מצאה שותף: אמזון ובנק אוף אמריקה יציעו הלוואות לבעלי עסקים
אמזון מרחיבה את תוכנית ההלוואות לבעלי עסקים ומודיעה על שיתוף פעולה חדש עם בנק אוף אמריקה מריל לינץ'. השירות יקרא "Sources" ("מקורות") ויאפשר לבעלי עסקים קטנים לקבל הלוואה על מנת לפתוח חנות באמזון ולרכוש מלאי, תוך הקטנת הסיכון מצידה של אמזון.
ענקית הקמעונית מציעה שירותי הלוואות כבר משנת 2011, אך כעת מצאה את הפרטנרית שהיא חיפשה על מנת להרחיב את השירות ליותר עסקים ועם זאת לשמור על רמת סיכון סבירה. תוכנית ההלוואות פועלת במתכונת של "הזמנה בלבד", ומציעה הלוואות בטווח שבין 1,000 דולר ועד 750,000 דולר עם תנאי החזר של עד שנה לחברות שנתקלות בקשיים לגייס את הסכומים הדרושים על מנת להעביר את חנויתיהם לאמזון.
ביוני 2017 דיווחה אמזון כי היא נתנה הלוואות בהיקף של מיליארד דולר במהלך תקופת 12 החודשים האחרונים שקדמו לדיווח, וזאת בהשוואה לכ-1.5 מיליארד דולר שניתנו במהלך כל ארבעת השנים הקודמים לדיווח.
על פי הדיווח, אמזון השקיעה מאמצים על מנת למתן את את ההתרחבות של תכנית ההלוואות ב-2017, וזאת כדי להבין טוב יותר את גודל הסיכון במתן אשראי בקנה מידה גבוה כל כך, ואף צמצמה את כח האדם המטפל בפניות הלקוחות. לשם המחשה, אמזון מעולם לא פרסמה את תכנית ההלוואות, ואישרה הלוואות רק למוכרים ותיקים אשר נזקקו לעזרה כספית נוספת. ככלל, תוכנית ההלוואות של אמזון לא הוקמה על מנת לייצר רווח מהריבית על ההלוואות, אלא כדי לתמוך בסוחרים ולייצר הכנסה גדולה יותר לאמזון מעמלות המכירה.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי, תכנית ההלוואות אינה בהכרח האופציה הטובה ביותר עבור עסקים שכבר ביססו את עצמם בפלטפורמת המכירה של אמזון, בייחוד כאשר קיימות אלטרנטיבות אחרות אותן מציעות פייפאל ו-סקוור למשל, בהן הריבית נמוכה יותר מאשר אצל אמזון, שעומדת על בין 6% ל-14% בשנה. ועם זאת, שיתוף הפעולה עם בנק אוף אמריקה צפוי לייצר עניין מחודש בתוכנית, כאשר אמזון אך הגדילה ושלחה לראשונה ניוזלטר בנובמבר לכלל הלקוחות בנובמבר עם פרטי התוכנית ואפשרויות ההלוואה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
