טסלה מזנקת לשיא, ביונד מיט הבאה בתור?
הראלי במניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) לא מראה סימני עצירה. מניית החברה קופצת כעת ביותר מ-8% ונסחרת לראשונה מעל לרף 500 הדולרים למניה, עם שווי שוק של 90 מיליארד דולר.
החברה הפכה כעת רשמית ליצרנית הרכב האמריקנית בעל שווי השוק הגבוה ביותר אי פעם, כאשר היא שווה יותר מג'נרל מוטורוס לפני המשבר הכלכלי של 2008. החברה נסחרת כעת בשווי שוק הגדול ביותר מפי 2 מיצרנית הרכבים הוותיקה פורד (סימול:F), ושווי הגבוה בהרבה מהשווי של יצרניות כמו ג'נרל מוטורוס (סימול:GM), דיימלר ו-BMW.
במקביל לעליות היום, באופנהיימר מעלים היום את מחיר היעד שלהם למניית החברה לרמה של 625 דולר למניה. עם זאת נציין כי מדובר בהמלצה שבחלקה היא בדיעבד, שכן ההמלצה הקודמת שלהם הייתה לרמה של 385 דולר למניה, נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי.
אז מה גורם לראלי האדיר במניית החברה? החברה אמנם פרסמה בתקופה האחרונה מספר דיווחים חיוביים (לכתבה המלאה), אך קשה להסביר את הראלי הקיצוני בנתונים אלו בלבד. נראה כי בתקופה האחרונה מתרחש "השורט סקוויז" של העשור במניית החברה, כלומר סגירת פוזיציות "שורט מהירה".
- אין AI בלי אנרגיה - האם המהפכה בדרך להיעצר בגלל חסמים באנרגיה?
- מה מאיים על מהפכת ה-AI?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ע"פ הנתונים במערכת בלומברג, במאי האחרון הגיעו פוזיציות השורט על מניית החברה לשיא, כאשר קרוב ל-34% מכלל המניות הצפות בשוק היו בשורט. נציין כי טסלה הייתה חביבת סוחרי השורט בשנים האחרונים. היום הנתון הזה יורד לרמה של מתחת ל-20% מכלל המניות בצפות - שפל של כל הזמנים!
פוזיציות השורט על מניית החברה מול מחיר המניה בשנים האחרונות. פוזיציות השורט בשפל כל הזמנים
הגורם העיקרי לפוזיציות ל"שורט סקוויז" במניית החברה הוא הכסף הזול שמציף את השווקים מאז ספטמבר האחרון, בעקבות מהלכי הפד'. החששות בנוגע למצוקת נזילות שליוו את החברה בשנים האחרונות מתפוגג במהירות.
המקרה של טסלה עשוי לחזור כעת במניית ביונד מיט (סימול:BYND) שמשלימה בימים האחרונים זינוק של יותר 40%. הזינוק במחיר המניה מגיע בעקבות הודעה של המתחרה impossible Foods בנוגע להסכם שיווק אפשרי במקדונלד'ס. המשמעות עבור ביונד מיט היא כי היא נותרה בודד בתחרות על שיווק המוצרים ברשתות המזון המהירות, כאשר השוק גדל במהירות (לכתבה המלאה).
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
- 5.טסלה 15/01/2020 18:47הגב לתגובה זובא לי טסלה
- 4.ביונדמיט...? תסתכלו על ביונדווקס (ל"ת)א 13/01/2020 20:40הגב לתגובה זו
- 3.טס 13/01/2020 19:50הגב לתגובה זושאר המתחרים זקנים לפני מוות... 800 דולר בדרך... המפעל בסין ידפיס...
- 2.טסלה עד יום חמישי ב 450 (ל"ת)סוחר 13/01/2020 18:47הגב לתגובה זו
- 1.חרקירי 13/01/2020 18:28הגב לתגובה זובחברה נאורה שרלטנים שמטעים בעקביות אנשים וגורמים להם להפסדים כספיים לוקחים אחריות,הנאורים שבהם מבצעים חרקירי לתפארת.סתם חומר למחשבה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
