וול סטריט
צילום: iStock

סגירה מעורבת בוול סטריט: דויטשה בנק ירדה ב-4.5%, דיסני קפצה ב-7.2%

מדיניות הפד' צפויה לעמוד ביומיים הקרובים במרכז, כאשר היום פאוול ביצע הערב את עדותו החצי שנתית בפני הקונגרס. טאואר נסגרה בעליות של 1% לאחר שביצעה מהלך תוך  יומי של קרוב ל-15% ברקע לדו"חות, טבע עלתה ב-1.9%
עמית נעם טל | (5)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר המדדים המובילים ממשיכים להיסחר ברמות השיא. ברקע למסחר, היומיים הקרובים צפויים לעמוד בסימן הפד' ומדיניותו הכלכלית.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                             
דאו ג'ונס 0.16%                              
נאסד"ק -0.21%                         

הסנטימנט בשווקים נחלש היום, כאשר הטריגר העיקרי הוא הנאום של טראמפ אמש של הנשיא טראמפ בפני המועדון הכלכלי בניו יורק. למרות הערכות כי עיקר הנאום יתעסק ביחסי הסחר של ארה"ב עם סין ואירופה, טראמפ בחר אמש להתמקד שוב בהשמצת מדיניות הפד'. לטענתו,   "אם הפד' היה עוזה לנו, המדדים המובילים בוול סטריט היו עולים בעוד 25%, אני מבטיח לכם". בנוגע לסין, טראמפ טען כי ההסכם בין הצדדים עשוי להיחתם בקרוב, אך טען כי אם ההסכם לא ייחתם או עשוי להטיל מכסים נוספים (לכתבה המלאה). במקביל, הכאוס שממשיך להתגבר בהונג קונג, ומהמתיחות שמתגברת בעקבות האירועים בין סין לארה"ב ממשיכים להעיב על השוק (לכתבה המלאה). 

אך עם כל הכבוד לדיווחים לסוגיית הסחר, הסיפור המרכזי בשוק ממשיך להיות ההתערבויות של הבנק המרכזיים בשוקי המימון, כאשר ביומיים הקרובים צפויים המשקיעים לבחון את החלטות הפד' לחודשים הקרובים. הערב ביצע יו"ר הפד' את עדותו החצי שנתית בקונגרס, כאשר הוא התייחס להחלטות האחרונות של הבנק ולהאטה בכלכלה האמריקנית (לכתבה המלאה). בנוסף, נציין כי מחר הבנק צפוי לפרסם את תוכנית הרכישות שלו לחודשים הקרובים, כאשר קיים סיכוי קטן (אך קיים) כי הבנק יקטין את הרכישות שהוא מבצע בשוקי האג"ח. 

נזכיר כי הדו"ח השבועי האחרון של הפד' הצביע כי מאזן הבנק עלה במהלך החודש וחצי האחרונים בקרוב ל-300 מיליארד דולר, קצב גידול מהיר הרבה יותר מאשר הקצב במהלך 3 תוכנית הרכישות שביצע הבנק בשנים האחרונות, כאשר במקביל, הבנק המרכזי באירופה (ECB) חזר בשבוע האחרון להתערב בשוקי האג"ח, עם רכישות של עד 20 מיליארד אירו בחודש. המדדים המובילים בוול סטריט השלימו מאז הודעת הפד' את תוכנית הרכישות 6 שבועות רצופים של עליות. 

בנוסף נציין כי למרות ההתערבויות האחרונות מצד הבנקים המרכזיים, הבנקים הגדולים בארה"ב ממשיכים להעריך כי לחץ המימון צפוי להתחדש כבר במהלך השבוע הקרוב ויתגבר עד סוף השנה. הסיבה לכך היא הרגולציה על הבנקים הגדולים (G-sib) שצפויה לחייב את הבנקים להקטין את מאזניהם עד לסוף השנה (לכתבה המלאה). 

בגזרת האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב לתקופה של 10 שנים ירדה הערב לרמה של 1.88%, כ-25 נק' בסיס מעל התשואה לתקופה של שנתיים. 

במרכז

עונת הדו"חות בוול סטריט נמצאת לקראת סיום, כאשר גם היום הפוקוס צפוי להתמקד בסקטור הקנאביס. מניית טילרי (סימול:TLRY) דיווחה אמש לאחר המסחר על זינוק שנתי של 409% בהכנסות, אך במקביל הפסדי החברה גדלו משמעותית, ומחיר המכירה לגרם ירד משמעותית (לכתבה המלאה). קרונוס (סימול:CRON) דיווחה אתמול גם היא על גידול בהכנסות, אך גם ההפסד התפעולי גדל בצורה חדה (לכתה המלאה). קאנופי גרות' (סימול:CGC) צפויה לפרסם את תוצאותיה מחר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הישראליות, טאואר (סימול:TSEM) מחקה ירידות של מעל 9% ונסגרה בעליות של 1% במסחר תנודתי במיוחד. ברקע לתנודתיות החברה דיווחה הבוקר על הכנסות של 312 מיליון דולר ורווח מתואם של 25 סנט למניה. עם זאת, החברה מספקת תחזית חלשה לרבעון הבא (לכתבה המלאה). 

טבע (סימול:TEVA) עולה כעת בעוד 1.1% וצפויה להמשיך לרכז עניין ברקע להודעה בשישי האחרון על הנפקת אג"ח בהיקף של 1.5 מיליארד דולר במטרה לממן את תשלומי החוב של 2021 (לכתבה המלאה).

חברת התרופות קמהדע הדואלית (סימול: KMDA) דיווחה על תוצאות הרבעון השלישי ומכה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה. עם זאת, החברה לא העלתה את תחזיותיה לשנת 2019 בשלמותה (לכתבה המלאה).

חברת מדפסות התלת ממד הישראלית סטרטסיס  (סימול:SYSS) ירדה ב-11% לשווי שוק של 1 מיליארד דורל בלבד, וזאת ברקע להורדת תחזיות שמבצעת החברה היום (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פרופשיונל 13/11/2019 18:37
    הגב לתגובה זו
    בעשרה לשבע או בשבע עשרים וחמש היום .פצוצים . ומקסימום מהרמות שציינתי. מילה .לפרסם תגובות אמת לציבור בישראל .
  • 2.
    אני מתחיל להבין-אף פעם לא יהיו ירידות - עד שיתרסק (ל"ת)
    דודי 13/11/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
  • פרופשיונל 13/11/2019 20:16
    הגב לתגובה זו
    יהיו ירידות באבועה
  • לא כאן (ל"ת)
    ירידות 13/11/2019 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופשיונל 13/11/2019 17:32
    הגב לתגובה זו
    יחל גל ירידות מרמות 3090.71 או מ3093.55 או מקסימום מ3094.51 .מילה .
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.