רנאטו יאראק ודנה יאראק זהרוביץ
צילום: יח"צ
ניתוח

הרשויות יצטרכו לפצות גם על הפקעה חלקית. איך זה עובד?

עד כה הפקעה של רשות מקומית בשיעור של עד 40% לא הייתה מזכה בפיצוי. פסק דין חדש עשוי לשנות את התמונה. מי קובע את הפיצוי, ואיך זה נעשה? 

חלומם של רבים הוא להיות הבעלים הגאים של חלקת מקרקעין. אלא שבעלי קרקעות חשופים לאפשרות שחלקת המקרקעין שבבעלותם תופקע, כולה או חלקה, על ידי רשויות מקומיות, למטרות ציבוריות כאלה ואחרות; ולא זו בלבד שהם יוותרו ללא הקרקע, אלא שגם הפיצוי שישולם להם עבור הקרקע, אם ישולם, יהיה חלקי בלבד.

 

פסק דין תקדימי של הרכב מורחב של בית המשפט העליון, אשר ניתן ביום 24.5.18, צועד צעד נוסף אל עבר ההגנה על זכויות הקניין של בעלי הקרקעות ומצמצם את יכולתן של הרשויות להפקיע חלק מהמקרקעין, ללא תשלום פיצוי [ע"א 6407/14 הוועדה המקומית לתכנון ובניה כרמיאל נ' אחמד מסרי (24.05.2018)].

בבסיס פסק הדין, עומדות הוראות סעיף 190(א)(1) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, לפיו רשות רשאית להפקיע חלקת מקרקעין, לצורך שימושים ציבוריים קהילתיים מסוימים (גנים, שטחי נופש וספורט, בניני חינוך, תרבות, דת ובריאות), וזאת מבלי לשלם פיצוי לבעליה בעבור עד 40% משטח החלקה.

הרציונל שעומד מאחורי הוראות אלה, המכונות "הוראות ההפחתה", הינו שעליית הערך של החלק הנותר בידי בעל המקרקעין "הנפקע", "תפצה" אותו בגין אותו חלק שנגרע מהחלקה. ואכן, במשך שנים ארוכות נהגו הרשויות להפקיע מקרקעין, תוך הפחתת הפיצוי המשולם לבעלי החלקות.

בשנים האחרונות צמצם בית המשפט העליון את תחולת הוראות ההפחתה וקבע כי הוראות ההפחתה אינן חלות כאשר הרשות הפקיעה את החלקה במלואה, שכן אז הנפקע לא נהנה מהשבחת החלקה [ע"א 5546/97 הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה קריית-אתא נ' הולצמן, פ"ד נה(4) 629)]; וכן, נקבע כי בהפקעות לפי פקודת הדרכים, כאשר הרשות מפקיעה רק חלק מחלקה, ויתרת החלקה איננה מושבחת, שוב לא מתקיים הרציונל בהוראות ההפחתה ועל כן, קמה החובה לפצות את הנפקע בגין "הסבל" שנגרם לו כתוצאה מההפקעה [ע"א 8622/07 רוטמן נ' מע"צ – (פורסם בנבו; ניתן ביום 14.5.12)].

בפסק הדין האחרון בעניין רוטמן נקבע במפורש כי הוא איננו חל על הפקעה מכח חוק התכנון והבניה, בעיקר מהטעם שהפקעה מכח פקודת הדרכים נדרשת, בדרך כלל, לצרכים ציבוריים רחבים, לעיתים אף כלל ארציים, ועל כן אין זה הוגן להטיל את החובה לשאת בצרכים אלה על הנפקע. זאת, בעוד שהפקעה מכח חוק התכנון והבניה, נדרשת לצרכים קהילתיים, אשר סביר שהנפקע ייהנה מהם.

בפסק הדין בעניין הועדה המקומית כרמיאל, נדרש בית המשפט העליון להכריע לראשונה האם רשות המפקיעה מקרקעין מכח סעיף 190(א) לחוק התכנון והבניה, חייבת בתשלום פיצוי לנפקע, גם אם מדובר בהפקעה חלקית שלא השביחה את החלק הנותר של החלקה?

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בית המשפט ערך איזון בין זכות הקניין של הנפקע, שהינה זכות יסוד על חוקתית, לבין האינטרס הציבורי בהפקעה, לאור החשש שהטלת חובת פיצוי תוביל את הרשויות להימנע מביצוע הפקעות בשל ההכבדה על קופתן.

כך נקבע כי הפקעה שאין בצדה השבחה של יתרת החלקה שלא הופקעה, מעמידה בסימן שאלה את הרציונל הבסיסי מאחורי הוראות ההפחתה – היינו, שעליית הערך של החלק הנותר תפצה מעצמה על גריעת הפיצוי בגין ההפקעה; ומעוררת את החשש שהרשויות לא יערכו איזון בין הזכויות של בעלי המקרקעין לבין הצרכים הציבוריים העומדים בבסיס ההפקעה, ויעדיפו את האינטרס הציבורי על פני האינטרס של בעל המקרקעין.

את המזור, מצא בית המשפט בהוראת סעיף 190(א)(2) לחוק התכנון והבניה, אשר מפנה להוראת סעיף 20(2)(ג) לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943. הוראה זו מעניקה לשר האוצר סמכות להעניק פיצוי גם במקום שבו אין חובה לפצות נוכח הוראות ההפחתה, אם סבר שנגרם "סבל" לבעל המקרקעין.

בית המשפט קבע כי ככלל, במקרים שבהם הופקעו חלק מהמקרקעין, מבלי שהושבחו יתרתם, על השר להורות על תשלום פיצויי "סבל" לנפקע, וזאת למעט במקרים חריגים.

בין החריגים למניעת פיצויי סבל, מנה בית המשפט מקרים בהם שיעור הפגיעה במקרקעין בשל ירידת ערך החלק הנותר נמוך ומצומצם; מקרים בהם הנטל המוטל על הנפקע מתחלק בצורה שוויונית יחסית בין חברי הקהילה ולא מוטל רק על הנפקע; וכאשר האינטרס הקהילתי הגלום בהפקעה דומיננטי יותר.

ההלכה החדשה תחול רק על הפקעות "חדשות" והוא פותח פתח לבעלי מקרקעין, שעד כה לא קיבלו פיצוי עבור הפקעת חלק מהמקרקעין לצורכי ציבור "קהילתיים", לקבל פיצוי משמעותי בגין ההפקעה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ (ל"ת)
    דדד 04/06/2018 18:37
    הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור
פרשנות

רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?

רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא? 

עינת דואני |
נושאים בכתבה חברת ארנק

פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%. 

רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.     

לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת  יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.

נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה. 

מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס

מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).