סגירה בוול סטריט: אפל עלתה ב-2.8%, טבע הוסיפה 0.7%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.4% לאחר ירידות חדות שנרשמו בימי המסחר האחרונים. ברקע למסחר, החלטת הריבית בארה"ב צפויה להתרחש מחר והאירועים האחרונים בשווקים מפעילים לחץ כבד על הפד'. במקביל, עונת הדו"חות בוול סטריט מגיעה לשיאה עם דו"חות של אפל, AMD ואיביי.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
ההתפשטות המתמשכת של נגיף הקורונה בעולם ובפרט בסין מצליחים להחזיר את הפחד לשווקים בימים האחרונים, לאחר תקופה ארוכה שבהם היה נדמה כי השווקים בלתי עצירים. העדכון האחרון מהרשויות בסין מצביע על כך שמספר הנדבקים עלה לרמה של 4,193, לעומת 2,835 אתמול. הנתונים האחרונים גורמים לחשש מפני פגיעה משמעותית בכלכלה הסינית, כאשר מספר מחוזות במדינה הודיע על השבת פעילות הייצור עד ה-7.2. בנוסף, החשש מהנגיף צפוי לפגוע משמעותית גם בתנועת התיירות בעולם.
בתוך כך, המתרחש בשוקי האג"ח בימים האחרונים מפעיל כעת לחץ כבד על הפד' לקראת החלטת הריבית בהמשך השבוע ונראה כי חלק מהאירועים מגיעים במטרה "להזהיר את הפד'". תשואות האג"חים של ארה"ב מתקנות כעת במעט את הירידות החדות שנרשמו השבוע, אך עקומת האג"ח נותרה הפוכה כעת ברובה. אם היה נדמה לפני כשבועיים כי הפד' יכול 'ניצי' במטרה להרגיע את הראלי החד בשווקים, שוק האג"ח מתמחר כעת 2 הורדות ריבית מצד הפד' עוד השנה.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, שוק האג"ח הקונצרני בלט בימים האחרונים במיוחד. לאחר שמרווחי האשראי ירדו בשבוע שעבר לשפל כל הזמנים, לחץ מכירות כבד הורגש בימים האחרונים ומרווחי האשראי עלו בצורה החדה ביותר מאז 2011, כאשר במקביל דווח על פדיונות ענק בתעודות הסל העוקבות אחר הדירוגים הנמוכים. נציין כי תנודה החדה בשוק האג"ח מגיעה במקביל לעובדה שהפד' הוריד בימים האחרונים את תמיכתו בשווקים (לכתבה המלאה). הערב המגמה שוב השתנה, כאשר כסף זורם כעת לאגרות החוב בדירוגים הנמוכים.
תעודת הסל HYG מול מדד ה-S&P500 בחודש האחרון: שוק האג"ח מוביל את שוק המניות
הנפט עלה הערב ב-0.8% ונסחר ברמה של 53.4 דולר לחבית. מחיר הסחורה השלים ירידה של קרוב ל-20% מאז השיא בתחילת החודש. נציין כי ההיפוך מגיע ברקע להודעה של ארגון אופ"ק, שטוען כעת כי הוא עשוי לקצץ יותר את התפוקה אם החששות מווירוס הקורונה יפגעו בביקושים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במרכז
סקטור האנרגיה בארה"ב המשיך לעמוד במרכז ברקע לירידה במחיר הנפט וההודעות של הבנקים בימים האחרונים כי הם מורידים את החשיפה לשוק זה. בהקשר זה נציין בעיקר את תעודות הסל XLE ו-XOP העוקבות אחר הסקטור. המניות הבולטות הן אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).
מניית חברות התעופה המשיכו לרכז עניין ברקע לחששות מנגיף הקורונה, שצפוי להוריד משמעותית תנועת התיירות בעולם. בהקשר זה נציין את מניית אמריקן איירלינס (סימול:AAL), מניית דלתא איירלינס (סימול:DAL) ומניית סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).
סקטור הבנקאות ובפרט הבנקים הקטנים בארה"ב ריכז עניין ברקע למתרחש בשוקי האג"ח. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), גולדמן זאקס (סימול:GS). תעודת הסל העוקבת אחר הבנקים הקטנים היא KRE.
עונת הדו"חות בוול סטריט צפויה להגיע היום לשיא, עם דו"חות של ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) וחברת השבבים AMD (סימול:AMD).
בגזרת הישראליות, אודיוקודס (סימול:AUDC) איבדה 8.6% במסחר תנודתי לאחר שפרסמה מוקדם יותר היום את תוצאותיה לרבעון האחרון. החברה הציגה צמיחה של כ-15.3% בהכנסות וגידול של כ-28.6% ברווח הנקי (Non-GAAP) ביחס לרבעון המקביל אשתקד (לכתבה המלאה). נציין כי אמש איבדה מניית החברה כ-4.8% מערכה.
עוד ישראלית שריכזה תשומת הלב היא סולארדג' (סימול:SEDG) שהתרסקה אמש ב-12.6% ברקע למכירות בשוק האנרגיה בארה"ב. הערב עלתה במניה ב-7.4%.
- 5.מה קורה במניית גלוב עלתה במחזור חריג כבד היום (ל"ת)יוסי 29/01/2020 00:44הגב לתגובה זו
- 4.מחפש שואה בנרות 28/01/2020 17:39הגב לתגובה זועכשו תן ספרור גלי אליוט על מדד הראסל .אם אתה גבר ועם מספרים .!!!!
- אני גברת. יש לך בעיה? כאב בייצים אולי? (ל"ת)למחפש 28/01/2020 19:58הגב לתגובה זו
- 3.שלום חברים אהבלים 28/01/2020 16:10הגב לתגובה זוהחיידק הוא ננסי והפד יכול לנצח אותו בקלות או שהנגיף יקרע לפד את התחת. אני יודע בדיוק מה יקרה ואספר לכם בקרוב אחד י שהשוק יעלה 5% או יירד ב 99% פלוס מינוס פלוס מינוס ותישאלו את גרינב ואת גורביץ דעתנו לכם פתרונות אעלק
- 2.איצ לעמית 28/01/2020 15:41הגב לתגובה זוינצחו כל מצב ואפילו את המגיפה הנוראות שבפתח...אז צפה/צפו פגיעה קשה בשווקים ובעולם שטרם חווינו שכמותה.
- . 28/01/2020 16:44הגב לתגובה זומול החיידק הנוראים שתקף ממזרח ושיהיה קשה מאד להדברה..השווקים יסבלו קשות מעניין שכבר ככה היו אמורים לחטוף.
- זה וירוס בכלל.אפשר לחשוב מירי רגב תקפה בסין (ל"ת)תפסיק כבר אבירם 28/01/2020 21:33
- שום מגיפה.הכל בסדר שם כבר (ל"ת)תפסיק עם זאב זאב 28/01/2020 21:32
- 1.דירה =קורת גג 28/01/2020 15:30הגב לתגובה זודירה =קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
- לדירה 28/01/2020 16:46הגב לתגובה זועל 8 דונם למרות שבאמת הייתי רוצה דירה קורת גג ואין באפשרותי...זה מה יש לצערי.
- בית בכפר שמריהו אפשר לאבד בחודש !!!! (ל"ת)מחפש שואה בנרות 28/01/2020 17:37
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
