טסלה
צילום: Istock

טסלה מזנקת לשיא, ביונד מיט הבאה בתור?

טסלה הופכת ליצרנית הרכב האמריקני עם השווי הגבוה ביותר אי פעם, כאשר היא עוקפת את השווי של ג'נרל מוטורוס לפני המשבר של 2008. באופנהיימר מעלים את מחיר היעד. במקביל, פוזיציות השורט על המניה ממשיכות להיסגר במהירות ויורדות לשפל כל הזמנים. הפוזיציות בביונד מיט במצב דומה
עמית נעם טל | (5)

הראלי במניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) לא מראה סימני עצירה. מניית החברה קופצת כעת ביותר מ-8% ונסחרת לראשונה מעל לרף 500 הדולרים למניה, עם שווי שוק של 90 מיליארד דולר. 

החברה הפכה כעת רשמית ליצרנית הרכב האמריקנית בעל שווי השוק הגבוה ביותר אי פעם, כאשר היא שווה יותר מג'נרל מוטורוס לפני המשבר הכלכלי של 2008. החברה נסחרת כעת בשווי שוק הגדול ביותר מפי 2 מיצרנית הרכבים הוותיקה פורד (סימול:F), ושווי הגבוה בהרבה מהשווי של יצרניות כמו ג'נרל מוטורוס (סימול:GM), דיימלר ו-BMW. 

במקביל לעליות היום, באופנהיימר מעלים היום את מחיר היעד שלהם למניית החברה לרמה של 625 דולר למניה. עם זאת נציין כי מדובר בהמלצה שבחלקה היא בדיעבד, שכן ההמלצה הקודמת שלהם הייתה לרמה של 385 דולר למניה, נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי. 

אז מה גורם לראלי האדיר במניית החברה? החברה אמנם פרסמה בתקופה האחרונה מספר דיווחים חיוביים (לכתבה המלאה), אך קשה להסביר את הראלי הקיצוני בנתונים אלו בלבד. נראה כי בתקופה האחרונה מתרחש "השורט סקוויז" של העשור במניית החברה, כלומר סגירת פוזיציות "שורט מהירה". 

ע"פ הנתונים במערכת בלומברג, במאי האחרון הגיעו פוזיציות השורט על מניית החברה לשיא, כאשר קרוב ל-34% מכלל המניות הצפות בשוק היו בשורט. נציין כי טסלה הייתה חביבת סוחרי השורט בשנים האחרונים. היום הנתון הזה יורד לרמה של מתחת ל-20% מכלל המניות בצפות - שפל של כל הזמנים!

פוזיציות השורט על מניית החברה מול מחיר המניה בשנים האחרונות. פוזיציות השורט בשפל כל הזמנים

הגורם העיקרי לפוזיציות ל"שורט סקוויז" במניית החברה הוא הכסף הזול שמציף את השווקים מאז ספטמבר האחרון, בעקבות מהלכי הפד'. החששות בנוגע למצוקת נזילות שליוו את החברה בשנים האחרונות מתפוגג במהירות. 

המקרה של טסלה עשוי לחזור כעת במניית ביונד מיט (סימול:BYND) שמשלימה בימים האחרונים זינוק של יותר 40%. הזינוק במחיר המניה מגיע בעקבות הודעה של המתחרה impossible Foods בנוגע להסכם שיווק אפשרי במקדונלד'ס. המשמעות עבור ביונד מיט היא כי היא נותרה בודד בתחרות על שיווק המוצרים ברשתות המזון המהירות, כאשר השוק גדל במהירות (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טסלה 15/01/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
    בא לי טסלה
  • 4.
    ביונדמיט...? תסתכלו על ביונדווקס (ל"ת)
    א 13/01/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טס 13/01/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
    שאר המתחרים זקנים לפני מוות... 800 דולר בדרך... המפעל בסין ידפיס...
  • 2.
    טסלה עד יום חמישי ב 450 (ל"ת)
    סוחר 13/01/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חרקירי 13/01/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    בחברה נאורה שרלטנים שמטעים בעקביות אנשים וגורמים להם להפסדים כספיים לוקחים אחריות,הנאורים שבהם מבצעים חרקירי לתפארת.סתם חומר למחשבה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.