וול סטריט
צילום: iStock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בציפייה להודעת הריבית של הפד' ביום רביעי, כאשר הצפי הינו להורדת ריבית נוספת של 0.25%. עם זאת, לגבי הצפי לתוואי הריבית בהמשך הדרך, הדעות בקרב האנליסטים חלוקות
ערן סוקול | (2)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בציפייה להודעת הריבית של הפד' ביום רביעי, כאשר הצפי הינו להורדת ריבית נוספת של 0.25%, על רקע ההאטה הכלכלית הצפויה בארה"ב וברמה הגלובלית. עם זאת, לגבי הצפי לתוואי הריבית בהמשך הדרך, הדעות בקרב האנליסטים חלוקות.

לדברי יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "ביום רביעי הפד' צפוי להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.5% עד 1.75%. תהיה הפתעה לא נעימה עבור השווקים אם הפד' יחליט לא להוריד את הריבית. הנימוקים בעד הורדת ריבית ידועים וזהים לנימוקים בהחלטה הקודמת: לשמר את ההתרחבות בפעילות הכלכלית, לסייע לכלכלה בתקופה של אי וודאות גלובלית ולהביא את האינפלציה אל היעד של 2% (כעת אינפלציית הליבה PCE עומדת על 1.8%)". 

יחד עם זאת, בלידר שוקי הון מציינים כי נתוני האינפלציה מצביעים על מגמת עלייה, ומצב הצמיחה בארה"ב סביר. 

צפי לנימה ניצית של הפד' אשר תגרור תגובה שלילית בשווקים 

"בחזית מלחמת הסחר מסתמן סוג של הפסקת אש ודחייה של העלאת מכסים נוספים (בינתיים), עם תקווה להשגת הסכם ביניים בחודש הקרוב. בנוסף, הפד' למעשה מבצע סוג של הרחבה מוניטרית נוספת על ידי נסיגה בתוכנית הצמצום במאזן הפד' אל תוכנית של הגדלת המאזן. תוכנית זו צפויה להימשך עד סוף חודש ינואר 2020 לפחות. לכן, עם הורדת הריבית ביום רביעי הפד' צפוי להודיע שהמשך הורדת הריבית תלוי בהרעה של ממש בסביבה הכלכלית. נימה מעט ניצית זאת (יחסית לציפיות השוק) עלולה להביא לתגובה שלילית, גם בשוק המניות וגם בשוק האג"ח", מציינים כלכלני לידר שוקי הון.

גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון: "אנו מצפים שה-FOMC יפחית את הריבית, זו הפעם השלישית, וככל הנראה האחרונה, בהיקף של 25 נ"ב בפגישה הקרובה. האיתותים לגבי 'הפסקת אש' זעירה וזהירה במלחמת הסחר אינם צפויים לשנות את תכנית הפד לבצע 'התאמת אמצע המחזור' בהיקף של 75 נ"ב".

בלאומי שוקי הון מציינים כי "התאמות כאלו, שלא בתקופות של מיתון (וארה"ב בפירוש איננה במיתון), לא הביאו בעבר להפחתת ריבית של יותר מ-75 נ"ב (מרמה התחלתית של ריבית של 5-6%). יתר על כן, הפחתות מן הסוג הנ"ל התבררו תמיד כזמניות בלבד ועם הגעת סימנים לירידת החשש מפני איומים לצמיחה, הפד' השיב את הריבית לרמת המוצא".

"כלכלת ארה"ב בהאטה - לא משבר" 

בלאומי שוקי הון מעריכים כי נתוני הצמיחה המעורבים מאז הפגישה האחרונה של ה-FOMC יתמכו בגישה זהירה, מאחר והנתונים תואמים להאטה בצמיחה, שתמשך ככל הנראה אל תוך המחצית הראשונה של 2020. "האטה זו איננה בעלת מאפיינים משבריים, לא מדובר במיתון אלא האטה שהייתה צפויה מלכתחילה עקב הגעת ארה"ב לנקודה שבה צווארי בקבוק שונים האטו את הצמיחה. אי-הוודאות בנושא הסחר העולמי החריפה את המצב במקצת", כותבים בלאומי שוקי הון.

בהיעדר הפתעה לגבי החלטת הריבית עצמה, השוק צפוי להתמקד בתחזית המדיניות של הודעת הריבית (ובדיון לאחר מכן במסיבת העיתונאים). בלאומי שוקי הון מצפים לשינוי לכיוון פחות "יוני", עם דגש על נכונות לבצע מהלכים.

קיראו עוד ב"גלובל"

גיא בית אור מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "הנתונים הכלכליים בארה"ב ממשיכים לאותת על האטה כלכלית וציפיות האינפלציה נמוכות. ההאטה הכלכלית בעולם נמשכת והסיכונים לאופק הצמיחה בארה"ב ממשיכים לעלות. ובגזרה הגיאו-פוליטית, היו מספר התפתחויות חיוביות אך הסיכונים עדיין גבוהים".

לדברי בית אור, כאשר עוברים על הודעות הריבית של הבנקים המרכזיים השונים בעולם מתקבלת תמונה ברורה של האטה בפעילות הכלכלית ועליה בסיכונים הן בשל הסיכונים הגיאופוליטיים אך גם בשל אינפלציה נמוכה וחולשה בביקושים המקומיים. תמונה גלובלית זו עוזרת להסביר למה הדולר ממשיך להיות חזק למרות שבפד' מפחיתים ריבית והשוק עוד מגלם הפחתות נוספות.

בפסגות מצפים להפחתת ריבית יותר אגרסיבית מהצפי בשוק

לכן, בפסגות מעריכים כי הפד' צפוי להפחית את הריבית השבוע וכי הפחתת הריבית הקרובה לא תהיה האחרונה. "אנו מצפים ליותר הפחתות ריבית ממה שגלום כיום בשווקים (ריבית של 1.3% בעוד שנה) מה שממשיך להצדיק מח"מ ארוך בתיקי חו"ל", כותב בית אור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יורידו..יעלו..הכל דינו להתנפץ...... (ל"ת)
    מעניין 27/10/2019 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כריש 27/10/2019 19:05
    הגב לתגובה זו
    עכשיו להחזיק מחמ ארוך דרך אגב בארהב האינפלציה בעליה ברורה התשואות שם ל2.25 עם הודעת הריבית ולעקום תלול יותר בארץ האינפלציה בשנה הבאה תעלה מדרגה אז קדימה תקנו ארוכים לאחר שכל מהלך נעשה אולי נרוויח 2 אחוז ונפסיד 5 אחוז תמיד יכולת הניתוח שלכם הדהימה מזל שאתם קיימים אחרת איך נרוויח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.