אדום בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 1.9%, תשואות האג"חים נופלות
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים חדות של עד 1.9%. ברקע למסחר, החששות מהתפשטות נגיף הקורונה ממשיכים להתגבר. במקביל, המתרחש בשוקי האג"ח מפעיל כעת לחץ חזק על הפד' לקראת החלטתה הריבית השבוע.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
ההתפשטות המתמשכת של נגיף הקורונה בעולם ובפרט בסין מצליחים להחזיר את הפחד לשווקים לאחר תקופה ארוכה שבהם היה נדמה כי השווקים בלתי עצירים. העדכון האחרון מהרשויות בסין מצביע על כך שמספר הנבדקים עלה ל-2,835, כאשר המספר ממשיך לעלות בצורה חדה בכל יום שעובר. הנתונים האחרונים גורמים לחשש מפני פגיעה משמעותית בכלכלה הסינית, כאשר מספר מחוזות במדינה הודיע על השבת פעילות הייצור עד ה-7.2. בנוסף, החשש מהנגיף צפוי לפגוע משמעותית גם בתנועת התיירות בעולם (לכתבה המלאה).
בתוך כך, המתרחש בשוקי האג"ח בימים האחרונים מפעיל כעת לחץ כבד על הפד' לקראת החלטת הריבית בהמשך השבוע ונראה כי חלק מהאירועים מגיעים במטרה "להזהיר את הפד'". תשואות האג"חים של ארה"ב ממשיכות את הירידה משבוע שעבר, כאשר עקומת האג"ח של ארה"ב הפוכה כעת ברובה. אם היה נדמה לפני כשבועיים כי הפד' יכול 'ניצי' במטרה להרגיע את הראלי החד בשווקים, שוק האג"ח מתמחר כעת 2 הורדות ריבית מצד הפד' עוד השנה. הלקח מרכזי מ-2019 הוא שהפד' מתאים את עצמו להערכות בשווקים (לכתבה המלאה). נציין כי הדו"ח האחרון של הפד' מצביע כי הבנק הוריד מעט את תמיכתו בשווקים בימים האחרונים (לכתבה המלאה).
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין בנוסף כי שוק האג"ח הקונצרני עובר גם הוא טלטלה בימים האחרונים. לאחר שמרווחי האשראי ירדו מוקדם יותר החודש לרמות של שפל כל הזמנים, פדיונות ענקים נרשמו בימים האחרונים בשוק זה.
בגזרת הסחורות, הנפט המשיך את ההתרסקות של השבועיים האחרונים ואיבד 2.4% לרמה של 52.6 דולרים לחבית. מחיר הסחורה משלים כעת ירידה של קרוב ל-20% מתחילת החודש.
במרכז
סקטור האנרגיה בארה"בהמשיך לעמוד במרכז ברקע לירידה במחיר הנפט וההודעות של הבנקים בימים האחרונים כי הם מורידים את החשיפה לשוק זה. בהקשר זה נציין בעיקר את תעודות הסל XLE ו-XOP העוקבות אחר הסקטור. המניות הבולטות הן אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית חברות התעופה ירדו בחדות הערב ועמדו במוקד ברקע לחששות מנגיף הקורונה, שצפוי להוריד משמעותית תנועת התיירות בעולם. בהקשר זה נציין את מניית אמריקן איירלינס (סימול:AAL), מניית דלתא איירלינס (סימול:DAL) ומניית סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV).
סקטור הבנקאות ובפרט הבנקים הקטנים בארה"ב המשיך לסבול מהמתרחש בשוקי האג"ח. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), גולדמן זאקס (סימול:GS). תעודת הסל העוקבת אחר הבנקים הקטנים היא KRE.
המניות של החברות הסיניות צפויות לעמוד היום במרכז ברקע לחששות מהאטה הכלכלית במדינה בעקבות הנגיף. מניית עליבאבא (סימול:BABA) בלטה עם ירידות של 3.9% . מניית באידו (סימול:BIDU) איבדה 2.9%.
סטארבקס (סימול: SBUX) ירדה 3.6% לאחר שהחברה דיווחה כי סגרה האופן זמני את כל סניפיה באזור הוביי בסין בעקבות התפרצות הנגיף.
מניית אינטל (סימול:INTC) איבדה 4% לאחר שקפצה ב-8.1% ביום המסחר האחרון ברקע לדו"חות טובים שפרסמה החברה (לכתבה המלאה).
- 8.אוזו נסיך פולני 27/01/2020 22:31הגב לתגובה זוזיכרו היטב את המספר והפנימו!!!! מעצבן ומפחיד האא?? אבל עובדה!!!
- אלון 27/01/2020 23:54הגב לתגובה זוכמה פעמים כתבת את זה בשנה האחרונה כשבפועל הבורסות עלו עשרות אחוזים? תתביישו לכם שאתם שמחים לאידם של משקיעים בימים כאלה של תיקון.
- 7.אליהו 27/01/2020 20:07הגב לתגובה זוכשיש ירידות חזקות, יוצאים בכותרות מפוצצות. כעת כשהרידיות נחלשות משמעותית, שום מילה על כך
- 6.גד 27/01/2020 18:48הגב לתגובה זולקניית מניות טובות בירידות באופן מדורג וזהיר.בתוך זמן קצר יתברר שזו הזדמנות קניה.
- גם משבר 2008 היה "זמני" (ל"ת)חחח 27/01/2020 22:05הגב לתגובה זו
- 5.האם זאת הסיבה שטראמפ הזמין את גנץ וביבי ? ליצור בלאגן ? (ל"ת)צצ 27/01/2020 16:59הגב לתגובה זו
- גנץ יכול ליצור בלגן רק כשפורצים לו לסמארטפון (ל"ת)הצנון העילג 27/01/2020 22:06הגב לתגובה זו
- 4.70 שנה אני ממתין למפולת של 10% במעוף וזה עיניין של ימים (ל"ת)בבר 70 שנה בבורסה 27/01/2020 16:36הגב לתגובה זו
- גדעון 27/01/2020 17:21הגב לתגובה זולפני 12 שנה בדיוק
- סוף 2018 (ל"ת)למה 12 שנה? 27/01/2020 22:00
- 3.מנהל קרן גידור 27/01/2020 15:48הגב לתגובה זולא ללחוץ השווקים בדיברייכם שהם דברי אקדמיה ומחקר אך לא בורסה בחיים וכל מה שמסביב. אני טוען שלפניינו עליות די חזקות לפני מימוש ראשון..אז אנא בטובכם הרגיעו את הלחץ..הכל יהיה בסדר.
- פרופ' איצ100 27/01/2020 16:04הגב לתגובה זואגיד בסדר מבחינתנו רק על מנת להרגיעך. מה שיהיה בפועל זאת כבר אופרה אחרת. שא ברכות ושמור כל כספי לקוחותיך...וגם על שלך.
- 2.ליגד רוטלוי 27/01/2020 15:48הגב לתגובה זולא ברור למה הוא ממשיך לרדת
- 1.תיקון בריא לשווקים 27/01/2020 15:47הגב לתגובה זואם הפד יוריד ריבית ינפחו עוד את הבלון
- לתיקון מאת א' 27/01/2020 15:58הגב לתגובה זואתה מבין שהכל מנופח..אז צפה פגיעה עוצמתית וחולה מאד...
- אבל זה לא יקרה (ל"ת)שירד כמה שיותר 27/01/2020 18:22
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
