מרצדס. כלמוביל
צילום: יח"צ

ארה"ב דוחה את המכסים על ייבוא רכבים מאירופה, הבורסות מתקנות

טראמפ מבקש לבחון את השפעת ייבוא הרכב על בטחון המדינה ויחכה לדו"ח משר המסחר. מניות חברות הרכב היפניות, טויוטה והונדה זינקו הבוקר בטוקיו
נועם בראל | (4)

הבית הלבן דוחה את המכסים את ייבוא מכוניות אירופאיות, וזאת כדי לבחון את השפעת הייבוא מאירופה על בטחון המדינה. על רקע הדיווח, הבורסות באירופה, שהחלו את יום המסחר בירידות חדות מתקנות כעת חזרה למעלה.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת האמריקאיים, ממשל טראמפ דן אתמול בטיוטת המחקר של משרד המסחר הבוחנת את הנושא, כאשר הדו"ח הסופי צפוי לעבור מספר שינויים לפני שהנשיא טראמפ יחליט על המכסים הסופיים. שר המסחר האמריקאי, ווילבור רוס, יצטרך להעביר לטראמפ את רשמיו מהדו"ח עד פברואר, אז יהיו לנשיא 90 יום להחליט האם ייבוא רכבים מסכן את הבטחון הלאומי ויש צורך להטיל עליו מכסים.

נזכיר כי הנשיא טראמפ איים בהטלת מכסים של 25% על רכבים המיובאים מאירופה, ובין היתר חלקי רכב, דבר שעשוי על פי הערכות של חברות רכב אמריקאיות כמו פורד וג'נרל מוטורס לייקר את עלות הייצור בכ-7,000 דולר לרכב. בנוסף, ניתן לראות פעולות מקדימות שנעשות על ידי חברות כמו אמזון, שהודיעה לאחרונה על רכישת 20,000 רכבים מסחריים של חברת מרצדס עבור שירות המשלוחים החדש אותו היא משיקה, וזאת טרם כניסת המכסים לתוקף.

במידה ואכן ייכנסו לתוקף המכסים, הם יהיו תחת אותם התנאים שאפשרו לממשל טראמפ להטיל מכסים על ייבוא אלומיניום ומתכת מאירופה מוקדם יותר השנה ועל בחורה בהיקף של כ-200 מיליארד דולר המיובאת מסין. נציין כי מלחמת סחר בתחום הרכב צפויה לפגוע קשות בחברות, החל מג'נרל מוטורס ועד טויוטה, וזאת כאשר הן ברובן נשענות על שרשרת ייבוא עם עלויות נמוכות.  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נשיא לא יציב אבל בנתיים טוב ליהודים. (ל"ת)
    שלמה 14/11/2018 15:32
    הגב לתגובה זו
  • בינתיים!!! (ל"ת)
    דן 15/11/2018 12:27
    הגב לתגובה זו
  • א 14/11/2018 16:03
    הגב לתגובה זו
    נפשו. בנוסף, מחזור החיים של הבורסה על סמך ההתנהגות שלה בתקופה האחרונה נכנס לשלב הכאוס!!!
  • 1.
    הוא מתקשה להחליט כן לא כן גם כן לא הוא חלשלוש אבוד בחלל (ל"ת)
    גוגו 14/11/2018 15:20
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.