וול סטריט
צילום: iStock

טאואר צנחה 9.5%; סיוה זינקה בעקבות הפרסום בביזפורטל ב-17%; הנאסד"ק סיים בירוק

ההודעה של אפל החזירה את התנודתיות לשוק. תשואות האג"חים ירדה בחדות, כאשר התשואה ל-30 שנים נסחרת סביב הרף של 2%. הדולר ברמות שיא. הדאו ירד ב-0.56%; טסלה זינקה 7.5%, אפל ירדה 1.8%
עמית נעם טל | (13)

מדד הנאסד"ק סיים את יום המסחר בעלייה אפסית, הדאו ג'ונס ירד ב-0.56%. המסחר היום נפתח על רקע, אזהרת הרווח שפרסמה ענקית הטכנולוגיה אפל בעקבות נגיף הקורונה. האזהרה הזו היא המנה הראשונה, צפוי כי חברות נוספות יזהירו, ועדיין - השווקים מתייחסים לקורונה כאל "מכה קלה בכנף". הציפיות שהקורונה תשפיע, אבל תוך חודשים העסקים יחזרו להיות כרגיל. גם מניית אפל (AAPL) לא מתרגשת - ירידה של 1.8%. 

מדדים בוול סטריט S&P 500 0.13%                                                              
 דאו ג'ונס 0.16%                                                                 
נאסד"ק -0.21%   
>>> לעדכונים שוטפים על התפשטות וירוס הקורונה הכלכלה הסינית ממשיכה להיות משותקת בחלקה, אם כי בהדרגה מאפשרים הרשויות הסיניות להגביר ייצור במקומות מסוימים. ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) פרסמה כי היא צפויה שלא לעמוד בתחזית ההכנסות לרבעון הנוכחי, זאת בעקבות ירידה בייצור האייפונים, סגירת מפעלים וחנויות בסין, לצד ירידה בביקוש למכשירים בסין (לכתבה המלאה). עם זאת הנהלת אפל סיפקה אופטימיות זהירה לגבי ההמשך, ולכן, מניית החברה איבדה 1.8% בלבד (הבוקר, עם פרסום התחזית הערכנו כי המניה לא תיפגע משמעותית) בתוך כך, הבנק המרכזי בסין ממשיך בפעולותיו ותומך בצורה חסרת תקדים בשווקים הפיננסיים. הבנק הוריד אמש במפתיע את הריבית שהוא נותן על הלוואות לתקופה של שנה. במקביל, האיסור על ביצוע "שורטים" וההגבלות הנרחבות על ביצוע מכירה בשוק נמשכים. מדיניות הפד' חוזרת לכותרות. הפד' הודיע בחמישי האחרון על הורדה נוספת בתמיכתו בשוקי הריפו (לכתבה המלאה).  במקביל, צפי הגיוסים של ארה"ב לחודש הקרוב מצביע כי הנזילות בשווקים לא צפויה לעלות בצורה משמעותית.  תשואות האג"חים של ארה"ב מגיבות לאירועים האחרונים בירידות חדות. התשואה לתקופה של 30 שנים יורדת סביב הרמה הפסיכולוגית של 2%. עקומת האג"ח בטווח של 3 חודשים-10 שנים חוזרת להיות הפוכה כעת. במרכז מניית טאואר (סימול:TSEM) ירדה 9.5% מערכה ברקע לפרסום הדו"חות מוקדם יותר היום. החברה דיווחה על הכנסות של 306 מיליון דולר ברבעון הרביעי - מתחת לצפי האנליסטים, הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-23 סנט למניה, לעומת הצפי ל-25 סנט למניה (לכתבה המלאה).  >>>"טאואר סיפקה לשוק תחזיות נמוכות וגם בהן היא לא עמדה - השוק מאוד התאכזב" 

ספקית טכנולוגיות הקישוריות האלחוטית והחישה החכמה סיוה (סימול: CEVA), פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ול-2019 כולה (לכתבה המלאה). מניית סיווה זינקה בכ-17% ברקע לתוצאות שהכו את התחזית בצורה משמעותית. החברה הפתיעה בכמות הסכמי הרישוי - 21 ברבעון ו-52 בכל השנה, לעומת 13 ברבעון הקודם  לעומת 49 הסכמים בכל 2018. החברה חתמה לאחרונה על הסכם רישוי גדול עם אחת מיצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם. לפי הערכות מדובר  באפל, להטמעת הטכנולוגיה שלה החברה במודם סלולרי פנימי של אייפונים שיפותחו במהלך השנה. מדובר על חוזה שעשוי לספק לסיוה הכנסות של 5-8 מיליון דולר בשנה. מניית חברת לייבפרסון הדואלית (סימול:LPSN) ממשיכה לאבד גובה - 3.9% לאחר שירדה ב-24% במהלך יום המסחר הקודם וזאת ברקע לדוחות חלשים (לכתבה המלאה). התנודתיות במניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) נמשכת. המניה עלתה ב-7.3%  לשווי שוק של קרוב ל-160 מיליארד דולר. ברקע לעלייה במורגן סטנלי מעלים את מחיר היעד של החברה במקרה "השורי" .  סקטור האנרגיה ממשיך להיחלש בהמשך לירידה במחיר הנפט. שבירה של רף ה-50 דולרים לחבית צפויה להגביר את הלחץ על הסר. בהקשר זה נזכיר את תעודת הסל XOP ו-XLE העוקבות אחר הסקטור. ואת חברות אסקון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX). סקטור הבנקאות ריכז עניין ברקע לנפילה בתשואות האג"חים וברקע לדוחות החלשים של HSBC (לכתבה המלאה).   

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    איך טאואר צנחה? גורביץ אמר לקנות טאואר (ל"ת)
    פתית 19/02/2020 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הכלכלה בברקס חירום, ולא תצא ממנו בשנה הקרובה (ל"ת)
    כלכלן 19/02/2020 00:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אם זה בחברת אפל זה גם בהרבה חברות נוספות הרווחים ירדו (ל"ת)
    שלמה 18/02/2020 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מחר המעוף ב1740. (ל"ת)
    אלין 18/02/2020 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוסי 18/02/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט יתחיל הסרט
  • 4.
    ד"ר ניר(איצ100) 18/02/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    אנו הולכים/רצים לפגוש תהומות.
  • תל אביב לא מתרגשת כל כך (ל"ת)
    לד"ר ניר 18/02/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • רק למעלה רק למעלה 18/02/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    בעיה מאות ואלפי אחוזים.
  • 3.
    רק שורטים 18/02/2020 16:00
    הגב לתגובה זו
    או בכלל ל2 מה 31 לחודש כמו הפרופ המסטול נראה לי שיקבלו עמוק עמוק בתחת .לצערי ....
  • . 18/02/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    עז שייקח זמן רב ויביאנו לתחתית.
  • אני אוריד לך תראש 18/02/2020 19:19
    לא אני ! אתה אומר ויקס בתיקון מה 31 לחודש לא אני !
  • 2.
    לא רציתי סי 18/02/2020 15:45
    הגב לתגובה זו
    ובאמת אני שונא את היהודונים שם באמריקה אבל לצערי (שונא את המילה הזו )פוטסי מראה אחרת .למה אני מתכוון ? תשובה - פוטסי ממש אבלממש צולע כבר מזה זמן ולא נראה טוב אולי יכול לקרות נס אבל אני חושב שהסיכוי לזה לא גבוה .
  • 1.
    לא שיניתי את דעתי 18/02/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    שגל סי קולוסאלי עומד או כבר בפתח באמריקה .ומי כמוני רוצה למוטט את אמריקה אף אחד .אבל מה לעשות הפוטסי מראה גל סי .לצערי .אמנם אני אעשה מיליונים בשורטים אבל אני לא אהיה שמח ובטוח כל עוד החור השחור של העולם שהיא אמריקה חיה ונושמת .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.