות הרכישות מצד הפד' והגדילו את ההלוואות הדולריות, הבנק החליט ב-2018 "להדק את החגורה". התוצאה הייתה בריחת הון מאותן מדינות ופיחות חד בערך המטבע המקומי. אם היה נדמה שהלחץ עובר בעקבות התערבות הפד' בספטמבר האחרון, הגיעה הקורונה ושינתה את הסיפור לחלוטין.
"אלה זמני חירום שלא נראו כמותם" טענה יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גיאורג'יבה, לפני קצת יותר מחודש. גיאורג'יבה טענה בזמנו כי הבלימה של הכלכלה העולמית גרמה לכך שמחצית ממדינות העולם ביקשו סיוע מהקרן. עיקר הבקשות הגיעו כמובן מהמדינות החלשות - השווקים המתעוררים (לכתבה המלאה).
כעת, ייתכן מאוד שהגרוע מכל עבור השווקים המתעוררים נמצא מאחורינו.
כפי שכבר הסברנו בחודשיים האחרונים ב-BIZPORTAL (לכתבה המלאה), הצרכן הגדול ביותר של דולרים בעולם (שהוא הממשל האמריקני), עובר החל מהימים הקרובים לשלבשל "בעיקר הוצאות", כאשר כמות הנפקות האג"ח צפויה לרדת בחדות. כאשר השחקן הגדול ביותר בשוק צורך פחות, יש יותר כסף לשאר השחקנים במשחק ובפרט לשחקנים החלשים - השווקים המתעוררים.
כמה זה במספרים? קופת האוצר האמריקנית עמדה בסוף השבוע האחרון על 1.27 טריליון דולר - שיא כל הזמנים. עד סוף החודש הבא הקופה צפויה לרדת לרמה של 800 מיליארד דולר. עוד הזרמה של 470 מיליארד דולר לשווקים. נזכיר כי הקופה של ארה"ב עמדה בשנים האחרונות בטווח של 300-400 מיליארד ותיאורטית היא יכולה לעמוד על מתחת ל-100 מיליארד דולר. הממשל האמריקני רוצה שווקים בשיא עד לבחירות והוא בהחלט יכול להשיג זאת עם קופת מזומנים כזו - ויש לכך גם השפעה בשוקי המט"ח.
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם לוקחים בחשבון כי הפד' עדיין מבצע רכישות בשוקי האג"ח וצפוי להתחיל להפעיל בימים הקרובים מספר תוכניות שהכריז בחודשים האחרונים - מצוקה של דולרים בשווקים כמעט ולא צפויה להיות קיימת בחודשים הקרובים.
קופת האוצר האמריקני: דולרים בשפע בחודשים הקרובים
המערכת הבנקאית מתמחרת כבר מספר חודשים את השפע של הדולרים החל מהחודש הקרוב, והיום נראה כי גם השווקים מתחילים לתמחר את השינויים הצפויים כבר בימים הקרובים. למרות הנפקה גדולה היום של הממשל האמריקני, הדולר נופל כעת בעולם. התהליך צפוי לצבור עוד תאוצה ככל שהממשל האמריקני יוותר על "חלקו בעוגה".
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עבור השווקים המתעוררים מדובר בחדשות טובות כמובן. המטבעות של ברזיל, טורקיה, מקסיקו ורוסיה מתחזקים כעת בעד 1.7% מול המטבע האמריקני. במקביל, שוקי המניות בשווקים אלו מזנקים. תעודת הסל EEM, העוקבת אחר השווקים המתעוררים מטפסת כעת ב-3.4%. במקביל, תעודת הסל העוקבת אחר השוק בברזיל (סימול:EWZ) מזנקת ב-9.7% ותעודת הסל העוקבת אחר השוק בטורקיה (סימול:TUR) מזנקת ב-4%.
חשוב להדגיש כי הסיטואציה הכלכלית והרפואית ברוב השווקים המתעוררים עדייין נראית רע. ע"פ התחזית האחרונה של בנק אוף אמריקה השווקים הלטינים הגדולים צפויים להציג צמיחה שלילית של בין 7% ל-8%. במקביל נציין כי חלק מאותן מדינות עדיין לא מצליחות להשתלט על נגיף הקורונה.
הצמיחה באמריקה הלטינית החזויה ע"פ בנק אוף אמריקה
- 2.חיפאי 26/05/2020 23:08הגב לתגובה זוכל השווקים המתעוררים חכנסו לאינפלציה מסחררת שיהיה שם פיחות נוראי וגם בארץ אבטלה תזרים מזומנים התחייבויות דולאריות ועליה במחיר הנפט כולל בסין שעדיין לא מפרסמת מה אצלה במאגר כאאשר חברות עוברות להודו למרוקו תקראו תמפה והזהרו
- 1.אחד העם 26/05/2020 18:32הגב לתגובה זולהמליץ
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
