ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון

כץ: "הקבלנים לא פראיירים - אף אחד לא בונה כדי להפסיד"

שר התחבורה וחבר קבינט הדיור מתייחס לקיפאון בשוק הדיור ומציב יעד בנייה של 200 אלף דירות בשנה

מורן ישעיהו | (60)

על רקע הנתונים שפרסם משרד האוצר לפני כחודש המצביעים על העמקת הקיפאון בשוק הנדל"ן בחודש ספטמבר (סך הדירות שנרכשו עמד על 7.3 אלף דירות בלבד), אומר היום שר התחבורה וחבר קבינט הדיור, ישראל כץ, כי הקיפאון הוא לא מה שיקדם את הפחתת המחירים בענף. 

בכנס להתאחדות בוני הארץ ומשרד התחבורה, אמר השר כץ: "בתחום הדיור יש לקבוע יעד של דירות שרוצים לבנות בשנה, 200-150 אלף דירות ואיפה הן יהיו, את השאר יש לתת לשוק הפרטי ליצור תחרות, לשחרר חסמים ולספק פועלים כי שתהייה הרבה בנייה המשק יצמח. כל השיטות של להפחית ביקושים באמצעות יצירת קיפאון מאוד בעייתית השוק פה מתוחכם, הקבלנים לא פראיירים הם יודעים מתי לצאת לבנות ואף אחד לא בונה כדי להפסיד, במקביל יש לפתוח את השוק גם להשקעות מחו"ל ולמשקיעים לא צריך לעצור את השוק, לא צריך לצמצם את ההשקעות איפה שתהייה הרחבה של השוק ותחרות תהייה עשייה".

בהתייחס לדברים אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, כי יש היום שינוי בשיח הציבורי בכך שתושבי ישראל יוצאים לרחובות במחאת תשתיות. "אנשים לא מסתפקים בדיור מוזל, ובצדק, הם רוצים כבישים, מחלפים בתי ספר וגני ילדים. הם משלמים את כל מה שיש להם ומה שאין להם על דירה חדשה והם דורשים גם איכות חיים, הם לא רוצים לעמוד בפקק במשך שעות". לדבריו, "המחאה הזו הולכת וצוברת תאוצה, לאחרונה אנחנו רואים ראשי רשויות עוצרים פרויקטים של מחיר למשתכן שכבר נכנסו להגרלות ומאיימים שלא יתנו היתרי בניה עד שלא יסללו כבישי גישה לפרויקטים".

בריק הוסיף כי "היום הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי, מכרזים לא הגיוניים, זוכה במחיר הנמוך ביותר שבו ברור שלא יהיה רווח, ושכל שינוי קל בו יביא להפסד, חוזה עצמאי של כל מזמין עבודה במקום חוזה אחיד וברור, מכרז בלי טיפת אחריות של מזמין העבודה, רשויות שלא מדברות אחת עם השנייה ויוצרות כאוס - שמחסל את הקבלן מחסור במנגנונים של ישוב סכסוכים ועוד ועוד. עשרות חברות בעלות וותק וניסיון של עשרות שנים נמצאות במצב של סימן שאלה".

תגובות לכתבה(60):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 40.
    סמי 31/12/2017 21:10
    הגב לתגובה זו
    חחחחההההההההההההה שר תחבורה כושל שמבזבז עשרות מיליארדים על רכבת לעמק ורכבת לשום מקום לא מסוגל לחבר את רמת החייל תל אביב לרכבת לא מסוגל להוסיף בעיר יבנה עוד רציף כדי שהארכבת מרחובות תוכל לעבור ביחד עם הרכבת מאשדוד בושה וחרפה והוא נותן עצות בנושא הדיור חחחחההההההההההההה בדיוק כמו נתניהו מקים ועדה ועוד ועדה ומבטיח הרכים בלי גבעות בשטח אין כלום ולא יהיה כלום
  • 39.
    ישראל כץ זה אותו אחד שעשה 2 רפורמות בתחבורה שנכשלו? (ל"ת)
    שי 31/12/2017 20:01
    הגב לתגובה זו
  • 38.
    שר עם שכל לא כמו כחלון שרק רוצה לפגוע במשקיעים (ל"ת)
    2 31/12/2017 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    ממי 31/12/2017 08:35
    הגב לתגובה זו
    עצמה. המדינה גם לא צריכה להתערב בשוק אלא רק לקבוע בו את הכללים. במקום למסות כמו שצריך את משקיעי הדירות, שמשום מה ממוסים הכי פחות מיתר משקיעי ההון בעוד הם צריכים להיות ממוסים הכי גבוהה, כי הם לא תורמים כלום לכלכלה. הכסף שלהם לא יוצר מקומות עבודה, לא מקדם מחקרים חשובים בתחום המדע או ההיי טק, ובעצם כל תרומתם לאנושות זה לדעת איפה לשים את הכסף ולדגור עליו עשרות שנים... ההשקעות הללו לא תורמות כלום למדינה. ההשקעה בשוק ההון לעומת זאת תורמת לכל הנ"ל אבל ממוסה ב 25% מהשקל הראשון והנדל"ן ממוסה ב 1000 ש"ח מעל 5000 שכר דירה, כאשר אפשר לרשום את הדירה על הילד ואחת על האישה ואחת על הבעל אז אף אחד לא משלם מס. מיסי שבח דווקא בדירות יש הכי הרבה פטורים, מס קניה זה אחוזים בודדים לרוב בטח כשרושמים את הדירה על אחד שאין לו דירה לפני כן (כמו שאמרנו, ילד, אבא, אמא, יש עוד ילד...). דווקא את התחום הזה צריך למסות הכי הרבה כי הוא תורם הכי מעט לכלכה אלא בעיקר רק למי שמחזיק בו. מסקנה ,,, קיימים בעלי איטרסנטים שמנים, שלא מוכנים לוותר על אגורה ומבחינתם שהמדינה תלך אחורה או תזחל קדימה במקום לרוץ ושפערי המעמדות יגדלו
  • 36.
    בן אהרון 30/12/2017 20:31
    הגב לתגובה זו
    לא רק יורידו, ירסקו. כי לא יהיו קונים ולא צריך כל כך הרבה דירות. כבר עכשיו השוק התכווץ כי אין קונים ובונים פחות. והאמת שברוב הארץ לא באמת חסר דירות. איזור חיפה מוצף בעודף דירות ואין קונים. כך גם דירות להשכרה. שוק מוצף ואין שוכרים. דירות עומדות ריקות חודשים ארוכים.
  • שט 31/12/2017 13:24
    הגב לתגובה זו
    לכן לא יבנו 200000 דירות וגם לא 2000 דירות אם הקבלנים לא יוכלו למכור במחירים הנוכחיים. למה שהקבלנים יבנו וימגרו בהפסד ? המחירים זה לא בגלל מחסור בדירותצ אלא משום שעלויות הבניה עלו.
  • 35.
    אורי... . 30/12/2017 11:23
    הגב לתגובה זו
    עלויות השכירות נבלמו וב 2018 אף ירדו, כך שקצב הבנייה של 60 אלף יחידות מספיק. מה שצריכים הקבלנים זה עובדים! והסינים החלו להגיע. 2018 תהיה סיפור נדל"ני שונה
  • 34.
    דרור 29/12/2017 13:21
    הגב לתגובה זו
    כך יהיה להם תמריץ להזיז את התחת ואפשרות נוספת היא להביא קבלנים מעבר לים כי הם יותר ישרים מהישראלי העקום.
  • ומה לעשות עם הממשלה שעושה קיפאון ולא מוכר מספיק קרקע??? (ל"ת)
    בן אהרון 01/01/2018 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 33.
    שמואל 29/12/2017 09:49
    הגב לתגובה זו
    צבוע כזה, אחרי שהוא וחבריו חמדו במשך עשור וחגגו על המחירים ההזויים שהתאפשרו להם לגבות (בחסות הריבית הנמוכה) עכשיו הוא מנסה לשחק אותה בצד של הקונים וכאילו להזדהות איתם נגד מחיר למשתכן- חוצפה, ושר התחבורה לפני שהוא מעביר על מישהו ביקורת שיעשה את התפקיד שלו, נתחיל בלפתור את הפקקים האיומים שיש בכל הארץ, כשיפתור את זה יזכה אולי לזכות להעביר ביקורת על מישה- עוד חצוף
  • 32.
    בן אהרון 29/12/2017 07:11
    הגב לתגובה זו
    זה המצב בשטח. למעט תל אביב כי בתל אביב המחירים כנראה תמיד יהיו גבוהים. בכל הארץ קבלנים לא נגשים למכרזים כי אין למי למכור את הדירות במחירים שהמדינה מבקשת עבור הקרקעות עבור ההגרלות.
  • 31.
    x 28/12/2017 21:16
    הגב לתגובה זו
    גם משרדי ממשל לא פראיירים
  • 30.
    אריק 28/12/2017 17:16
    הגב לתגובה זו
    אם הקבלנים לא פראיירים שיפשטו את הרגל
  • 29.
    אחד 28/12/2017 15:10
    הגב לתגובה זו
    ולשלם מחירים מופרכים על דיור. מעניין שבהרבה מקומות בעולם המערבי , יש דיור במחיר שפוי ואף אחד לא יוצא פראייר , לא הציבור ולא הקבלנים.
  • בינתיים זו השיטה של שר אוצר והמחירים של הדירות בהגרלות. (ל"ת)
    בן אהרון 29/12/2017 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    כחלון לשלטון 28/12/2017 14:58
    הגב לתגובה זו
    הם לא רוצים לבנות ולמכור במחירים יותר נמוכים לכן הקפאון. הם יוצרים מחסור בדירות כדי להמשיך את עליות המחירים
  • בן אהרון. 29/12/2017 07:52
    הגב לתגובה זו
    אם אין קרקע איך אפשר לבנות?
  • 27.
    חוקים של לפיד מס שבח לא מוכרים דירות (ל"ת)
    לפיד רק נזק 28/12/2017 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    עדן 28/12/2017 14:13
    הגב לתגובה זו
    הבלון התפוצץ לכל האינטרסנטים בפנים הפסקנו לממן קבלנים,מחיר למשתכן הנחה 600 אלף,בגלל זה הקבלנים בלחץ . משקיעים ברחו,זוגות צעירים ומשפרי דיור. במחיר למשתכן ,הסינים בדרך דירה תעלה 600 אלף
  • תחזור למטבח לשטוף כלים ולהתעסק במה שאתה מבין. (ל"ת)
    נתי 29/12/2017 13:17
    הגב לתגובה זו
  • שט 28/12/2017 21:49
    הגב לתגובה זו
    כי הקבלנים עובדים על מתח רווחים נמוך והם לא מסוגלים לחתוך מחירים. זה מה שאמר השר כ"ץ ולא הצלחת להבין. מחירי הדיור הם לא בגלל הקבלנים אלא בגלל העלויות שיש להם. הסינים לא יבנו הרבה יותר זול, אולי 5 אחוז זול יותר בעלויות הבניה. אל תסתמך על פנטזיות כאילו מחירי הדיור יכולים לרדת בעשרות אחוזים. אם תפנטז רק תפסיד.
  • נתח רווחים נמוך?! 29/12/2017 06:12
    לא יודע על הקבלנים באיזו מדינה אתה מדבר.... בחיי שצחקתי עכשיו בקול.
  • 25.
    איפה התולעת הקומבינטור הזה היה עד עכשיו ???? (ל"ת)
    תום 28/12/2017 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    כלכלן 28/12/2017 10:12
    הגב לתגובה זו
    כבוד השר, שכח כנראה שלהחזיק קרקע ללא בנייה יש עלויות רבות! וכבוד השר שכח שלקבלן פלוני יש תזרים שיש לעמוד בו הוצאות לשלם ספקים לשלם מימון לשלם שכר לתת, אז שלא יבנו! שיפלו! חחחח בדיחה ששר מטעם הציבור מתיישר לקבלנים החזירים.
  • שט 28/12/2017 21:53
    הגב לתגובה זו
    נעלויות השוטפות הן רק לגבי דירות שיש להן סיכוי טוב להמכר גם במחירים גבוהים. הקבלניפ, הבנקים ונממשלה עובדים בשיתוף פעולה מלא כדי שהקבלנים לא יסתבכו בזמן צמצום הבניה.
  • 23.
    כלכלן 28/12/2017 09:39
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מבין שהדבר היחיד בלעולם שיזיז את מחירי הדיור בטווח הארוך היא הריבית של בנק ישראל פשוט טיפש, אז יבנו בתים, גם האוכלוסייה גדלה בקצב היסטרי... זה לא יעזור בטווח הארוך אלא רק בקצר... עליה של ריבית באחוז תוריד את מחירי הדיור ב10%
  • 22.
    השר כץ צודק. כחלון נכשל בענק. כחלון כשלון. (ל"ת)
    יש ר א לי 28/12/2017 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    ישראל ישראלי 28/12/2017 07:58
    הגב לתגובה זו
    לעצמם ולכיסא שלהם. רק הכסף והכוח מענין אותם. השמנים אוכלים את הרזים וחבל שכך.
  • 20.
    ליכודניק 28/12/2017 07:03
    הגב לתגובה זו
    ועוד הוא רוצה להיות ראש ממשלה הטרמפיסט הזה.
  • 19.
    כץ אתה יושב 100 שנה בממשלה שבה מחיר הדירות עלה עד פי 5 (ל"ת)
    כץ לך הביתה 27/12/2017 22:25
    הגב לתגובה זו
  • שט 28/12/2017 00:42
    הגב לתגובה זו
    ביבי העלה את התשומות לבניה כי הפך את הדירות למסחטת מיסים.
  • 18.
    י. 27/12/2017 21:51
    הגב לתגובה זו
    אין פראיירים במדינה לא הממשלה שסוחטת את הקונים לא הקבלנים העושקים את הקונים ורק הקונים נאלצים להיות הבכיינים ולהקריב את משכורותיהם במשך שלושים שנה למולך הדירה. אם יקום גאון שיידע איך לעשות זאת לטובת הציבור בצורה ברורה וחדה יזכה לבחירת הציבור.
  • 17.
    רננה 27/12/2017 21:49
    הגב לתגובה זו
    במקום לקדם את התוכנית הממשלתית המסובסדת שכל זכאי רוכש דירה במחיר מוזל. הוא מצדד בקבלנים שהרסו דור שלם עם מחיר הזוי ועם רווח חזירי.
  • ומה לגבי שר האוצר? הכל אצלו, מדוע אין תוצאות? (ל"ת)
    בן אהרון 29/12/2017 07:07
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    עוז 27/12/2017 21:42
    הגב לתגובה זו
    מה נהיית לוביסט של קבלנים,גם אתה מונע תחרות להכניס את אובר כדי להוזיל מחירים. אתה משמר מונופולים,בחיים לא נרכוש בשוק הפרטי ,רק מחיר למשתכן הנחה 400 אלף. זוגות צעירים בחיים לא ייבחרו בך ,תהיה כחלון עובד למען זוגות צעירים ומעמד הבניים.
  • יש ר א לי 28/12/2017 08:35
    הגב לתגובה זו
    תהיה כנה ואל תמציא נתונים שיקריים. זה לא מה שיעזור להוריד את מחירי הדיור. כץ צודק.
  • שט 28/12/2017 00:40
    הגב לתגובה זו
    יש צמצום בבניה כי לקבלנים לא משתלם למכור יותר זול ממה שזה עולה להם.
  • תשומות הבניה-ברזל נפט מלט- ירדו גם ירדו-תמים או נוכ ?! (ל"ת)
    מתקומם 28/12/2017 10:38
  • 15.
    רומן 27/12/2017 21:42
    הגב לתגובה זו
    כץ חבר במפלגה מושחתת. תפתרו את בעיית הדיור כבר בטלנים. היזמים בתחום הנדלן לדיור אשמים במצב, המדינה מאפשרת והם לוקחים בשתי ידיים. על מי אתה מגן לעזאזאל. על ערסים בחליפה ?
  • בן אהרון. 29/12/2017 07:54
    הגב לתגובה זו
    התוצאות מדברות.
  • 14.
    ג'קי 27/12/2017 19:49
    הגב לתגובה זו
    תפקיד הצעירים במדינה הוא להגן בגופם על בתים לא שלהם ולהשתעבד לאדמות לא להם. פיאודליזם מודרני. ברגע שהצעירים יבינו זאת - לא יקנו וימתינו בשכירות - מפולת המחירים בוא תבוא
  • 13.
    למה הצבעת בעד מס דירה3 ? יא צבוע תחזיר את המשקיעים מהר (ל"ת)
    י 27/12/2017 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מי הגבר שיצא בקריאה חזקה ויחזיר את ביטחון המשקיעים (ל"ת)
    U 27/12/2017 19:31
    הגב לתגובה זו
  • אמינה 28/12/2017 19:16
    הגב לתגובה זו
    יותר הזויה מקודמתה? פשוט צריך לחכות שיעופו, אפילו שישאירו אחריהם אדמה חרוכה.
  • 11.
    כותבי תרחישי 27/12/2017 18:02
    הגב לתגובה זו
    אריק ש זל בנה 161000 דירות בשנתיים-בש 1997-8 בשנת 2011 בנו 46800 דירות והטחה של השר אוריאל- לבנית 53000 דירות ב שנת 2012 אבל השק-רם הוריד הוראה להקטין הבניה ולכן ב 4 בהשנים 2012-2015 הבניה היתה פחות מ 43500 ד בעשור האחרוןם מחירי הדיור עלו בשוויץ ובגרמניה- ב 32% בישראל מחירי הדיור עלו ב 105%- מדוע מדוע כי בשוייץ ובגרמנה הקבלנים פריירים לעומת השרים בישראל זה מחייב וועדת חקירה[ כתבה זו משנת 2012-
  • 10.
    סוף סוף מישהו בממשלה מספיק אמיץ לומר את האמת. (ל"ת)
    בן אהרון 27/12/2017 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אאא 27/12/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    צריך לשדרג והשדרוג נראה בלתי אפשרי, צריך להתחייב על עוד מיליון שקל משכנתא על מה שכבר יש לנו. אז לא משדרגים וממתינים......
  • 8.
    דן 27/12/2017 17:13
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנדל"ן בישראל , הם הגבוהים בעולם ביחס של משכורת ממוצעת לדירה ממוצעת - היחס יותר מכפול .
  • 7.
    עמי 27/12/2017 17:09
    הגב לתגובה זו
    צריך לבנות 3 מיליון דירות בשנה
  • 6.
    כץ האם גם עליך שולטים הקבלנים והפכו אותך למריונטה שלהם (ל"ת)
    די לשחיתות הקבלנים 27/12/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
  • מרכז הליכוד = התאחדות הקבלנים (ל"ת)
    כל כך נכון 27/12/2017 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הצדיק מסדום 27/12/2017 16:16
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא יקנו במחירי הפקר...מר כץ והקבלנים ימשיכו לבנות כי אין ברירה
  • 4.
    אזרח 27/12/2017 16:15
    הגב לתגובה זו
    גם הירקנים לא פרייארים ונהגי המוניות וסבתא של אשתי. הם עדיין מפסידים את התחתונים ופושטים רגל בשוק יורד.כפי שכבר קרה בעבר הלא רחוק.
  • שט 27/12/2017 17:05
    הגב לתגובה זו
    כי הבנקים והמדינה לא רוצים לכפות עליהם בניה שבה הם יפסידו. מה תעשה להם ? תכריח את הקבלנים לבנות על מנת שיפסידו ? אתה חושב שהבנקים יכריחו אותם לבנות כדי שהקבלנים יפסידו ואיתם יפסידו גם ההבנקים ? אתה שוגה בחלומות. אם אין לך כסף לקנות דירה זו רק בעיה שלך, לא בעיה של אף אחד אחר. אף אחד לא יבכה אם לא תקנה מהם דירה. אף אחד לא חייב לך כלום.
  • א.ק 27/12/2017 17:30
    לא רוצים לבנות? אל תבנו... אבל הבנקים עדיין ירצו את ההלואות שנתנו... כפי שאמרת, הבנקים לא רוצים להפסיד, אז הם הולכים לקבלנים, הקבלנים לא רוצים להפסיד, אז הם מעלים מחירים, אם אנשים לא קונים אין כסף, אם אין כסף להחזיר לבנק אז או שסוגרים והולכים הביתה, או מורידים מחירים וסוגרים חובות... ככה הכלכלה עובדת... כשהמחירים טסו למעלה הקבלנים הרוויחו באחוזים גבוהים מעלייה בביקוש מבלי שהשתנה משהו בעלות הבנייה של אותו בניין בדיוק - משמע, עשו רווח נאה למרות שההוצאות בנייה לא השתנו היום זה עובד בדיוק הפוך, מי שלא ידע להתכונן לזה יאבד את המכנסיים נראה מי מסוגל לשרוד ולהשאר בחיים אם לא יבנו
  • 3.
    רועי 27/12/2017 16:07
    הגב לתגובה זו
    חחחחחח כתבת פמפום מוזמנת לא יעזור להם כלום אנחנו לא קונים לא בשוק החופשי ולא במלכודת דבש שפחלון תמן לנו מחיר למיסתכן ...רועדות להם הביצים מההיתרסקות המתקרבת וגם אנחנו לא פריירים ולא קונים במחיר בועה
  • 2.
    אריה צ. 27/12/2017 16:01
    הגב לתגובה זו
    שר פיקח שמבין את חוקי החיים,עם כחלון חשב שהקבלנים יתרמו מכספם לזוגות צעירים אז הוא טעה ומטעה.
  • 1.
    הרוזן 27/12/2017 15:44
    הגב לתגובה זו
    גם הקונים הם לא פריירים ולא קונים רק אם צורחדים לפחות 8% מהמחיר המבוקש וגם אם יעלו מחירים יקחו את זה בחישווב
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.