סיום תקופה באירופה: היום האחרון בפועל של תוכנית ה-QE
בעוד החלטת הריבית של הפד' הערב צפויה לרכז את רוב תשומת הלב של המשקיעים, אירוע לא פחות משמעותי מתרחש היום באירופה. במקביל להסכמה בין רשויות האיחוד לאיטליה בנוגע לסוגיית התקציב ב-2019 (לכתבה המלאה), היום הוא היום האחרון בפועל לתוכנית הרכישות של הבנק המרכזי (ECB) בשוקי האג"ח.
מדובר בסיומה של תקופה: במהלך השנתיים האחרונות הזרים הבנק יותר מ-2.6 טריליון אירו לשווקים, וכעת מאזנו מסתכם ב-4.6 טריליון אירו, כ-42% מהתמ"ג של האיחוד האירופאי.
מאזן הבנק בשנתיים וחצי האחרונות
הבנק מסיים את תוכנית הרכישות שלו בצורה אגרסיבית במיוחד. ע"פ הדו"ח השבועי של הבנק שפורסם אמש, בשבועיים האחרונים היה הבנק פעיל במיוחד ורכש אגרות חוב ממשלתיות בסכום של 20 מיליארד אירו, סכום גבוה במיוחד ביחס לחודשים האחרונים.
באופן לא מפתיע, תשואות האג"חים של איטליה ירדו בשבועות האחרונים בצורה דרמטית. ההודעה על ההסכם הערב בין הצדדים מחויב לנוכח הורדת התמיכה של הבנק החל ממחר.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קצב הרכישות השבועי של ה-ECB באג"ח הממשלתי מול תשואות האג"חים של איטליה: זינוק חד בשבועיים האחרונים. התמיכה של הבנק צפויה לרדת כעת
התמיכה של הבנק בשווקים צפויה להגיע מהרכישות החוזרות של אג"חים שיגיעו לפירעון. ע"פ הערכות האחרונות של גולדמן זאקס, קצב הרכישות החוזרות מצד הבנק צפוי לעמוד על 17.5 מיליארד אירו בחודש.
צפי הרכישות החוזרות (חודשי) של הבנק בשנת 2019
שנת 2019 עשויה להיות מאתגרת במיוחד בשוקי האג"ח הממשלתיים. נזכיר כי הבנק המרכזי היה הרוכש הגדול ביותר בשוק במהלך השנתיים האחרונות. איטליה צפויה לגייס בשנה הקרובה 250-260 מיליארד אירו באגרות חוב לטווח בינוני וארוך. ה-ECB צפוי לספוג רק 14% מסכום זה, לעומת ספיגה של 50% במהלך 2017 ו-26% במהלך 2018.
נכון להערב, לא ברור מי יכול להיכנס לוואקום שמותיר אחריו הבנק המרכזי. הבנק המרכזי הודה בשנה שעברה כי הוא לא בטוח שקיים עדיין שוק משני, ויש סיבה טובה לחשוש מכך: במהלך תוכנית ה-QE בארה"ב, הפד' רכש רק 20% מהכמות האג"חים שהונפקה, דבר שהשאיר שוק משני פעיל. ה-ECB רכש בשנתיים האחרונות כמות השווה ל- 700% מכמות האג"חים הממשלתיות שהונפקה בשוק.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 5.כרגע,דירה לא יכולה להיות באוויר,ללא יסודות על ה קרקע. (ל"ת)בינתיים 20/12/2018 14:42הגב לתגובה זו
- 4.תזכרו שלא בונים דירה על אוויר,אתה צריך קרקע לבנות עליה (ל"ת)תזכרו ש 19/12/2018 23:17הגב לתגובה זו
- די חפרת, כל בוקר אתה מתעורר עם המשפט הזה (ל"ת)אורי 20/12/2018 09:01הגב לתגובה זו
- 3.אודי 19/12/2018 19:27הגב לתגובה זוה-ECB רכש בשנתיים האחרונות כמות השווה ל- 700% מכמות האג"חים הממשלתיות שהונפקה בשוק. איך אפשר ?
- הבנק הקטין את כמות החוב הצפה בשוק (ל"ת)עמית נעם טל 19/12/2018 20:02הגב לתגובה זו
- 2.מפולת של 50% מתחילה (ל"ת)רועי 19/12/2018 18:07הגב לתגובה זו
- 1.אגח ממשלתי נחשב למטריה בטוחה ביום סגריר (ל"ת)כותב 19/12/2018 17:21הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
