וול סטריט
צילום: istock

סגירה בוול סטריט: אובר נפלה ב-9.9%, אנדר ארמור עלתה ב-4.4%

המומנטום של הימים האחרונים נעצר במעט הערב. דיווחים על כוונת ארה"ב לבטל חלק מהמכסים שהוטלו על סין. במקביל, המדדים משלימים עלייה של יותר מ-5% מאז הפד' הודיע על השקת QE
עמית נעם טל | (5)

יום המסחר בוול סטריט נסגר ביציבות, כאשר המדדים המובילים ממשיכים להיסחר ברמות שיא. דיווחים על רצונה של ארה"ב להסיר חלק מהמכסים שהוטלו על סחורות סיניות מעניקים רוח גבית לשוק. במקביל, פעולות הפד' האחרונות ממשיכות לדחוף את מחירי הנכסים למעלה. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                           
דאו ג'ונס 0.16%                            
נאסד"ק -0.21%                       

ע"פ הדיווחים האחרונים, הממשל האמריקני שוקל כעת להסיר מכסים מסחורות סיניות בשווי 112 מיליארד דולר, במה שמגדיר הממשל כ"ויתור" לטובת חתימת הסכם השלב הראשון בעסקת סחר בין המעצמות.  המכסים אליהם מתכוון הממשל נכנסו לתוקף בחודש ספטמבר האחרון ועומדים בשיעור של 15%, בין היתר, על פריטים כמו ביגוד ומסכי טלוויזיה (לכתבה המלאה). ברקע לדיווחים, היואן מתחזק כעת ב-0.5% מול המטבע האמריקני ונסחר לראשונה מספר חודשים מתחת לרמה של 7 יואן לדולר.

 

למרות ההתפתחויות אלו, הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות הצפת השוק בכסף זול מצד הפד' דבר שדוחף את מחירי הנכסים למעלה, ולמעשה מבטל את המשמעויות של רוב האירועים המתרחשים בשוק. נתוני הפד' האחרונים מצביעים כי מאזן הבנק גדל בקרוב ל-260 מיליארד דולר בחודש וחצי האחרונים. נציין כי מאז הודעת הפד' על השקת תוכנית רכישות (QE) בהיקף של 60 מיליארד דולר ב- 11.10 (לכתבה המלאה), מדד ה-S&P500 משלים עלייה של יותר מ-5%, כאשר היד עוד נטויה.  

תשואות האג"חים של ארה"ב ממשיכות לטפס: התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת כעת על 1.83%, גבוה ב-21 נק' בסיס ביחס לתשואה לתקופה שנתיים. 

בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים אכזב עם נתון של 50.6 נק' בלבד. מנגד, מדד ה-ISM במגזר הלא יצרני לחודש אוקטובר הפתיע עם קריאה 54.7 נק'. 

במרכז

חברת שיתוף הנסיעות אובר (סימול:UBER) איבדה הערב 9.9% לאחר שהחברה פרסמה אמש לאחר סגירת המסחר דו"חות חלשים לרבעון האחרון (לכתבה המלאה). 

מניית חברת ציוד הספורט Under Armour (סימול: UAA) עלתה הערב ב-4.4% לאחר שצללה אמש ב-18.9%. ברקע לירידה, שהחברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2019 במקביל להודעה על פתיחת חקירה פדרלית בנוגע לפרקטיקה של אנשי הכספים של החברה. החברה דיווחה על רווח נקי של כ-102.3 מיליון דולר או 23 סנט למניה, לעומת 75.3 מיליון דולר או 17 סנט למניה ברבעון המקביל. ההכנסות הסתכמו בכ-1.43 מיליארד דולר לעומת כ-1.44 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

 

מיילן (סימול:MYL) נסגרה בירידות של 9.1% לאחר שהחברה דיווחה היום על רווח נקי של 189.8 מיליון דולר או 37 סנט למניה. הרווח המתואם עמד על 1.17 דולר למניה, גבוה מהצפי בשוק. הכנסות החברה הסתכמו ב-2.96 מיליארד דולר, מתחת לצפיות בשוק.  

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) מחקה עליות של 1.9% ונסגרה בירידות של 3.2%. נזכיר כי מניית החברה קפצה אמש ב-5.3%. מניית החברה צפויה להמשיך לרכז עניין גם היום לקראת פרסום הדו"חות בהמשך השבוע (כאשר הדו"חות של מיילן מעיבים כעת).

ספקית פתרונות בינת הרשת והאבטחה לספקיות תקשורת אלוט (סימול: ALLT) דיווחה על תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2019 עם גידול של 14% בהכנסות. החברה עמדה בצפי האנליסטים ומאשררת צפי לצמיחה של כ-13% בהכנסות 2019. בשורה התחתונה רשמה הפסד (מתואם) של כ-1.9 מיליון דולר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אסי 05/11/2019 19:02
    הגב לתגובה זו
    ארהב למרות החוב העצום, והדולר כמעט בשיא שנתי. כבר יותר מ 1% ביומיים. וממשיך היום להתחזק
  • 2.
    . 05/11/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
    הכי אוהב דישדושון בקטנה שבזמן כזה עשיית הכסף היא מהירה ומירבית. מי שרוצה ללמוד את הפטנט אשמח ללמד...זה יהפכם לעשירים ומאושרים ואף אנשים טובים שעוזרים לזקנה לחצות הכביש בביטחה.
  • 1.
    . 05/11/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    ותנתץ כל מה שבדרכו בלוגיה את השווקים לבור שחור ואפל.
  • מחשבות אפלות (ל"ת)
    איש 05/11/2019 18:01
    הגב לתגובה זו
  • אינך מבין איש..יש כאן מחשבות נאורות. (ל"ת)
    . 05/11/2019 19:36
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.