אחרי רשתות האופנה, האם גם חברות הקניונים בסכנה?

מהוניגמן ועד סליו, רשתות האופנה נקלעו לקשיים, וחברות הנדל"ן ששולטות בענף הקניונים המקומי לא נשארות הרבה מאחור

צחי קלמין | (1)

ימים קשים עוברים על ענף רשתות האופנה, בתחילת החודש הודיעה רשת האופנה הוניגמן כי היא התחילה בהליכי חדלות פירעון לאחר שנקלעה לחובות של 240 מיליון שקל, קודם לכן היו אלו הרשתות יפו- תל אביב, מיש-מיש וסליו שנקלעו אף הן לחובות כבדים של עשרות מיליוני שקלים.

סקטור רשתות האופנה המקומי ריכוזי מאוד ונשלט על ידי קבוצת גוטקס ישראל, קבוצת פוקס וקבוצת קסטרו־הודיס כל אחת מהן אחראית לכ-9% מהמכירות בשוק האופנה. אחריהן בדירוג נתח השוק ניצבות קבוצת המשביר לצרכן עם 5% מהמכירות, קבוצת H&M עם 4%, קבוצת פקטורי 54 עם 3% וקבוצת גולף עם 2%.

סקטור הביגוד, ההנעלה, האקססוריז ובתי הכל-בו מהווים כ-40% מסך פדיון הקניונים, ולכן הירידה העקבית בפדיון החנויות, הפטור הרגולטורי מתשלום מע"מ ברכישות או-ליין עד לסכום של 75 דולר וכניסתה האפשרית של אמזון לשוק הישראלי מאיימים באופן ישיר על עתידן של קבוצות הקניונים החזקות ביותר. במאמר זה ננסה לבחון מהם האיומים הקיימים על החברות הנדל"ן אשר שולטות בענף הקניונים המקומי.

1. ריבוי וצפיפות קניונים - הבעיה המרכזית אשר ניצבת בפני מנהלי הקניונים היא הריבוי חסר הפרופורציה בשטחי המסחר הקמעונאיים אשר מונים, נכון להיום כ-9.8 מיליון מ"ר, כלומר יחס שטחי המסחר לנפש עומד על 1.13 מ"ר (מחוז המרכז אוחז ביחס של 0.61 מ"ר לתושב ומחוז חיפה מחזיק ביחס של 0.59). עומס שטחי המסחר מוביל לירידה הדרגתית של פדיון החנויות ובכמות המבקרים הממוצעת בכל קניון אשר עומדת כיום על יחס של 0.5-0.7 מבקר למ"ר - הרבה פחות ממה שנוטים לחשוב ומצהירים.

2. רכישות אונליין - תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת התעשיות המובילות והצומחות ביותר בעולם, כאשר תחום הקמעונאות המקוונת, הכולל צריכה של מוצרים ושירותים ברשת, תופס חלק מהותי מתוך הפעילות של סקטור הקמעונאות בכלל. אמנם, הצרכן הישראלי מפגר מעט אחרי הצרכן המערבי אך ע"פ התחזית, בחמש השנים הקרובות הקניות ברשת יגדלו  בשיעור של 20% עד 30% מסך ההוצאה של משקי הבית על מוצרים קמעוניים, לעומת 8%–10% כיום.  

נדגיש כי המסחר האלקטרוני לא משפיע באופן אחיד על כלל הסקטורים. הלבשה, אלקטרוניקה, ספרים, מוזיקה ורהיטים נמנים עם הסקטורים היותר פגיעים לתחרות מצד הסחר האלקטרוני - בעוד שמסעדות, מכולות ושירותים פגיעים פחות.

 

3. קניות בחו"ל - עם חתימת הסכם "שמיים פתוחים" הונהגה רפורמה בענף הטיסות מישראל ואליה וכיום ניתן לרכוש טיסות ישירות זולות של מפעילים שונים מישראל למגוון יעדים באירופה. בשנת 2017 מחירי הטיסות לחו"ל ירדו וכמות הנוסעים הטסים לחו"ל גדלה בעשרות אחוזים. כפועל יוצא מכך, היקף הקניות של היוצאים לחו"ל גדל מאוד והשפיע בעיקר על רמת הפדיונות של הרשתות הבינלאומיות. על פי מחקרים שפורסמו לאחרונה עולה כי בשנת 2017 העביר הצרכן הישראלי חלק מהרכישות שלו לקניות בחו"ל בהיקף של 11%, וע"פ התחזיות מגמה זו צפויה להתגבר בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, עד כה הצליחו חברות הקניונים לחמוק מהורדה רשמית של שכר הדירה, בין היתר על ידי כך שהן העניקו לשוכרים הטבות בשווי מיליוני שקלים לפתיחת חנויות ושיפוצן, אולם התחזית היא שלא יהיה להן מנוס גם מהפחתה בדמי השכירות, מהלך אשר ישפיע באופן ישיר על ה-N.O.I  ואף להוביל להפחתה בשווי ההוגן של הנכסים המסחריים. אנו סבורים כי חברות הקניונים המובילות: עזריאלי, מליסרון, ביג ואחרות תידרשנה לבצע התאמות בתמהיל העסקים המוצעים לצרכן, ובקרוב נראה ירידה בהיקף שטחי המסחר הקמעונאי לצד עלייה בשטחי השירותים הרפואיים, התרבות והפנאי.

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבשלום 01/03/2018 08:49
    הגב לתגובה זו
    הקניון הוקם בהשקעה עצומה ועד היום לא הצליח להתרומם.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.