לאחר הדרמה בימים האחרונים: הנפט מזנק כעת ב-24%
לאחר הדרמה של הימים האחרונים בשוק הסחורות, משקיעי הנפט יכולים לחייך מעט היום. מחיר חוזה הנפט לחודש יוני מזנק כעת ב-24% לרמה של 14.5 דולר, כאשר נזכיר שרק אתמול החוזה ירד לשפל של 6.9 דולר לחבית. במקביל, החוזים על הנפט מסוג ברנט לחודש יוני עולים ב-8% לרמה של 21 דולרים לחבית.
הגורם הראשון שתומך היום בסחורה הוא הציוץ של הנשיא טראמפ, שמחזיר את המתיחות הצבאית לאזור הים התיכון. טראמפ טוען היום כי "הורה להפיל ולהשמיד את כל ספינות התותחים של איראן אם יטרידו את הספינות שלנו" (לכתבה המלאה). התזמון של הציוץ של הנשיא מעורר כמובן תהיות האם הנשיא מנסה להקפיץ את מחיר הנפט במטרה למנוע קריסה מוחלטת של סקטור האנרגיה בארה"ב.
הסיכונים והסיכויים בהשקעה בנפט
במקביל, נראה כי הלחץ מצד תעודות וקרנות הסל בארה"ב ירד היום ביחס לימים האחרונים, וזאת בזכות שינויים בתנאים שביצעו המנפיקים של מכשירים אלו. קרן הסל USO (הגדולה ביותר בארה"ב בתחום הנפט) ריכזה עניין בימים האחרונים, כאשר המשקיעים הבינו כי מנפיקי התעודה חשופים להפסדי עתק בעקבות העבודה כי החוזים על הנפט יכולים לרדת לרמה שלילית (לכתבה המלאה). מנפיקי הקרן הודיעו אתמול לפני הסגירה כי הם משנים את הרכב ההשקעות: אם עד כה השקיעה הקרן ב-2 החוזים הקרובים (כלומר יוני ויולי), החברה הודיעה כי היא העבירה 5% מהשקעה בחוזים לחודש אוגוסט, והיא צפויה להעביר עוד השקעות לטווחים ארוכים – ככל שיתאפשר לה.
עוד אירוע חשוב שהתרחש ביממה האחרונה הוא ההודעה של בורסת החוזים בשיקאגו (CME) כי היא תאפשר החל מהיום מסחר באופציות על מחיר שלילי של הנפט. כעת, מנפיקי התעודות יכולים לגדר את עצמם למקרה שהנפט יחזור להיות שלילי.
- המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
- אישור משפטי ליוזמת טראמפ: תשלום של 100 אלף דולר לבקשת אשרת H-1B
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם צעדים אלו פותרים את הבעיות של תעודות הסל העוקבות אחר הסחורה? לא, אך הם מפחיתים את הסיכונים להפסדי עתק כבר בתקופה הקרובה. חשוב להדגיש כי השינויים עשויים לפגוע כעת בתשואה של המשקיעים ב-USO.
- 3.יאלה בלאגן...ככה זה שבוחרים סוחר סוסים לנשיא ארהב (ל"ת)חנני 22/04/2020 20:07הגב לתגובה זו
- כלכלן 23/04/2020 05:02הגב לתגובה זועובדה, אין לו האבה מה לעשות ביצוב מחיר הנפט, הוא חייב את המחיר גבוה יותר בשביל עיסקי הנפט במדינה, ובציוץ קטן העלה את המחיר ב24%
- 2.משקיע 22/04/2020 19:58הגב לתגובה זולמה התעודה יורדת 10 אחוז שהנפט עולה 20
- חיים 23/04/2020 19:10הגב לתגובה זוהןא מוכר את יוני ב-12$ קוני את יולי ב-20$
- רפאל 23/04/2020 08:05הגב לתגובה זואחרי שהפריירים יצאו המחיר יקפוץ במקביל לנפט
- איתי 23/04/2020 00:49הגב לתגובה זומןמלץ להתרחק, זו תעודה בעייתית
- 1.כלכלן 22/04/2020 19:49הגב לתגובה זוכשם שחוקי הפיזיקה קורסים באופק באירועים מסביב לחור שחור, כך חוקי הכלכלה קןרסים בתקופה הנוכחית... לאף כלכלן אין הסבר מקצועי ומקיף לכל מה שאנו עדים לו בשבוע האחרון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
