"סיפור על 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת"
אם צריך לשפוט ע"פ ההתנהלות של השווקים הפיננסים בחודשים האחרונים של 2019, נראה כי הסיטואציה הכלכלית בארה"ב מעולם לא הייתה טובה יותר. מנגד, אם צריך לשפוט על פי הנתונים הכלכליים, נראה כי הכלכלה האמריקנית הציגה סיומת חלשה במיוחד לשנה.
מדד המשלוחים בארה"ב (Cass Freight Index), שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע (משאיות/רכבים/מטוסים/אוניות), פורסם הערב והצביע על ירידה שנתית של 7.9% בנפח הפעילות בארה"ב. המדד נמצא כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר 2018 ונציין כי מדובר בירידה השנתית החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008-2009.
השינויים במדד המשלוחים בארה"ב בחודשים האחרונים:
שימו לב לפעילות הרכבות בארה"ב בחודשים האחרונים:
- סופר מיקרו צונחת ב-17%: מה זה אומר מכאן הלאה?
- "הסיכוי למיתון בארה"ב עלה מ-10% ל-30%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קישור למדד המשלוחים בארה"ב לחודש דצמבר
הנתון האחרון מאשר למעשה את סקר ה-ISM האחרון בסקטור הייצור בארה"ב, שירד בחודש דצמבר האחרון לרמה של 47.2 נק' בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2009 (לכתבה המלאה). בנוסף, אותה תמונה עולה מהדו"חות האחרונים של פדקס, כאשר המנכ"ל של החברה ציין כי "זה סיפור על 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת" (לכתבה המלאה).
עם זה לא מספיק, נתוני המכירות בעונת החגים האחרונה שפורסמה בימים האחרונים מציגה תמונה לא מחמיאה במיוחד בנוגע ל"חוזקו של הצרכן האמריקני". ענקאית הקמעונאות טרגט (סימול:TGT) היא האחרונה לאכזב בנתונים, כאשר מדווחת כי המכירות צמחו ב-1.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, רחוק מהצפי שעמד על עלייה של 3.8% (לכתבה המלאה).
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל נראה כי את לשוקי המניות זה כמעט ולא מזיז, כאשר המדדים כובשים שיאים על בסיס יומי. קורולציה של 2 העשורים האחרונים נהרס לחלוטין בשנה האחרונה. במוקדם יותר החודש טענו ב-Nordea בנק כי שוק המניות מתמחר כעת נתוני ISM במגזר הייצור של 60 נק'!
סקר ה-ISM במגזר הייצור מול התנאים הפיננסים בארה"ב: קורלציה של שנים נהרסה לחלוטין בשנה האחרונה.
- 10.רוזן 16/01/2020 07:47הגב לתגובה זוהוא מנתח בצורה נכונה ובהירה את האירועים הכלכליים החשובים ואת השפעתם ואת הפער שהולך וגדל בין מצב הכלכלה במציאות בשטח לבין מדדי המניות בבורסה
- 9.לאן הכסף זורם 16/01/2020 06:50הגב לתגובה זולעשירים, שממשיכים להתעשר על חשבון החלשים. בסוף כולם יגיעו למצבה של אירן.
- 8.יובל 15/01/2020 23:06הגב לתגובה זומשלוחים דואר ישראל עמוסים וגדושים בסחורות.. אז מה שבטוח.. הכסף בכיס הישראלי גם עמוס לעייפה!
- 7.פשוט כתבה מעולה-תודה! (ל"ת)ערן 15/01/2020 22:09הגב לתגובה זו
- 6.רמי 15/01/2020 21:48הגב לתגובה זושנתיים אתה כבר מספר לנו למה המפןלת מגיעה..........
- 5.האחד 15/01/2020 21:24הגב לתגובה זוהכלכלה היצרנית היא הכלכלה האמיתית ,אבל , ברגע שהריבית לא קיימת אין אפיקי השקעה שמגינים על הטירוף בשוק ההון . מדינות דוחופת כסף לציבור בגלל האטה במשק ולאן זה הולך ? לאן שיש תשואה בלי קשר לתוצואת והרי לכם באלגן בשוק ההון . מכפילים לא סבירים לעסקים שלא שווים . ראו מה קורה עם רכישות של חברות במכפילים לא הגיונים כי לכסף אין שום מעצור
- 4.כשהריבית אפסית והבנקים מזרימים ללא הגבלה (ל"ת)ככה זה 15/01/2020 21:02הגב לתגובה זו
- 3."אין מיתון ולא יהיה מיתון" (ל"ת)"ש. גרינברג" 15/01/2020 20:25הגב לתגובה זו
- 2.אמריקבלוף לא יחזיק עוד הרבה זמן האמת הכלכלית תצוף (ל"ת)שלמה 15/01/2020 20:22הגב לתגובה זו
- 1.פרופ'אבירם(איצ100) ל 15/01/2020 20:22הגב לתגובה זוגם בקשתנו להפסיק להזכיר את הבלוף של נושא החתימה על הסחר נסגר היום והסינים נתנו לטראמפ את ההצגה שהוא כה היה זקוק לה. נבקדך לשבת עם שלמה גרינברג למרות שאתה צעיר ממנו בטח בעשר או חמש שנים ולשכנעו שדעותיו בעניין הכלכלה המושלמת של ארצות הברית היא ערימת גארבאצ' ושיט....צא הבשורה לעולם על הרע שהוא איתנו עומד להתפוצץ בקול תרועה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
