טסלה
צילום: Istock

טסלה מזנקת לשיא, ביונד מיט הבאה בתור?

טסלה הופכת ליצרנית הרכב האמריקני עם השווי הגבוה ביותר אי פעם, כאשר היא עוקפת את השווי של ג'נרל מוטורוס לפני המשבר של 2008. באופנהיימר מעלים את מחיר היעד. במקביל, פוזיציות השורט על המניה ממשיכות להיסגר במהירות ויורדות לשפל כל הזמנים. הפוזיציות בביונד מיט במצב דומה
עמית נעם טל | (5)

הראלי במניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) לא מראה סימני עצירה. מניית החברה קופצת כעת ביותר מ-8% ונסחרת לראשונה מעל לרף 500 הדולרים למניה, עם שווי שוק של 90 מיליארד דולר. 

החברה הפכה כעת רשמית ליצרנית הרכב האמריקנית בעל שווי השוק הגבוה ביותר אי פעם, כאשר היא שווה יותר מג'נרל מוטורוס לפני המשבר הכלכלי של 2008. החברה נסחרת כעת בשווי שוק הגדול ביותר מפי 2 מיצרנית הרכבים הוותיקה פורד (סימול:F), ושווי הגבוה בהרבה מהשווי של יצרניות כמו ג'נרל מוטורוס (סימול:GM), דיימלר ו-BMW. 

במקביל לעליות היום, באופנהיימר מעלים היום את מחיר היעד שלהם למניית החברה לרמה של 625 דולר למניה. עם זאת נציין כי מדובר בהמלצה שבחלקה היא בדיעבד, שכן ההמלצה הקודמת שלהם הייתה לרמה של 385 דולר למניה, נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי. 

אז מה גורם לראלי האדיר במניית החברה? החברה אמנם פרסמה בתקופה האחרונה מספר דיווחים חיוביים (לכתבה המלאה), אך קשה להסביר את הראלי הקיצוני בנתונים אלו בלבד. נראה כי בתקופה האחרונה מתרחש "השורט סקוויז" של העשור במניית החברה, כלומר סגירת פוזיציות "שורט מהירה". 

ע"פ הנתונים במערכת בלומברג, במאי האחרון הגיעו פוזיציות השורט על מניית החברה לשיא, כאשר קרוב ל-34% מכלל המניות הצפות בשוק היו בשורט. נציין כי טסלה הייתה חביבת סוחרי השורט בשנים האחרונים. היום הנתון הזה יורד לרמה של מתחת ל-20% מכלל המניות בצפות - שפל של כל הזמנים!

פוזיציות השורט על מניית החברה מול מחיר המניה בשנים האחרונות. פוזיציות השורט בשפל כל הזמנים

הגורם העיקרי לפוזיציות ל"שורט סקוויז" במניית החברה הוא הכסף הזול שמציף את השווקים מאז ספטמבר האחרון, בעקבות מהלכי הפד'. החששות בנוגע למצוקת נזילות שליוו את החברה בשנים האחרונות מתפוגג במהירות. 

המקרה של טסלה עשוי לחזור כעת במניית ביונד מיט (סימול:BYND) שמשלימה בימים האחרונים זינוק של יותר 40%. הזינוק במחיר המניה מגיע בעקבות הודעה של המתחרה impossible Foods בנוגע להסכם שיווק אפשרי במקדונלד'ס. המשמעות עבור ביונד מיט היא כי היא נותרה בודד בתחרות על שיווק המוצרים ברשתות המזון המהירות, כאשר השוק גדל במהירות (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    טסלה 15/01/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
    בא לי טסלה
  • 4.
    ביונדמיט...? תסתכלו על ביונדווקס (ל"ת)
    א 13/01/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טס 13/01/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
    שאר המתחרים זקנים לפני מוות... 800 דולר בדרך... המפעל בסין ידפיס...
  • 2.
    טסלה עד יום חמישי ב 450 (ל"ת)
    סוחר 13/01/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חרקירי 13/01/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    בחברה נאורה שרלטנים שמטעים בעקביות אנשים וגורמים להם להפסדים כספיים לוקחים אחריות,הנאורים שבהם מבצעים חרקירי לתפארת.סתם חומר למחשבה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.