תעשייה
צילום: istock

"סיפור על 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת"

מדדי המניות בוול סטריט שוברים שיאים על בסיס יומי, אך במקביל הנתונים בשטח נראים אחרת. ברקע לחולשה במכירות בעונת החגים האחרונה, מדד המשלוחים בארה"ב רשם בדצמבר את הירידה החדה ביותר מאז המשבר ב-2008, ומנכ"ל פדקס טוען כי מדובר בסיפור על 2 כלכלות שונות
עמית נעם טל | (10)

אם צריך לשפוט ע"פ ההתנהלות של השווקים הפיננסים בחודשים האחרונים של 2019, נראה כי הסיטואציה הכלכלית בארה"ב מעולם לא הייתה טובה יותר. מנגד, אם צריך לשפוט על פי הנתונים הכלכליים, נראה כי הכלכלה האמריקנית הציגה סיומת חלשה במיוחד לשנה. 

מדד המשלוחים בארה"ב (Cass Freight Index), שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע (משאיות/רכבים/מטוסים/אוניות), פורסם הערב והצביע על ירידה שנתית של 7.9% בנפח הפעילות בארה"ב. המדד נמצא כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר 2018 ונציין כי מדובר בירידה השנתית החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008-2009.

השינויים במדד המשלוחים בארה"ב בחודשים האחרונים: 

שימו לב לפעילות הרכבות בארה"ב בחודשים האחרונים:

קישור למדד המשלוחים בארה"ב לחודש דצמבר

הנתון האחרון מאשר למעשה את סקר ה-ISM האחרון בסקטור הייצור בארה"ב, שירד בחודש דצמבר האחרון לרמה של 47.2 נק' בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2009 (לכתבה המלאה). בנוסף, אותה תמונה עולה מהדו"חות האחרונים של פדקס, כאשר המנכ"ל של החברה ציין כי "זה סיפור על 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת" (לכתבה המלאה).

עם זה לא מספיק, נתוני המכירות בעונת החגים האחרונה שפורסמה בימים האחרונים מציגה תמונה לא מחמיאה במיוחד בנוגע ל"חוזקו של הצרכן האמריקני". ענקאית הקמעונאות טרגט (סימול:TGT) היא האחרונה לאכזב בנתונים, כאשר מדווחת כי המכירות צמחו ב-1.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, רחוק מהצפי שעמד על עלייה של 3.8% (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל נראה כי את לשוקי המניות זה כמעט ולא מזיז, כאשר המדדים כובשים שיאים על בסיס יומי. קורולציה של 2 העשורים האחרונים נהרס לחלוטין בשנה האחרונה. במוקדם יותר החודש טענו ב-Nordea  בנק כי שוק המניות מתמחר כעת נתוני ISM במגזר הייצור של 60 נק'!

סקר ה-ISM במגזר הייצור מול התנאים הפיננסים בארה"ב: קורלציה של שנים נהרסה לחלוטין בשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    רוזן 16/01/2020 07:47
    הגב לתגובה זו
    הוא מנתח בצורה נכונה ובהירה את האירועים הכלכליים החשובים ואת השפעתם ואת הפער שהולך וגדל בין מצב הכלכלה במציאות בשטח לבין מדדי המניות בבורסה
  • 9.
    לאן הכסף זורם 16/01/2020 06:50
    הגב לתגובה זו
    לעשירים, שממשיכים להתעשר על חשבון החלשים. בסוף כולם יגיעו למצבה של אירן.
  • 8.
    יובל 15/01/2020 23:06
    הגב לתגובה זו
    משלוחים דואר ישראל עמוסים וגדושים בסחורות.. אז מה שבטוח.. הכסף בכיס הישראלי גם עמוס לעייפה!
  • 7.
    פשוט כתבה מעולה-תודה! (ל"ת)
    ערן 15/01/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רמי 15/01/2020 21:48
    הגב לתגובה זו
    שנתיים אתה כבר מספר לנו למה המפןלת מגיעה..........
  • 5.
    האחד 15/01/2020 21:24
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה היצרנית היא הכלכלה האמיתית ,אבל , ברגע שהריבית לא קיימת אין אפיקי השקעה שמגינים על הטירוף בשוק ההון . מדינות דוחופת כסף לציבור בגלל האטה במשק ולאן זה הולך ? לאן שיש תשואה בלי קשר לתוצואת והרי לכם באלגן בשוק ההון . מכפילים לא סבירים לעסקים שלא שווים . ראו מה קורה עם רכישות של חברות במכפילים לא הגיונים כי לכסף אין שום מעצור
  • 4.
    כשהריבית אפסית והבנקים מזרימים ללא הגבלה (ל"ת)
    ככה זה 15/01/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    "אין מיתון ולא יהיה מיתון" (ל"ת)
    "ש. גרינברג" 15/01/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמריקבלוף לא יחזיק עוד הרבה זמן האמת הכלכלית תצוף (ל"ת)
    שלמה 15/01/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ'אבירם(איצ100) ל 15/01/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
    גם בקשתנו להפסיק להזכיר את הבלוף של נושא החתימה על הסחר נסגר היום והסינים נתנו לטראמפ את ההצגה שהוא כה היה זקוק לה. נבקדך לשבת עם שלמה גרינברג למרות שאתה צעיר ממנו בטח בעשר או חמש שנים ולשכנעו שדעותיו בעניין הכלכלה המושלמת של ארצות הברית היא ערימת גארבאצ' ושיט....צא הבשורה לעולם על הרע שהוא איתנו עומד להתפוצץ בקול תרועה..
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.