ארז כהןארז כהן
ניתוח

כמה עולה דירה בבת ים, מהן תוכניות הבנייה בעיר, ומה התשואה שמקבלים על דירה להשקעה?

המחירים בבת ים עלו אבל הם עדיין נמוכים; איזה שכונות בעיר בתנופת פיתוח, מה הרכבת הקלה צפויה לעשות למחירים בעיר - בדיקה מהשטח
ארז כהן | (13)

איכשהו העיר בת ים עברה "מתחת לרדאר" במשך שנים רבות. נכון העיר התפתחה בשנים האחרונות ובמקביל נרשמו עליות מחירים נאות בדירות למגורים, ועדיין - הפוטנציאל גדול

מיקומה של העיר אידיאלי - לאורך רצועת חוף של כ-3.5 קילומטרים, במרכז הארץ, בלב גוש דן ובממשק מיידי לתל אביב-יפו.

בת ים מעניינת להשקעה

למרות נתוני פתיחה מצוינים אלה, מחירי הנדל"ן בבת ים עומדים כיום בממוצע על כ22-24  אלף שקלים למ"ר בלבד, פחות ממחצית ממרכז תל אביב ודי קרוב לרמות המחירים בשכונת התקווה ויתר שכונות דרום תל אביב. גם לאורך רצועת החוף ושכונת "פארק בת ים" החדישה, רמות המחירים עדיין מתונות ביותר ביחס לתל אביב, כ-30 אלף שקלים למ"ר בקירוב, פחות ממחצית ממחיר דירה דומה המשקיפה לעבר הים בעיר העברית הראשונה.

לכן, בת ים היא יעד מעניין עבור משקיעים לטווח הבינוני והארוך, מה גם שהתשואה על דירה גבוהה בכ-50 אחוזים לעומת תל אביב, כ-3-4 אחוזים, לעומת כ-2.5 אחוזים בלבד בעיר העברית הראשונה.

מניתוח שערכנו מתברר כי הסיבות העיקריות לפערי המחירים הינן היסטוריות, סוציולוגיות, תדמיתיות - לבת ים היתה תדמית שלילית, אך זה משתפר בהדרגה, ובהתאמה מחירי הדירות עולים. 

פערי המחירים גם קשורים למבנה האורבני הייחודי של העיר, שהתאפיינה במשך שנים רבות בצפיפות רבה ובבניה נמוכה ובזבזנית. עוד משנות היווסדה של בת ים, בימי המנדט הבריטי השתלשלות האירועים הפכו אותה, שלא בטובתה, ל"בת חורגת" לתל אביב, אי שם מעבר ליפו הערבית ובסמוך לכפר ג'בליה. ראשוני המתיישבים, אגודת "בית וגן" עלו על הקרקע, ב-1926.

בת ים - קצת היסטוריה

כבר בשנים הראשונות להקמת היישוב הקטן, הוא סבל מאינספור התנכלויות, הן במאורעות תרפ"ט, הן מאורעות 1936-9 והן במלחמת העצמאות. יפו הערבית דאז ניתקה אותו פיזית מלב גוש דן, ותושביו נאלצו להיטלטל בדרך לא דרך ובאוטובוסים משוריינים.

גם לאחר קום המדינה, משנות ה-50 ואילך, מותגה בת ים כ"עיר עולים" לא יוקרתית. בד בבד גם העובדה שעתודות השטח שלה היו מלכתחילה צנועות ביותר, כ-8000 דונם, אחת הערים הקטנות והצפופות בארץ, שהתאפיינה רובה ככולה הן בשיכוני עולים והן בבנייה נמוכה ובזבזנית, לא סייע. תדמית בעייתית זו השתנתה בהדרגה לטובה, ובמיוחד החל משנות ה-90 החלה בת ים לקלוט מספרים משמעותיים ביותר של עולים מארצות חבר העמים, המהווים כיום כ-35 אחוזים מתוך כ-130 אלף תושבי העיר, האחוז הגבוה ביותר בישראל של יוצאי חבר העמים. עובדה זו שיפרה בהדרגה את תדמית העיר, כולל אחוז גדל והולך של אקדמאים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כיום נמצאת בת ים בנקודת זינוק מצוינת. החל משנות ה-90  היא החלה להתבלט כ"עיר פסטיבלים", דוגמת הפסטיבל השנתי לתיאטרון רחוב וכן הביאנלה לאדריכלות ולנוף עירוני.

בד בבד, בשל ערכי הקרקע הגבוהים יחסית, מתבצעת בה פעילות עניפה ביותר של תמ"א 38 והתחדשות עירונית בכלל, דוגמת זו שאושרה לאחרונה בשכונת רמת הנשיא. לאורך ציר בן גוריון הנהנה מנוף מרהיב כלפי הים ובהמשך דרומה השכונה החדישה "פארק הים", ה"נוה אביבים" של העיר, בה מוקמים והולכים עשרות רבי קומות, משולבים במתחמי תעסוקה, בילויים וכו'.

בקרוב יוקם מעל קניון ה"בת ימון" "מגדל אברהם" ובהמשך, קרוב לתחנת היציאה של הקו האדום שלה רכבת הקלה, יוקמו "מגדלי האמנים" שיהוו את התשובה הבת ימית ל"מגדלי עזריאלי". כמו כן מתוכננים ארבעה בתי מלון בוטיק, וכמובן, הקו האדום של הרכבת הקלה שיקצר ל-10 דקות נסיעה בלבד את זמן הנסיעה מבת ים ללב תל אביב.

האם תל אביב ובת ים יאוחדו לעיר אחת

החל מ-2009, מתגלגלת תכנית של משרד הפנים, איחוד בת ים עם תל אביב. הסיבה המקורית לכך הינה העובדה שעירית בת ים והתושבים אינם יכולים לשאת על גבם את נטל אחזקת העיר הצפופה ללא עתודות שטח כמעט ומעוניינים להתאחד עם תל אביב ה"עשירה".

איחוד זה נדחה כבר מספר פעמים מסיבות שונות, אולם עודנו עומד על הפרק וייתכן שיתבצע במהלך העשור הקרוב. כך או אחרת, עצם הדיבורים על איחוד, יצר להערכתנו  "פוש" תודעתי של בת ים, כעיר הגובלת בתל אביב-יפו ועשויה בשלב זה או אחר להיות חלק ממנה, מה שללא  ספק העניק בשנים האחרונות "פוש" לא מבוטל לביקושים בבת ים, שלא לדבר על מה יקרה אם וכאשר איחוד זה יתבצע בסופו של דבר.

עסקאות נדל"ן 

להלן מקבץ עסקות שבוצעו בבת ים לאחרונה: ברחוב השקמה 30, נמכרה דירת 3 חדרים, 72 מ"ר, קומה 5, ב-1.46 מיליון שקלים. בכ"ט בנובמבר 38 נמכרה דירת 3 חדרים, 66 מ"ר, קומה 4 ב-1.3 מיליון שקלים.

בשלום עליכם 22, דירת 4 חדרים, 92 מ"ר, קומה 3, נמכרה ב-1.6 מיליון שקלים. בשדרות יוספטל 45, 4 חדרים, 91 מ"ר, קומה 5, ב-1.49 מיליון שקלים. בחשמונאים 84, 2.5 חדרים, 42 מ"ר, קומת קרקע, ב-1.4 מיליון שקלים.

לאורך חוף הים: בבן גוריון 55, 4 חדרים, קומה 3, 110 מ"ר, ב-3.67 מיליון שקלים. בן גוריון 47, 3 חדרים, 90 מ"ר, קומה 4, ב-3.15 מיליון שקלים. במסריק 110, 4 חדרים, קומה 3, ב-2.4 מיליון שקלים. כמו כן הוצעו למכירה ב"פארק הים" הדירות הנ"ל (לא מחיר מכירה) ביוחנן הסנדלר 3, 3 חדרים, 80 מ"ר, קומה 39, ב-2.5 מיליון שקלים, ביוחנן הסנדלר 4, 4 חדרים, 113 מ"ר, קומה 36, ב-2.8 מיליון שקלים. 5 חדרים באותו מיקום, קומה 20, 126 מ"ר, הוצעו ב-3.08 מיליון שקלים.

באזור התעשייה של בת-ים הולכים וקמים מגדלים חדשים, מה שהעלה מאד את ערך הדירות באזור שעד לא מכבר נחשב ללא אטרקטיבי בעליל. כך למשל דירת 4 חדרים , 105 מ"ר בקומה 35 נמכרה ב-2.58 מיליון שקלים, דירה דומה בקומה 38 נמכרה ב-2.61 מיליון שקלים, דירת 3 חדרים באזור, 86 מ"ר בקומה 22 נמכרה ב-1.9 מיליון שקלים. בקומות גבוהות יותר דירה דומה כבר חוצה את המיליון שקלים.

לסיכום: העובדה שבת ים משלבת בשנים האחרונות בנייה חדשה, ובמיוחד לאורך קן החוף ובפארק הים, עם התחדשות עירונית, גם תמ"א 38 וגם פינו בינוי, ובנוסף ייחנך בעוד כשנתיים הקו האדום של הרכבת הקלה שלאורכה יוקמו מגדלים נוספים עם שימושים מעורבים, מגורים, משרדים, מסחר וכן מלונות בוטיק, הופכת אותה לאטרקציה מאוד מעניינת הן למשקיעים והן לזוגות צעירים, משפרי דיור ומצמצמי דיור מבוגרים המבקשים איכות חיים גבוהה בקרבת הים.

צפויה גם התחזקות התיירות לעיר, ולא רק "התיירות הצרפתית" הקלאסית שאפיינה אותה במהלך העשורים האחרונים. להערכתי, השיפור ההדרגתי בתדמית העיר, ייתן במהלך השנים הקרובות את אותותיו גם על רמות הביקושים ועל מחירי הנדל"ן.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    משקיע 11/01/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
    צריך ללכת ברחוב ולראות את האנשים. מדובר באנשים עניים, עם לבוש מרופט. חלקם נראים הומלסים. יש הרבה קשישים ורוסים שנראה כאילו חיים עדיין ברוסיה. קשה למצוא חניה ואנשים חונים על המדרכות. מכאן שהדרך לשיפור עדיין ארוכה ארוכה...
  • 10.
    שמה 10/01/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
    להגיע מתחנת הרכבת בבת ים כיום לתחנת רכבת בתל אביב לוקח פחות
  • 9.
    הנזק לאוצר 10/01/2020 12:42
    הגב לתגובה זו
    התשואה בארץ אפסית והשוכרים בעייתים, בחול הנכס מנוהל על ידי חברת ניהול ומובטחת תשואה גבוהה יותר מאחוז וחצי שנים שמקבלים בארץ
  • 8.
    סמי אנגלו סכסון 09/01/2020 14:01
    הגב לתגובה זו
    מאמר נכון וקולע. למעשה בת ים הופכת לדרום החדש של ת״א יפו. אנחנו פוגשים לא מעט קונים צעירים שחיים בשכירות בת״א ועושים את הרכישה הראשונה שלהם לבת ים גם אם הם משכירים בינתיים את הנכס..
  • 7.
    צביקה ברוט 09/01/2020 11:29
    הגב לתגובה זו
    העיר ענייה ומופרקת מוסדות החינוך במצב גרוע ביותר והשירות לתושב זוועתי - איחוד יציל את השכונה התל אביבית המקסימה הזו ויפטור אותה מאינטרסנטים בעירייה המיותרת הזו
  • בי"ס יד מרדכי 22/06/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
    האם ידעת שמנהלת בית הספר היסודי "יד מרדכי" זכתה לפני כחודש בפרס על הצטיינות בניהולה ממשרד החינוך? של נעליך מעל רגליך.
  • 6.
    אדם 09/01/2020 11:26
    הגב לתגובה זו
    אחרי כתבת הפימפום של האינטרסנט , השתכנעתי שכדאי לעשות קצת מאמץ וללכת בכל הכח על בת ים.....
  • 5.
    אריק 09/01/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    רוב בתי ים סלאמס רמת יוסף ,עמידר, מרכז העיר קרית באבוב., אז מה אם תעבור רכבת שם. בגלל כמה מגדלים ליד הים
  • 4.
    ליכודניק 09/01/2020 08:25
    הגב לתגובה זו
    לפני שאני קונה דירה אני בודק מה שיעור ההצבעה ל"ליכוד" בעיר. אם שעור זה עולה על 20% מן הבוחרים, אני מוותר על הקניה.
  • 3.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    אני 09/01/2020 07:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תתחילו להשקיע באזורים ישנים בעמידר (ל"ת)
    שרה 08/01/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הרכבת תהיה מוכנה עוד שנה וחצי (ל"ת)
    מטי 08/01/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
  • אריק 12/01/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
    אולי ב2023-2024 במקרה הטוב
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.