טאואר צנחה 9.5%; סיוה זינקה בעקבות הפרסום בביזפורטל ב-17%; הנאסד"ק סיים בירוק
מדד הנאסד"ק סיים את יום המסחר בעלייה אפסית, הדאו ג'ונס ירד ב-0.56%. המסחר היום נפתח על רקע, אזהרת הרווח שפרסמה ענקית הטכנולוגיה אפל בעקבות נגיף הקורונה. האזהרה הזו היא המנה הראשונה, צפוי כי חברות נוספות יזהירו, ועדיין - השווקים מתייחסים לקורונה כאל "מכה קלה בכנף". הציפיות שהקורונה תשפיע, אבל תוך חודשים העסקים יחזרו להיות כרגיל. גם מניית אפל (AAPL) לא מתרגשת - ירידה של 1.8%.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
>>> לעדכונים שוטפים על התפשטות וירוס הקורונה
הכלכלה הסינית ממשיכה להיות משותקת בחלקה, אם כי בהדרגה מאפשרים הרשויות הסיניות להגביר ייצור במקומות מסוימים. ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) פרסמה כי היא צפויה שלא לעמוד בתחזית ההכנסות לרבעון הנוכחי, זאת בעקבות ירידה בייצור האייפונים, סגירת מפעלים וחנויות בסין, לצד ירידה בביקוש למכשירים בסין (לכתבה המלאה). עם זאת הנהלת אפל סיפקה אופטימיות זהירה לגבי ההמשך, ולכן, מניית החברה איבדה 1.8% בלבד (הבוקר, עם פרסום התחזית הערכנו כי המניה לא תיפגע משמעותית)
בתוך כך, הבנק המרכזי בסין ממשיך בפעולותיו ותומך בצורה חסרת תקדים בשווקים הפיננסיים. הבנק הוריד אמש במפתיע את הריבית שהוא נותן על הלוואות לתקופה של שנה. במקביל, האיסור על ביצוע "שורטים" וההגבלות הנרחבות על ביצוע מכירה בשוק נמשכים.
מדיניות הפד' חוזרת לכותרות. הפד' הודיע בחמישי האחרון על הורדה נוספת בתמיכתו בשוקי הריפו (לכתבה המלאה). במקביל, צפי הגיוסים של ארה"ב לחודש הקרוב מצביע כי הנזילות בשווקים לא צפויה לעלות בצורה משמעותית.
תשואות האג"חים של ארה"ב מגיבות לאירועים האחרונים בירידות חדות. התשואה לתקופה של 30 שנים יורדת סביב הרמה הפסיכולוגית של 2%. עקומת האג"ח בטווח של 3 חודשים-10 שנים חוזרת להיות הפוכה כעת.
במרכז
מניית טאואר (סימול:TSEM) ירדה 9.5% מערכה ברקע לפרסום הדו"חות מוקדם יותר היום. החברה דיווחה על הכנסות של 306 מיליון דולר ברבעון הרביעי - מתחת לצפי האנליסטים, הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-23 סנט למניה, לעומת הצפי ל-25 סנט למניה (לכתבה המלאה).
>>>"טאואר סיפקה לשוק תחזיות נמוכות וגם בהן היא לא עמדה - השוק מאוד התאכזב"
- 9.איך טאואר צנחה? גורביץ אמר לקנות טאואר (ל"ת)פתית 19/02/2020 14:05הגב לתגובה זו
- 8.הכלכלה בברקס חירום, ולא תצא ממנו בשנה הקרובה (ל"ת)כלכלן 19/02/2020 00:33הגב לתגובה זו
- 7.אם זה בחברת אפל זה גם בהרבה חברות נוספות הרווחים ירדו (ל"ת)שלמה 18/02/2020 23:03הגב לתגובה זו
- 6.מחר המעוף ב1740. (ל"ת)אלין 18/02/2020 22:33הגב לתגובה זו
- 5.יוסי 18/02/2020 19:04הגב לתגובה זועוד מעט יתחיל הסרט
- 4.ד"ר ניר(איצ100) 18/02/2020 17:42הגב לתגובה זואנו הולכים/רצים לפגוש תהומות.
- תל אביב לא מתרגשת כל כך (ל"ת)לד"ר ניר 18/02/2020 20:07הגב לתגובה זו
- רק למעלה רק למעלה 18/02/2020 18:51הגב לתגובה זובעיה מאות ואלפי אחוזים.
- 3.רק שורטים 18/02/2020 16:00הגב לתגובה זואו בכלל ל2 מה 31 לחודש כמו הפרופ המסטול נראה לי שיקבלו עמוק עמוק בתחת .לצערי ....
- . 18/02/2020 16:30הגב לתגובה זועז שייקח זמן רב ויביאנו לתחתית.
- אני אוריד לך תראש 18/02/2020 19:19לא אני ! אתה אומר ויקס בתיקון מה 31 לחודש לא אני !
- 2.לא רציתי סי 18/02/2020 15:45הגב לתגובה זוובאמת אני שונא את היהודונים שם באמריקה אבל לצערי (שונא את המילה הזו )פוטסי מראה אחרת .למה אני מתכוון ? תשובה - פוטסי ממש אבלממש צולע כבר מזה זמן ולא נראה טוב אולי יכול לקרות נס אבל אני חושב שהסיכוי לזה לא גבוה .
- 1.לא שיניתי את דעתי 18/02/2020 15:40הגב לתגובה זושגל סי קולוסאלי עומד או כבר בפתח באמריקה .ומי כמוני רוצה למוטט את אמריקה אף אחד .אבל מה לעשות הפוטסי מראה גל סי .לצערי .אמנם אני אעשה מיליונים בשורטים אבל אני לא אהיה שמח ובטוח כל עוד החור השחור של העולם שהיא אמריקה חיה ונושמת .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
