האתגר עד לסוף השנה: עמידה של הבנקים בדרישות הרגולטוריות
שוק המימון הבנקאי שמור בימים כתיקונם לאנשי מקצוע "ולעכברי" אג"ח, אך הצליח מאז ספטמבר האחרון לרכז את תשומת לב המשקיעים ברקע לזינוק בריבית ה-REPO לרמה של 10%, זינוק שהביא לפעולות מהירות מצד הפד' ולגידול של קרוב ל-300 מיליארד דולר במאזן הבנק . אך למרות צעדי הפד', האתגר לסוף השנה הרבה יותר מהאתגר שהתרחש במהלך ספטמבר, ובבנקים הגדולים בארה"ב בטוחים היום כי הפד' יצטרך לבצע התערבות משמעותית הרבה יותר בתקופה הקרובה.
2 סוגים של מצוקות נזילות
את התפרצות מצוקת הנזילות בספטמבר האחרון ניתן לייחס בעיקר לירידה ברזרבות הבנקים כתוצאה מירידה של קרוב ל-700 מיליארד דולר במאזן הפד' בשנים האחרונות. הירידה ברזרבות הבנקים הובילה לכך שבאמצע ספטמבר האחרון נמנעו הבנקים להעניק אשראי לבנקים אחרים, והדילרים נתקעו עם כמות גדולה של אג"ח אמריקני ללא יכולת מימון (לכתבה המלאה על האירוע שהתחרש בספטמבר).
הפד' פתר מצוקה זו על ידי הצפה של השוק בכסף זול. הבנק מהעניק היום הלוואות בסכום של 220 מיליארד דולר בשוקי ה-REPO לתקופות שונות. במקביל, הבנק החל בחודשלרכוש אגרות חוב לתקופות קצרות בהיקף של 60 מיליארד דולר (לכתבה המלאה), דבר שמעלה מחדש את רזבות הבנקים.
.
מאזן הפד' בשנה האחרונה: מצוקת הנזילות בשוק נפתרה ע"י הגדלה רזרבות הבנקים (רק הוא מבקש לא לקרוא לזה QE)
עם זאת, עד סוף השנה צפוי ללוות את השווקים מצוקה אחרת, שהיא נובעת מההגבלה על מאזני הבנקים הגדולים ((global systemically important banks או בקיצור G-SIB) , והיא הרבה יותר מורכבת כיוון שהיא מתייחסת לרגולציה שהוטלה על הבנקים במהלך העשור האחרון.
- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסבר קצר
לפי הכללים החדשים שנקבעו לאחר המשבר הכלכלי של 2008, כל אחד מהבנקים "הגדולים מכדי ליפול" מקבל ניקוד מסוים לפי 5 פרמטרים, הכוללים בין היתר את גודל הבנק, יכולת גיוס ההון שלו לטווח קצר, והחשיפה של הבנק לשוק הנגזרים. הציון הסופי שמקבל כל בנק מתורגם לדרישות הרגולטוריות מבחינת מבנה ההון של הבנק.
הטבלה הבאה מציגה כיצד התהליך עובד: העמודה השנייה מייצגת את הניקוד שמקבל הבנק, והעמודה הימנית מייצגת את השינוי שצריך להתבצע בשיעורי ההון רובד 1 של הבנק.
מה הבעיה כעת?
נכון לסוף הרבעון האחרון, 4 בנקים הגדולים בארה"ב חורגים לקטגוריה הבאה מבחינת דרישות ההון שלהם, והם חייבים לבצע הקטנה משמעותית של המאזנים בשביל להימנע מהדרישה להגדלת ההון רובד ראשון שלהם במהלך השנה הבאה. איך מורידים את המינוף? ע"י הקטנה של האשראי המוענק לשאר הגופים. תהליך דומה התרחש במהלך השנה שעברה.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במילים פשוטות: אם הבעיה בספטמבר האחרון הייתה של מחסור ברזרבות, הבעיה הנוכחית היא גם של עמידה בדרישות הרגולציה. זו הסיבה מדוע מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דיימון, טען בחודש שעבר כי "על הרגולטורים להחליט האם הם רוצים לשנות את הרגולציה. כרגע אנחנו רוצים לעמוד בכללים שנקבעו" (לכתבה המלאה).
לנוכח אירועים אלו, הכלכלנים בבנק אוף אמריקה/בג'יי פי מורגן/ במורגן סטנלי ובקרדיט סוויס מעריכים כי הלחץ בשוקי המימון יתחדש כבר בימים הקרובים, כאשר הבנקים הגדולים יתחילו לצמצם את מאזניהם לקראת סוף השנה.
הניתוח האחרון של מורגן סטלי: ג'יי פי מורגן, סיטי בנק , גולדמן זאקס, ובנק אוף אמריקה חורגים כעת מהיעדים לגודל המאזן שלהם
מה הפד' יכול לעשות?
שר האוצר סטיבן מנוצ'ין התבטא בנושא לפני כשבועיים במהלך ביקורו בישראל ורמז כי הממשל מגיע ב"ראש פתוח" בנוגע לאפשרות להורדת הרגולציה על הבנקים. עם זאת, הסיכויים לשינוי ברגולציה בטווח כה קצר קלושים. בנוסף, לא בטוח כי בסמכותו של הממשל לשנות חוקים אלו שנקבעו לאחר עבודה של שנים.
בסיטואציה כזו, שוב הפד' יצטרך להשפיע על השוק. הפד' עובד היום עם 24 דילרים בארה"ב, כאשר חלק גדול מהם מוגדרים בקטגוריה של ה-GSIB. פעולת הפד' בחודשיים האחרונים הצליחה כי הבנקים הגדולים הסכימו לחלק אשראי שהגיע מהפד', כעת הם צריכים לצמצם זמנית את מאזניהם ולכן גם אם הפד' יזריק מיליארד דולרים בשווקים, הכסף לא צפוי להשתחרר לשאר השווקים. אחת האפשרויות הוא להגדיל בצורה דרמטית את מספר הגופים שהוא מספק אשראי (לא רק הדילרים הגדולים), דבר שיביא לגידול משמעותי עוד יותר במאזן הבנק.
- 2.המשועמם 12/11/2019 00:18הגב לתגובה זומה הבעיה בנק אופ אמריקה ירכוש רכישה עצמית נוספת של מניותיו במיליארדי דולרים כפי שעשה השנה, ובא לציון גואל.
- 1.אין שום אתגר 11/11/2019 23:17הגב לתגובה זוקונים טיונר ודפים
- היום זה רשומה במחשב. לא מבזבזים נייר. (ל"ת)משהו 13/11/2019 20:57הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
