האיחוד האירופאי ויוון הגיעו להסכמה על הקלה בחוב

לאחר התגברות החששות ממשבר חובות באיחוד אמש, בורסות אירופה נצבעו בירוק ברקע להסכמה בנוגע לחוב היווני
עמית טל | (5)

לאחר הירידות החדות אמש במדדי אירופה, שהגיעו ברקע לחזרה של החששות מפני משבר חוב במדינות הבעייתיות, מורגש הבוקר שינוי סנטימנט ברקע להסכמה של שרי האוצר באיחוד על מתן הקלה בתנאי החוב של יוון. האירו מגיב בעלייה של 0.5% מול המטבע האמריקני, ומפיג מעט את החששות מהמשך התחזקות של הדולר בעולם.

הפשרה שהושגה הבוקר מגיעה לאחר חודשים רבים של שיחות בין הצדדים, ולקראת סיום תוכנית החילוץ הנוכחית (מסתיימת באוגוסט). עסקה להקטנת החוב היווני נתפסה מזה זמן רב כמרכיב מרכזי בתהליך הבראת הכלכלה היוונית, וחזרתה לשווקים הפיננסיים. "אחרי שנים ארוכות, הסיוע הכספי ליוון יסתיים", טען שר האוצר הפורטוגלי, מריו סנטנו, שמנהל את השיחות בין הצדדים.

ע"פ ההסכם שהושג, מועד התשלום על ההלוואות בסך של 96.6 מיליארד אירו שקבילה המדינה בתוכנית החילוץ השנייה יידחה בכ-10 שנים. כאשר הדחייה תלווה בתנאי מימון נמוכים יותר.

על פי תוכנית החילוץ המוסכמת, חלויות של 96.6 מיליארד אירו (112 מיליארד דולר) של הלוואות שקיבלה יוון מחילוץ הסיוע השני שלה יידחפו ב -10 שנים. ההארכה תלווה תקופת חסד של 10 שנים בריבית ותשלומי הפחתות על אותן הלוואות.

"אנו מאמינים כי החוב הוא בר קיימא עכשיו", אמר שר האוצר היווני לאחר הפגישה.

הנושים הסכימו בנוסף להלוואה נוספת בהיקף של 15 מיליארד אירו, שמטרתה לסייע ליוון לפרוע פיגור בהחזרי ההלוואה, לממן חוב לפדיון ולבנות מאגר מזומנים של 24.1 מיליארד אירו שיעזור לה לגשת לשווקים הפיננסיים. חלק נכבד מסכום זה צפוי לשמש את המדינה להחזרת החוב לקרן המטבע הבינלאומית או לבנק המרכזי של אירופה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מיום שיוון הצטרפה לאיחוד-האיחוד מחלץ אותה וממן אותה (ל"ת)
    יוון תמשיך להיות נטל 23/06/2018 08:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מיחזורי 22/06/2018 17:47
    הגב לתגובה זו
    מקבלים כסף כדי שאיתו ישלמו את התשלומים על החובות שלהם, ואז יקבלו עוד כסף כדי לשלם על החובות שטפחו כשהם קיבלו תוספת כסף כדי לשלם על החובות שלא הצליחו להחזיר
  • 3.
    אירופה כלכלה זומביי! (ל"ת)
    פתאל אפרים 22/06/2018 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פתאל אפרים 22/06/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחח
  • 1.
    נו וזו כלכלה בריאה?!?!?! (ל"ת)
    פתאל אפרים 22/06/2018 12:26
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.