אדם נוימן
צילום: gettyimages

מסיושי סאן הפך לגדול יותר מוורן באפט - מה הסוד שלו?

המשקיעים עומדים בתור כדי להשקיע בקרן החדשה של סופטבנק של סאן; הקרן הקודמת השקיעה ב-Uber ו-Wework; וגם - המשקיע הגדול ביותר ב-Wework היא...ערב הסעודית
עמית בר | (3)

חברת סופטבנק היפנית, של מסיושי סאן, מתכוונת להשיק את קרן ההשקעות בטכנולוגיה הגדולה בעולם - בהיקף שיעלה, על פי ההערכות על 120 מיליארד דולר.

סופטבנק אמנם פועלת בתחום הבנקאות (בעיעקר בנקאות להשקעות), אך רוב הפעילות שלה היא החזקה בחברות טכנולוגיה ותקשורת לרבות ניהול השקעות וקרנות בתחומים אלו, בהיקף המוערך במעל 400 מיליארד דולר. 

סופטבנק הודיעה כי תשקיע בעצמה בקרן החדשה - ויז'ן 2, 38 מיליארד דולר. במקביל, קיבלה החברה התחייבויות של משקיעים גדולים, לרבות אפל ומיקרוסופט, בסך 70 מיליארד דולר, ויחד עם גיוסים נוספים, תשבור הקרן את השיא של הקרן הקודמת - קרן ויז'ן 1.  

 

קרן ויז'ן 2 תתמקד בהשקעה בחברות בתחום הבינה המלאכותית (AI). הקרן הקודמת - ויז'ן 1 גייסה 99 מיליארד דולר, והיתה מגוונת יותר בתחומי ההשקעה, כאשר בין הההשקעות המובילות שלה היו uber ו-Wework.    

המשקיע הגדול ביותר בקרן ההשקעות הראשונה היא קרן ההשקעות הממשלתית של ערב הסעודית, שהשקיעה 45 מיליארד דולר בקרן ויז'ן 1. הקרן הממשלתית צפויה להשקיע גם בקרן 2 אבל בהיקף נמוך יותר מהשקעתה בקרן 1. 

מי עומד מאחורי ענקית הטכנולוגיה היפנית?  

סופטבנק מחזיקה בשורה ארוכה של חברות תקשורת ואינטרנט. ההון של החברה מסתכם בכ-50 מיליארד דולר, והיקף המאזן שלה עולה על 300 מיליארד דולר, לפני השקת הקרן השנייה.

החברה נוסדה לפני 38  שנים בטוקיו שביפן על ידי מסיושי סאן, מיליארדר יפני שנחשב בין היזמים המובילים בעולם. השקת הקרן השנייה, תהפוך אותו למשקיע הגדול בעולם - היקף ההשקעות בסופטבנק לרבות הקרנות שלה, עולה על היקף ההשקעות של וורן באפט, ומשקיעים גדולים אחרים.

השיטה של סופטבנק היא השקעות בחדי קרן, אחרת אי אפשר לנהל קרן השקעות בסכומים של 100 מיליארד דולר ומעלה. כלומר, היקף הקרן מחייב אותה להשקעות גדולות ותמיכה בהן כדי ל"עזור" להן להשיג את היעד - חברות ענק.

קיראו עוד ב"גלובל"

זה מסביר באופן מסויים את הדבקות בחברת Wework שלמרות שהיא חברה הפסדית, סופטבנק משיכה לתמוך בה ולקדם אותה להנפקה בוול-סטריט לפי שווי מוערך של מעל 40 מיליארד דולר. אותו עיקרון היה גם בהשקעתה ב-Uber  שלאחרונה השלימה גיוס בוול-סטריט לפי שווי של העולה על 70 מיליארד דולר.

ואנקדוטה לסיום - מהמידע למעלה, עולה כי המשקיע הגדול ביותר בחברת Wework של אדם נוימן, היא...ערב הסעודית (שהיא המחזיקה הגדולה ביותר בקרן הראשונה).

 

We Work הפסידה מיליארדים אז איך זה שאדם נוימן הפך למיליארדר?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הנביא 27/07/2019 23:44
    הגב לתגובה זו
    Uber עם מכפיל 2,500. מטורף. גם בדוחות רשמה הפסדים לפני מסים והלוואות.
  • 2.
    בלון מנופח מאד זקוק רק לסיכה קטנה (ל"ת)
    המפוכח 27/07/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 27/07/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
    אין בעיה תשתיקו אותי-אבל כל דבר שלא ימצא חן בעיני במציאות-ואני אלחץ על כל כפתור אפשרי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.