סגירה בוול סטריט: טבע עלתה ב-5%, ביונד מיט איבדה 8.5%
ארה"ב וסין חתמו היום על הסכם "השלב הראשון", אך בארה"ב טוענים כי המכסים על סין לא ירדו בחודשים הקרובים. ביונד מיט משלימה ירידה של 20% מהגובה של אמש. טסלה ירדה ב-3.6%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
מה יכול לעצור כעת את הראלי של החודשים האחרונים? לנוכח המדיניות של הבנקים המרכזיים קשה לראות כיצד החגיגה של החודשים האחרונים לא נמשכת גם בתקופה הקרובה. אמש פרסם הפד' את צפי הרכישות שלו לחודש הקרוב, כאשר נראה שהוא זנח כמעט לחלוטין את הבטחותיו להוריד את התערבותו בשוקי המימון לאחר סוף השנה. יותר מכך, אמש דווח בוול סטריט ג'ונרל כי במטרה לטפל בסאגת הריפו, הפד' שוקל כעת להתחיל להלוות ישירות לקרנות הגידור (לכתבה המלאה). המשמעות הפרקטית של הודעת הפד' אמש היא שהנזילות הגבוהה בשווקים צפויה להמשיך ללוות את המסחר גם בחודשים הקרובים, דבר שמעודד לקיחת סיכונים (במיוחד ע"י קרנות גידור). נזכיר כי מאז הודיע הפד' על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש (תחילת אוקטובר), המדדים המובילים בוול סטריט משלימים עליות חדות של עד כ-15% ללא תיקון משמעותי. מדד הנאסד"ק עלה ב-14 מתוך 15 השבועות האחרונים. במקביל לעליות בשוקי המניות, מרווחי האשראי בשוק הקונצרני ירדו בתקופה האחרונה לשפל כל הזמנים, דבר שמעודד לקיחת סיכונים מצד החברות ומגדיל במקביל את הסיכויים להתפתחות של בועות פיננסיות. בתוך כך, היום צפויים ארה"ב וסין לחתום על הסכם "השלב הראשון", כאשר עדיין לא ברור מה הוא בדיוק כולל. שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, טוען היום כי ארה"ב לא צפויה להסיר את המכסים על סין עד לחתימה על הסכם השלב השני" בין המדינות. בעבר, הודעות מסוג זה היו גורמות לתנודתיות חדה בשווקים, אך ברקע למתרחש בשוקי המימון נראה שהשוק מתעלם מכך.
במרכז
"השורט סקוויז" במניית תחליפי הבשר ביונד מיט (סימול:BYND) נעצר כאשר מניית החברה איבדה 8.5% והשלימה ירידות של 20% מהגבוה שקבעה אמש. מניית החברה קפצה בימים האחרונים בקרוב ל-60% ברקע להודעה של המתחרה. נציין כי פוזיציות השורט על המניה הגיעו בשבוע שעבר לשפל כל הזמנים, ולכן העליות האחרונות גורמות לסגירה מהירה של פוזיציות, דבר שמקפיץ את המניה עוד יותר (לכתבה המלאה). מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) איבדה 3.6% לאחר ראלי חד בתקופה האחרונה כאשר באופנהימר העלו מוקדם יותר השבוע את מחיר היעד של המניה מרמה של 385 דולר לרמה של 612 דולר למניה. נציין כי גם בטסלה, אחת הסיבות לראלי החסר תקדים הוא מצב הפוזיציות על מניית החברה (לכתבה המלאה). לאחר עלייה של יותר מ-100% מאז השפל במהלך תחילת 2018, ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ממשיכה את הראלי בימים האחרונים ונסחרת כעת מעל לשווי שוק של 1.37 טריליון דולר, ונראה כי אין אירוע משמעותי שעשוי לעצור את הראלי (לכתבה המלאה). מניית פייב בילו (סימול:FIVE), רשת קמעונאות לצעירים, המשיכה לרכז עניין לאחר שצנחה אמש ב-11% לשווי שוק של 7 מיליארד דולר ברקע לאזהרת רווח שמפרסמת החברה לרבעון האחרון, כאשר היא מציינת כי המכירות בעונת החגים האחרונה היו חלשות במיוחד (לכתבה המלאה). מניית חברת משחקי הווידאו גיים סטופ (סימול:GME) המשיכה לרכז עניין לאחר שנפלה אמש ב-13% ומשלימה צניחה של יותר מ-93% מהשיא בשנת 2013, כאשר היא מצטרפת לחברות המדווחות על ירידה במכירות בעונת החגים הנוכחית. חברת טרגט (סימול:TGT) מצרפת היום לחברות הקמעונאיות שמאכזבות בעונת החגים האחרונה (לכתבה המלאה). מניית החברה הגיבה בירידות של 6.6%
עונת הדו"חות בוול סטריט עולה הילוך, כאשר המוקד ממשיך גם היום להיות בבנקים. נציין בהקשר זה את מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית וולס פארגו (סימול:WFC), בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) וסיטי בנק (סימול:C). בגזרת הישראליות, חברת התרופות פריגו (סימול:PRGO) דיווחה אתמול על תוצאות מקדמיות לרבעון הרביעי של 2019. החברה שנמצאת בעיצומו של מהלך מיקוד בתחום מוצרי הצריכה ומיצוב כחברת "טיפול אישי" (Self-Care) צופה הכנסות של כ-4.8 מיליארד דולר בשנת 2019, מעט גבוה ביחס לצפי האנליסטים להכנסות של כ-4.77 מיליארד דולר. המנייה הגיבה בזינוק של 15% ביומיים האחרונים במקביל, מניית טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב ב-5% לאחר שקפצה אמש ב-9.6%.- 9.זהו 15/01/2020 23:09הגב לתגובה זוהשקל יתמוטט לדעתי לפחות עד שער 4.
- 8.לא מבין-לא מבין-לא מבין-איך הכלבים מווסתים (ל"ת)דוד 15/01/2020 21:49הגב לתגובה זו
- 7.שורטיסט 15/01/2020 20:34הגב לתגובה זוברמות אלו .מה הצגה איזה הצגה יש לך בראש האינפנטיל .מה שעלה חודשים יירד בשבוע .בוא יא צב נראה אותך זז ל3500 בשבוע .אתה מבין עכשו ?
- 6.איפה אתה מגיב 1 ? אני מוסיף עוד שורטים על כל עלייה (ל"ת)שורטיסט 15/01/2020 20:32הגב לתגובה זו
- 5.התייאשתי- אין מה שיעצור את העליות (ל"ת)יוסי 15/01/2020 17:50הגב לתגובה זו
- וורן באפט 15/01/2020 22:00הגב לתגובה זוהשווקים תמיד עולים עוד ועוד עד שמגיעים לנקודה מסוימת ואז יורדים כמו שקרה ב 2016 ו ב 2018.ואז התיקון היה כמה 15% אז עכשיו יתכן שיהי גם 20% מה רע מימוש רווחים בסה"כ אחרי זה נחזור לעליות לעוד 3 שנים
- חניבעל 15/01/2020 19:28הגב לתגובה זומשנה לי אם עולה או יורד לשיטתי...אבל מאסתי השקרים והנבלה והנבסות של טראמפאט והארצות של הברית של אמריקה.
- 4.קקמריקה של הארצות של הברית שקועה עד צוואר בחרה שיצרה (ל"ת)הופה היי היי היי 15/01/2020 17:11הגב לתגובה זו
- לאיציק הפרופסור לא יפה לכתוב כך דחילאק (ל"ת)אחמד פאדי 15/01/2020 20:37הגב לתגובה זו
- 3.גאון 15/01/2020 16:51הגב לתגובה זובס'ד
- 2.פרופ' אבירם(איצ100) 15/01/2020 16:02הגב לתגובה זוולא חשה שהאדמה נשמטה תחת רגליה ממזמן..רצה עוד מעט וכשהיא מסתכלת בבעתה מטה היא מגלה האמת המרה ונופלת לקראת ריסוק כולל.
- 1.פרופ' אבירם(איצ100) 15/01/2020 16:00הגב לתגובה זוולשווקים.בהשאלה..ארצות הברית היא הרקדנית האחרונה שרוקדת על הטיטאניק בעוד הבמה כבר בגובה פני המיים ועומדת לרדת למצולות...
- כבר שנה אתה כותב והשיירה ממשיכה מעלה (ל"ת)יוסי 15/01/2020 18:07הגב לתגובה זו
- . 15/01/2020 19:47אל תיקח את ארצות הברית כדוגמא כי שם הסקר שולט. אם תבדוק תמצא שעשרות אלפי חברות ...ופלח לדוגמא 100שנים אחורה..תראה שחלקם לא קיימות בכלל והרבה מהם נסחרות העשירית או מאית משיאן..וכמו כן רוב מדדי עולם וכבר ציינתי את בין שצריכה לעלות 64% בכדי להגיע לדירה ב1989.
- . 15/01/2020 19:35בהשכלתי המתמטית כלכלית תפקידי לחקור מה צריך להיות ולראות ולא בהכרח מה יהיה..כי במה יהיה נכנסים שיקולים בכלל לא רלבנטיים של הרצות ולטראמפ ושקרים והמצאות....אבל...בסיומו של יום הכלכלה תמיד אבל תמיד מנצחת...וחוץ..מה שכתבת נכון רק לגבי ארצות הברית ששם השקר והעוולות שולטים. בדוק לדוגמא את סין ליפן עשרות שנים אחורה ותבין את ההבדל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
