תעשייה
צילום: istock

"סיפור על 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת"

מדדי המניות בוול סטריט שוברים שיאים על בסיס יומי, אך במקביל הנתונים בשטח נראים אחרת. ברקע לחולשה במכירות בעונת החגים האחרונה, מדד המשלוחים בארה"ב רשם בדצמבר את הירידה החדה ביותר מאז המשבר ב-2008, ומנכ"ל פדקס טוען כי מדובר בסיפור על 2 כלכלות שונות
עמית נעם טל | (10)

אם צריך לשפוט ע"פ ההתנהלות של השווקים הפיננסים בחודשים האחרונים של 2019, נראה כי הסיטואציה הכלכלית בארה"ב מעולם לא הייתה טובה יותר. מנגד, אם צריך לשפוט על פי הנתונים הכלכליים, נראה כי הכלכלה האמריקנית הציגה סיומת חלשה במיוחד לשנה. 

מדד המשלוחים בארה"ב (Cass Freight Index), שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע (משאיות/רכבים/מטוסים/אוניות), פורסם הערב והצביע על ירידה שנתית של 7.9% בנפח הפעילות בארה"ב. המדד נמצא כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר 2018 ונציין כי מדובר בירידה השנתית החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008-2009.

השינויים במדד המשלוחים בארה"ב בחודשים האחרונים: 

שימו לב לפעילות הרכבות בארה"ב בחודשים האחרונים:

קישור למדד המשלוחים בארה"ב לחודש דצמבר

הנתון האחרון מאשר למעשה את סקר ה-ISM האחרון בסקטור הייצור בארה"ב, שירד בחודש דצמבר האחרון לרמה של 47.2 נק' בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2009 (לכתבה המלאה). בנוסף, אותה תמונה עולה מהדו"חות האחרונים של פדקס, כאשר המנכ"ל של החברה ציין כי "זה סיפור על 2 כלכלות: שוק המניות והכלכלה התעשייתית שלא צומחת" (לכתבה המלאה).

עם זה לא מספיק, נתוני המכירות בעונת החגים האחרונה שפורסמה בימים האחרונים מציגה תמונה לא מחמיאה במיוחד בנוגע ל"חוזקו של הצרכן האמריקני". ענקאית הקמעונאות טרגט (סימול:TGT) היא האחרונה לאכזב בנתונים, כאשר מדווחת כי המכירות צמחו ב-1.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, רחוק מהצפי שעמד על עלייה של 3.8% (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל נראה כי את לשוקי המניות זה כמעט ולא מזיז, כאשר המדדים כובשים שיאים על בסיס יומי. קורולציה של 2 העשורים האחרונים נהרס לחלוטין בשנה האחרונה. במוקדם יותר החודש טענו ב-Nordea  בנק כי שוק המניות מתמחר כעת נתוני ISM במגזר הייצור של 60 נק'!

סקר ה-ISM במגזר הייצור מול התנאים הפיננסים בארה"ב: קורלציה של שנים נהרסה לחלוטין בשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    רוזן 16/01/2020 07:47
    הגב לתגובה זו
    הוא מנתח בצורה נכונה ובהירה את האירועים הכלכליים החשובים ואת השפעתם ואת הפער שהולך וגדל בין מצב הכלכלה במציאות בשטח לבין מדדי המניות בבורסה
  • 9.
    לאן הכסף זורם 16/01/2020 06:50
    הגב לתגובה זו
    לעשירים, שממשיכים להתעשר על חשבון החלשים. בסוף כולם יגיעו למצבה של אירן.
  • 8.
    יובל 15/01/2020 23:06
    הגב לתגובה זו
    משלוחים דואר ישראל עמוסים וגדושים בסחורות.. אז מה שבטוח.. הכסף בכיס הישראלי גם עמוס לעייפה!
  • 7.
    פשוט כתבה מעולה-תודה! (ל"ת)
    ערן 15/01/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רמי 15/01/2020 21:48
    הגב לתגובה זו
    שנתיים אתה כבר מספר לנו למה המפןלת מגיעה..........
  • 5.
    האחד 15/01/2020 21:24
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה היצרנית היא הכלכלה האמיתית ,אבל , ברגע שהריבית לא קיימת אין אפיקי השקעה שמגינים על הטירוף בשוק ההון . מדינות דוחופת כסף לציבור בגלל האטה במשק ולאן זה הולך ? לאן שיש תשואה בלי קשר לתוצואת והרי לכם באלגן בשוק ההון . מכפילים לא סבירים לעסקים שלא שווים . ראו מה קורה עם רכישות של חברות במכפילים לא הגיונים כי לכסף אין שום מעצור
  • 4.
    כשהריבית אפסית והבנקים מזרימים ללא הגבלה (ל"ת)
    ככה זה 15/01/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    "אין מיתון ולא יהיה מיתון" (ל"ת)
    "ש. גרינברג" 15/01/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמריקבלוף לא יחזיק עוד הרבה זמן האמת הכלכלית תצוף (ל"ת)
    שלמה 15/01/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ'אבירם(איצ100) ל 15/01/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
    גם בקשתנו להפסיק להזכיר את הבלוף של נושא החתימה על הסחר נסגר היום והסינים נתנו לטראמפ את ההצגה שהוא כה היה זקוק לה. נבקדך לשבת עם שלמה גרינברג למרות שאתה צעיר ממנו בטח בעשר או חמש שנים ולשכנעו שדעותיו בעניין הכלכלה המושלמת של ארצות הברית היא ערימת גארבאצ' ושיט....צא הבשורה לעולם על הרע שהוא איתנו עומד להתפוצץ בקול תרועה..
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.