"התושבים לא יודעים מה יקבלו בהתחדשות עירונית - מהיום זה ישתנה"
ההודעה של עיריית תל אביב, על לקיחת המושכות בכל הנוגע לחלק מהפרויקטים של התחדשות עירונית משמעותית לתושבים רבים. זה אמור לעשות סדר בתחום הפרוץ. כשהעירייה היא היזמית, התושבים מקבלים מה שהובטח להם - לא פחות ולא יותר. כשהחברות היזמיות הן אלו שמזיזות את הפרויקט מול התושבים, נוצר במקרים רבים, בלגן.
מכירים את זה שיזמים מגיעים כדי להחתים תושבים על טפסים להסכמה להתחדשות, מבטיחים להם הרים וגבעות, כשבסוף התהליך, שאמור להיות משמח – הדיירים נותרים עם טעם חמוץ, בשל חוסר יכולת של היזמים לעמוד במילתם.
לפעמים ההבטחות מבוטלות בשל אילוצי תב"ע (תוכנית בניין עיר) ולפעמים מדובר פשוט ברמאות לשמה. את המצב הזה, היוזמה החדשה של עיריית תל אביב, באה לשנות. איך? מהיום העירייה תלווה את התושבים מתחילת הדרך, תסביר להם בדיוק למה הם זכאים בתב"ע ותעזור להם להשוות בין הצעות היזמים.
בין אם זה פינוי-בינוי או תמ"א 38, ככה כל אחד ואחת מהתושבים יידעו בדיוק מה הם מקבלים, אחרי שהעירייה כבר הגדירה את כל מה שמותר ואסור בכל פרויקט.
לשם כך, העירייה הקציבה כ-1.9 מיליון שקל פר פרויקט. כך שאם כרגע ישנם 10 פרויקטים דומים בצינור, מדובר על השקעה של 19 מיליון שקל רק להתחלה. לא רע בכלל.
- ב-27 מ׳ שקל: מהדרין רוכשת שליטה בחברת התחדשות עירונית
- טירת הכרמל: במקום 48 דירות, שני מגדלים עם 280 דירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באמצעות חברת הבת עזרה וביצרון, העירייה מעודדת את תושבי העיר, בעיקר בדרומה ומזרחה, להתארגן ולפנות אליה, כדי להתחיל ולקדם את הפרויקטים בכוחות עצמם. האדריכלית גיליה ברגר-קוליץ, סמנכ"לית להתחדשות עירונית בחברת עזרה ובצרון, מסבירה בראיון לביזפורטל מה עומד מאחורי ההחלטה ומה יקבלו התושבים.
>>חולדאי לא מחכה לקבלנים: עיריית תל אביב יוזמת פינוי בינוי בדרום העיר
אז מה עומד מאחורי ההחלטה?
"העירייה הבינה שבעצם ברגע שמגדירים אזור של התחדשות עירונית, פותחים את האפשרות לכך שיזמים מגיעים ומחתימים תושבים, בתהליכים שלעתים אינם שקופים ולפעמים פשוט לא הגונים. היזמים מבטיחים דברים, אבל התושבים לא יודעים מה הם יקבלו.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
"רצינו להציע מסלול משולב שמשתמש ביכולות של עזרה וביצרון כמארגן לטובת התושבים. אנחנו עושים תהליך שקוף, משותף והגון מול התושבים ומעדכנים אותם בכל פרט לכל אורך הדרך. רק שהתב"ע מופקדת להתנגדויות אז אנחנו מפרסמים מכרז על בסיס אותו סל זכויות ודאי, שאושר בתב"ע והיזמים המתחרים ביניהם על אותו סל זכויות".
מה זה אומר בעצם?
"מה שזה אומר זה שלתושבים, בליווי שלנו, יהיה קל להשוות בין התמורות שמציע כל יזם. במצב הקיים היום, כל אחד מבטיח דברים אבל אי אפשר לדעת מי אומר אמת. המצב החדש ייצר ודאות.
"כשהתהליך עובר לפיקוח של העירייה ואנחנו נכין לתושבים טבלאות השוואה ונהפוך את זה לסל זכויות ברור – מה בדיוק אושר. ככה התושבים יכולים להשוות בין ההצעות ולבחור את מה שמתאים להם, כל אחד על פי שיקוליו".
מה מרוויחים היזמים?
"המצב החדש יאפשר ליזמים להיכנס לאזורים שהיה להם קשה יותר להיכנס בעבר. זה נותן להם ודאות, מאחר והם גם ייתנו חשבוניות לעירייה, אבל גם ידעו שהם נכנסים לפרויקט שהוא ודאי ושכבר אושר – זה בניגוד למצב היום, שלא יודעים איזה פרויקט יאושר ואיך.
"מה שיקרה מעכשיו זה שמנהל הפרויקטים, שמכיר את התושבים, יקדם את התכנון מול כל הגורמים הרלוונטיים עד לאישור התב"ע. אחר כך, יגיע תורם של היזמים".
כמה פרויקטים יש בצנרת?
"כרגע יש 10 פרויקטים מתוקצבים, ויש עוד 5 בתחילת התהליך".
באילו אזורים אתם מקדמים?
"כרגע אנחנו ממוקדים לדרום ומזרח העיר, שם מקדמים את ההתחדשות העירונית. אבל אם תושבים מאזורים אחרים ירצו, נעזור גם להם. יש גם אופציה לבצע תמ"א, הכול תלוי בקונסטלציה המקומית. אבל זו בדיוק המטרה שלנו, שכולם יודעים שהם קיבלו מידע אמיתי ומה באמת אפשר לקבל ולא להיות מופתעים אחרי שהכול חתום".
מה יש לך לומר לתושבי העיר?
- 12.דירה=קורת גג 30/04/2020 14:33הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 11.יוגב 24/12/2019 17:38הגב לתגובה זומניסיון רב, ברגע שעירייה נוגעת בנדל''ן המנצחים הם רק הקרובים לצלחת, כל השאר מפסידים, קודם כל הדיירים, לאחר מכן השכונה ועוברי אורח. כמובן שליזמים לא נשאר כלום.
- 10.ענת 23/12/2019 17:52הגב לתגובה זוכמובן שערית תל אביב הם גוף ישר ולא יחרוג סנטימטר ממה שיבטיח לדיירים!!חחח..עבודה בעניים ונסיון של העריה לאסוף עוד כסף לקופה עם גופים ויועצים הרבה פחות טובים ממה שיזמים רצניים יעמידו לדיירים!
- 9.רעיון מצוין לכל הערים (ל"ת)סוזן מוקא 23/12/2019 14:42הגב לתגובה זו
- יוגב 24/12/2019 17:39הגב לתגובה זואתה אומר את מה שאתה אומר כי אין לך מושג מה קורה שעירייה מתנהלת מול דיירים, זה כמו מפקד וחיילים
- 8.אני 23/12/2019 12:13הגב לתגובה זושכן בתוך פנים ואוטובוס בחלון. תראו את נקסט tlv בלה גארדייה 68, היה היו 3 בניינים ישנים עם פוטנציאל גדול ושטחים ירוקים, הקימו להם שם מפלצת בטון עם מרפסות על הכביש (עוברים שם היום 18 קווי אוטובוס בדרך לתחנה מרכזית) ללא פיסת דשא, פרטיות או תשתיות. בהצלחה.
- 7.ARTICK19 23/12/2019 10:50הגב לתגובה זואני מצוי כרגע במיזם לבינוי-פינוי ברחובות.התגובות השליליות כאן מונעות מסיבות פוליטיות.
- 6.י"ע 23/12/2019 09:09הגב לתגובה זוהממשלה הייתה צריכה מזמן להתערב בנושא החשוב והקריטי הזה. מסיבות שלה הם לא עשו זאת. נקווה שעכשיו הממשלה תיקח את הנושא הזה על עצמה ונראה תנופה בניה בנושא הזה, שיהיה צעד משמעותי מאד לפתרון בעיות הדיור במרכז (איפה שאין אדמות פנויות לבניה).
- 5.. 23/12/2019 09:07הגב לתגובה זוהדיירים לא מקבלים הם אלו שנותנים ליזם שטח לבניה
- 4.התושבים 23/12/2019 07:21הגב לתגובה זוישיגו מה שירצו לא ברור מה המטרה של הפטרון הגדול העיריה שכנראה חושבת שהתושבים רפי שכל, וזקוקים לאפוטרופוס בדמות העיריה שתכתיב להם מה לעשות. זה בעצם הפקעת הרכוש בדרכים ערמומיות
- קומוניזט 23/12/2019 08:59הגב לתגובה זוהתושבים הם רפי שכל. שאל כל יזם.
- 3.בדיחה 22/12/2019 21:42הגב לתגובה זוכדי למקסם רווחים לקבלן יזם. בעצם זה הפקעת רכוש. הפטרון הגדול חולדאי יודע הכי טוב מה צריכים המסכנים.
- 2.יד אליהו 22/12/2019 21:35הגב לתגובה זובניה צפופה וסלמס.חולדאי מינה את עצמו לשר בטחון פנים ודפק את כולם עם דמי שמירה. לשר תחבורה וגזל חניה לאוטותל. והביא קורקינטים מסוכנים . כעת הוא יזם נדלן ויכפה את התוכנית ההזויה שלו . ויחייב,את התושבים לשלם. רק טיפשים יסכימו שרכושם יגזל מהם
- 1.קומוניזים 22/12/2019 21:29הגב לתגובה זוחולדאי גיבור על תושבי הדרום . ברמת אביב הוא לא היה מעז לדחוף את עצמו. ולצופף בניה. מנצלים את זה שאין ממשלה איש הישר בעיניו יעשה. אסור לחתום לבולשביק חולדאי.
- קומוניזט 23/12/2019 08:52הגב לתגובה זויש לי דירה בפרויקט ברמת אביב. צופפו בפרוייקט הזה את האוכלוסיה ב-50%.
- העיריה מרשה לעצמה! 24/12/2019 16:14והכל עוד לפני הכנסת אין סוף חנויות .
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
