כץ: "הקבלנים לא פראיירים - אף אחד לא בונה כדי להפסיד"
שר התחבורה וחבר קבינט הדיור מתייחס לקיפאון בשוק הדיור ומציב יעד בנייה של 200 אלף דירות בשנה
על רקע הנתונים שפרסם משרד האוצר לפני כחודש המצביעים על העמקת הקיפאון בשוק הנדל"ן בחודש ספטמבר (סך הדירות שנרכשו עמד על 7.3 אלף דירות בלבד), אומר היום שר התחבורה וחבר קבינט הדיור, ישראל כץ, כי הקיפאון הוא לא מה שיקדם את הפחתת המחירים בענף.
בכנס להתאחדות בוני הארץ ומשרד התחבורה, אמר השר כץ: "בתחום הדיור יש לקבוע יעד של דירות שרוצים לבנות בשנה, 200-150 אלף דירות ואיפה הן יהיו, את השאר יש לתת לשוק הפרטי ליצור תחרות, לשחרר חסמים ולספק פועלים כי שתהייה הרבה בנייה המשק יצמח. כל השיטות של להפחית ביקושים באמצעות יצירת קיפאון מאוד בעייתית השוק פה מתוחכם, הקבלנים לא פראיירים הם יודעים מתי לצאת לבנות ואף אחד לא בונה כדי להפסיד, במקביל יש לפתוח את השוק גם להשקעות מחו"ל ולמשקיעים לא צריך לעצור את השוק, לא צריך לצמצם את ההשקעות איפה שתהייה הרחבה של השוק ותחרות תהייה עשייה".
בהתייחס לדברים אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, כי יש היום שינוי בשיח הציבורי בכך שתושבי ישראל יוצאים לרחובות במחאת תשתיות. "אנשים לא מסתפקים בדיור מוזל, ובצדק, הם רוצים כבישים, מחלפים בתי ספר וגני ילדים. הם משלמים את כל מה שיש להם ומה שאין להם על דירה חדשה והם דורשים גם איכות חיים, הם לא רוצים לעמוד בפקק במשך שעות". לדבריו, "המחאה הזו הולכת וצוברת תאוצה, לאחרונה אנחנו רואים ראשי רשויות עוצרים פרויקטים של מחיר למשתכן שכבר נכנסו להגרלות ומאיימים שלא יתנו היתרי בניה עד שלא יסללו כבישי גישה לפרויקטים".
בריק הוסיף כי "היום הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי, מכרזים לא הגיוניים, זוכה במחיר הנמוך ביותר שבו ברור שלא יהיה רווח, ושכל שינוי קל בו יביא להפסד, חוזה עצמאי של כל מזמין עבודה במקום חוזה אחיד וברור, מכרז בלי טיפת אחריות של מזמין העבודה, רשויות שלא מדברות אחת עם השנייה ויוצרות כאוס - שמחסל את הקבלן מחסור במנגנונים של ישוב סכסוכים ועוד ועוד. עשרות חברות בעלות וותק וניסיון של עשרות שנים נמצאות במצב של סימן שאלה".
- הממשלה אישרה תוספת של 42 מיליארד שקל לתקציב הביטחון לשנים 2025-2026
- האוצר צריך את המשקיעים יותר ממה שהם צריכים אותו - הפתרון להתנעת השוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 40.סמי 31/12/2017 21:10הגב לתגובה זוחחחחההההההההההההה שר תחבורה כושל שמבזבז עשרות מיליארדים על רכבת לעמק ורכבת לשום מקום לא מסוגל לחבר את רמת החייל תל אביב לרכבת לא מסוגל להוסיף בעיר יבנה עוד רציף כדי שהארכבת מרחובות תוכל לעבור ביחד עם הרכבת מאשדוד בושה וחרפה והוא נותן עצות בנושא הדיור חחחחההההההההההההה בדיוק כמו נתניהו מקים ועדה ועוד ועדה ומבטיח הרכים בלי גבעות בשטח אין כלום ולא יהיה כלום
- 39.ישראל כץ זה אותו אחד שעשה 2 רפורמות בתחבורה שנכשלו? (ל"ת)שי 31/12/2017 20:01הגב לתגובה זו
- 38.שר עם שכל לא כמו כחלון שרק רוצה לפגוע במשקיעים (ל"ת)2 31/12/2017 15:53הגב לתגובה זו
- 37.ממי 31/12/2017 08:35הגב לתגובה זועצמה. המדינה גם לא צריכה להתערב בשוק אלא רק לקבוע בו את הכללים. במקום למסות כמו שצריך את משקיעי הדירות, שמשום מה ממוסים הכי פחות מיתר משקיעי ההון בעוד הם צריכים להיות ממוסים הכי גבוהה, כי הם לא תורמים כלום לכלכלה. הכסף שלהם לא יוצר מקומות עבודה, לא מקדם מחקרים חשובים בתחום המדע או ההיי טק, ובעצם כל תרומתם לאנושות זה לדעת איפה לשים את הכסף ולדגור עליו עשרות שנים... ההשקעות הללו לא תורמות כלום למדינה. ההשקעה בשוק ההון לעומת זאת תורמת לכל הנ"ל אבל ממוסה ב 25% מהשקל הראשון והנדל"ן ממוסה ב 1000 ש"ח מעל 5000 שכר דירה, כאשר אפשר לרשום את הדירה על הילד ואחת על האישה ואחת על הבעל אז אף אחד לא משלם מס. מיסי שבח דווקא בדירות יש הכי הרבה פטורים, מס קניה זה אחוזים בודדים לרוב בטח כשרושמים את הדירה על אחד שאין לו דירה לפני כן (כמו שאמרנו, ילד, אבא, אמא, יש עוד ילד...). דווקא את התחום הזה צריך למסות הכי הרבה כי הוא תורם הכי מעט לכלכה אלא בעיקר רק למי שמחזיק בו. מסקנה ,,, קיימים בעלי איטרסנטים שמנים, שלא מוכנים לוותר על אגורה ומבחינתם שהמדינה תלך אחורה או תזחל קדימה במקום לרוץ ושפערי המעמדות יגדלו
- 36.בן אהרון 30/12/2017 20:31הגב לתגובה זולא רק יורידו, ירסקו. כי לא יהיו קונים ולא צריך כל כך הרבה דירות. כבר עכשיו השוק התכווץ כי אין קונים ובונים פחות. והאמת שברוב הארץ לא באמת חסר דירות. איזור חיפה מוצף בעודף דירות ואין קונים. כך גם דירות להשכרה. שוק מוצף ואין שוכרים. דירות עומדות ריקות חודשים ארוכים.
- שט 31/12/2017 13:24הגב לתגובה זולכן לא יבנו 200000 דירות וגם לא 2000 דירות אם הקבלנים לא יוכלו למכור במחירים הנוכחיים. למה שהקבלנים יבנו וימגרו בהפסד ? המחירים זה לא בגלל מחסור בדירותצ אלא משום שעלויות הבניה עלו.
- 35.אורי... . 30/12/2017 11:23הגב לתגובה זועלויות השכירות נבלמו וב 2018 אף ירדו, כך שקצב הבנייה של 60 אלף יחידות מספיק. מה שצריכים הקבלנים זה עובדים! והסינים החלו להגיע. 2018 תהיה סיפור נדל"ני שונה
- 34.דרור 29/12/2017 13:21הגב לתגובה זוכך יהיה להם תמריץ להזיז את התחת ואפשרות נוספת היא להביא קבלנים מעבר לים כי הם יותר ישרים מהישראלי העקום.
- ומה לעשות עם הממשלה שעושה קיפאון ולא מוכר מספיק קרקע??? (ל"ת)בן אהרון 01/01/2018 18:05הגב לתגובה זו
- 33.שמואל 29/12/2017 09:49הגב לתגובה זוצבוע כזה, אחרי שהוא וחבריו חמדו במשך עשור וחגגו על המחירים ההזויים שהתאפשרו להם לגבות (בחסות הריבית הנמוכה) עכשיו הוא מנסה לשחק אותה בצד של הקונים וכאילו להזדהות איתם נגד מחיר למשתכן- חוצפה, ושר התחבורה לפני שהוא מעביר על מישהו ביקורת שיעשה את התפקיד שלו, נתחיל בלפתור את הפקקים האיומים שיש בכל הארץ, כשיפתור את זה יזכה אולי לזכות להעביר ביקורת על מישה- עוד חצוף
- 32.בן אהרון 29/12/2017 07:11הגב לתגובה זוזה המצב בשטח. למעט תל אביב כי בתל אביב המחירים כנראה תמיד יהיו גבוהים. בכל הארץ קבלנים לא נגשים למכרזים כי אין למי למכור את הדירות במחירים שהמדינה מבקשת עבור הקרקעות עבור ההגרלות.
- 31.x 28/12/2017 21:16הגב לתגובה זוגם משרדי ממשל לא פראיירים
- 30.אריק 28/12/2017 17:16הגב לתגובה זואם הקבלנים לא פראיירים שיפשטו את הרגל
- 29.אחד 28/12/2017 15:10הגב לתגובה זוולשלם מחירים מופרכים על דיור. מעניין שבהרבה מקומות בעולם המערבי , יש דיור במחיר שפוי ואף אחד לא יוצא פראייר , לא הציבור ולא הקבלנים.
- בינתיים זו השיטה של שר אוצר והמחירים של הדירות בהגרלות. (ל"ת)בן אהרון 29/12/2017 10:52הגב לתגובה זו
- 28.כחלון לשלטון 28/12/2017 14:58הגב לתגובה זוהם לא רוצים לבנות ולמכור במחירים יותר נמוכים לכן הקפאון. הם יוצרים מחסור בדירות כדי להמשיך את עליות המחירים
- בן אהרון. 29/12/2017 07:52הגב לתגובה זואם אין קרקע איך אפשר לבנות?
- 27.חוקים של לפיד מס שבח לא מוכרים דירות (ל"ת)לפיד רק נזק 28/12/2017 14:17הגב לתגובה זו
- 26.עדן 28/12/2017 14:13הגב לתגובה זוהבלון התפוצץ לכל האינטרסנטים בפנים הפסקנו לממן קבלנים,מחיר למשתכן הנחה 600 אלף,בגלל זה הקבלנים בלחץ . משקיעים ברחו,זוגות צעירים ומשפרי דיור. במחיר למשתכן ,הסינים בדרך דירה תעלה 600 אלף
- תחזור למטבח לשטוף כלים ולהתעסק במה שאתה מבין. (ל"ת)נתי 29/12/2017 13:17הגב לתגובה זו
- שט 28/12/2017 21:49הגב לתגובה זוכי הקבלנים עובדים על מתח רווחים נמוך והם לא מסוגלים לחתוך מחירים. זה מה שאמר השר כ"ץ ולא הצלחת להבין. מחירי הדיור הם לא בגלל הקבלנים אלא בגלל העלויות שיש להם. הסינים לא יבנו הרבה יותר זול, אולי 5 אחוז זול יותר בעלויות הבניה. אל תסתמך על פנטזיות כאילו מחירי הדיור יכולים לרדת בעשרות אחוזים. אם תפנטז רק תפסיד.
- נתח רווחים נמוך?! 29/12/2017 06:12לא יודע על הקבלנים באיזו מדינה אתה מדבר.... בחיי שצחקתי עכשיו בקול.
- 25.איפה התולעת הקומבינטור הזה היה עד עכשיו ???? (ל"ת)תום 28/12/2017 11:09הגב לתגובה זו
- 24.כלכלן 28/12/2017 10:12הגב לתגובה זוכבוד השר, שכח כנראה שלהחזיק קרקע ללא בנייה יש עלויות רבות! וכבוד השר שכח שלקבלן פלוני יש תזרים שיש לעמוד בו הוצאות לשלם ספקים לשלם מימון לשלם שכר לתת, אז שלא יבנו! שיפלו! חחחח בדיחה ששר מטעם הציבור מתיישר לקבלנים החזירים.
- שט 28/12/2017 21:53הגב לתגובה זונעלויות השוטפות הן רק לגבי דירות שיש להן סיכוי טוב להמכר גם במחירים גבוהים. הקבלניפ, הבנקים ונממשלה עובדים בשיתוף פעולה מלא כדי שהקבלנים לא יסתבכו בזמן צמצום הבניה.
- 23.כלכלן 28/12/2017 09:39הגב לתגובה זומי שלא מבין שהדבר היחיד בלעולם שיזיז את מחירי הדיור בטווח הארוך היא הריבית של בנק ישראל פשוט טיפש, אז יבנו בתים, גם האוכלוסייה גדלה בקצב היסטרי... זה לא יעזור בטווח הארוך אלא רק בקצר... עליה של ריבית באחוז תוריד את מחירי הדיור ב10%
- 22.השר כץ צודק. כחלון נכשל בענק. כחלון כשלון. (ל"ת)יש ר א לי 28/12/2017 08:35הגב לתגובה זו
- 21.ישראל ישראלי 28/12/2017 07:58הגב לתגובה זולעצמם ולכיסא שלהם. רק הכסף והכוח מענין אותם. השמנים אוכלים את הרזים וחבל שכך.
- 20.ליכודניק 28/12/2017 07:03הגב לתגובה זוועוד הוא רוצה להיות ראש ממשלה הטרמפיסט הזה.
- 19.כץ אתה יושב 100 שנה בממשלה שבה מחיר הדירות עלה עד פי 5 (ל"ת)כץ לך הביתה 27/12/2017 22:25הגב לתגובה זו
- שט 28/12/2017 00:42הגב לתגובה זוביבי העלה את התשומות לבניה כי הפך את הדירות למסחטת מיסים.
- 18.י. 27/12/2017 21:51הגב לתגובה זואין פראיירים במדינה לא הממשלה שסוחטת את הקונים לא הקבלנים העושקים את הקונים ורק הקונים נאלצים להיות הבכיינים ולהקריב את משכורותיהם במשך שלושים שנה למולך הדירה. אם יקום גאון שיידע איך לעשות זאת לטובת הציבור בצורה ברורה וחדה יזכה לבחירת הציבור.
- 17.רננה 27/12/2017 21:49הגב לתגובה זובמקום לקדם את התוכנית הממשלתית המסובסדת שכל זכאי רוכש דירה במחיר מוזל. הוא מצדד בקבלנים שהרסו דור שלם עם מחיר הזוי ועם רווח חזירי.
- ומה לגבי שר האוצר? הכל אצלו, מדוע אין תוצאות? (ל"ת)בן אהרון 29/12/2017 07:07הגב לתגובה זו
- 16.עוז 27/12/2017 21:42הגב לתגובה זומה נהיית לוביסט של קבלנים,גם אתה מונע תחרות להכניס את אובר כדי להוזיל מחירים. אתה משמר מונופולים,בחיים לא נרכוש בשוק הפרטי ,רק מחיר למשתכן הנחה 400 אלף. זוגות צעירים בחיים לא ייבחרו בך ,תהיה כחלון עובד למען זוגות צעירים ומעמד הבניים.
- יש ר א לי 28/12/2017 08:35הגב לתגובה זותהיה כנה ואל תמציא נתונים שיקריים. זה לא מה שיעזור להוריד את מחירי הדיור. כץ צודק.
- שט 28/12/2017 00:40הגב לתגובה זויש צמצום בבניה כי לקבלנים לא משתלם למכור יותר זול ממה שזה עולה להם.
- תשומות הבניה-ברזל נפט מלט- ירדו גם ירדו-תמים או נוכ ?! (ל"ת)מתקומם 28/12/2017 10:38
- 15.רומן 27/12/2017 21:42הגב לתגובה זוכץ חבר במפלגה מושחתת. תפתרו את בעיית הדיור כבר בטלנים. היזמים בתחום הנדלן לדיור אשמים במצב, המדינה מאפשרת והם לוקחים בשתי ידיים. על מי אתה מגן לעזאזאל. על ערסים בחליפה ?
- בן אהרון. 29/12/2017 07:54הגב לתגובה זוהתוצאות מדברות.
- 14.ג'קי 27/12/2017 19:49הגב לתגובה זותפקיד הצעירים במדינה הוא להגן בגופם על בתים לא שלהם ולהשתעבד לאדמות לא להם. פיאודליזם מודרני. ברגע שהצעירים יבינו זאת - לא יקנו וימתינו בשכירות - מפולת המחירים בוא תבוא
- 13.למה הצבעת בעד מס דירה3 ? יא צבוע תחזיר את המשקיעים מהר (ל"ת)י 27/12/2017 19:34הגב לתגובה זו
- 12.מי הגבר שיצא בקריאה חזקה ויחזיר את ביטחון המשקיעים (ל"ת)U 27/12/2017 19:31הגב לתגובה זו
- אמינה 28/12/2017 19:16הגב לתגובה זויותר הזויה מקודמתה? פשוט צריך לחכות שיעופו, אפילו שישאירו אחריהם אדמה חרוכה.
- 11.כותבי תרחישי 27/12/2017 18:02הגב לתגובה זואריק ש זל בנה 161000 דירות בשנתיים-בש 1997-8 בשנת 2011 בנו 46800 דירות והטחה של השר אוריאל- לבנית 53000 דירות ב שנת 2012 אבל השק-רם הוריד הוראה להקטין הבניה ולכן ב 4 בהשנים 2012-2015 הבניה היתה פחות מ 43500 ד בעשור האחרוןם מחירי הדיור עלו בשוויץ ובגרמניה- ב 32% בישראל מחירי הדיור עלו ב 105%- מדוע מדוע כי בשוייץ ובגרמנה הקבלנים פריירים לעומת השרים בישראל זה מחייב וועדת חקירה[ כתבה זו משנת 2012-
- 10.סוף סוף מישהו בממשלה מספיק אמיץ לומר את האמת. (ל"ת)בן אהרון 27/12/2017 17:28הגב לתגובה זו
- 9.אאא 27/12/2017 17:23הגב לתגובה זוצריך לשדרג והשדרוג נראה בלתי אפשרי, צריך להתחייב על עוד מיליון שקל משכנתא על מה שכבר יש לנו. אז לא משדרגים וממתינים......
- 8.דן 27/12/2017 17:13הגב לתגובה זומחירי הנדל"ן בישראל , הם הגבוהים בעולם ביחס של משכורת ממוצעת לדירה ממוצעת - היחס יותר מכפול .
- 7.עמי 27/12/2017 17:09הגב לתגובה זוצריך לבנות 3 מיליון דירות בשנה
- 6.כץ האם גם עליך שולטים הקבלנים והפכו אותך למריונטה שלהם (ל"ת)די לשחיתות הקבלנים 27/12/2017 16:24הגב לתגובה זו
- מרכז הליכוד = התאחדות הקבלנים (ל"ת)כל כך נכון 27/12/2017 17:36הגב לתגובה זו
- 5.הצדיק מסדום 27/12/2017 16:16הגב לתגובה זואנשים לא יקנו במחירי הפקר...מר כץ והקבלנים ימשיכו לבנות כי אין ברירה
- 4.אזרח 27/12/2017 16:15הגב לתגובה זוגם הירקנים לא פרייארים ונהגי המוניות וסבתא של אשתי. הם עדיין מפסידים את התחתונים ופושטים רגל בשוק יורד.כפי שכבר קרה בעבר הלא רחוק.
- שט 27/12/2017 17:05הגב לתגובה זוכי הבנקים והמדינה לא רוצים לכפות עליהם בניה שבה הם יפסידו. מה תעשה להם ? תכריח את הקבלנים לבנות על מנת שיפסידו ? אתה חושב שהבנקים יכריחו אותם לבנות כדי שהקבלנים יפסידו ואיתם יפסידו גם ההבנקים ? אתה שוגה בחלומות. אם אין לך כסף לקנות דירה זו רק בעיה שלך, לא בעיה של אף אחד אחר. אף אחד לא יבכה אם לא תקנה מהם דירה. אף אחד לא חייב לך כלום.
- א.ק 27/12/2017 17:30לא רוצים לבנות? אל תבנו... אבל הבנקים עדיין ירצו את ההלואות שנתנו... כפי שאמרת, הבנקים לא רוצים להפסיד, אז הם הולכים לקבלנים, הקבלנים לא רוצים להפסיד, אז הם מעלים מחירים, אם אנשים לא קונים אין כסף, אם אין כסף להחזיר לבנק אז או שסוגרים והולכים הביתה, או מורידים מחירים וסוגרים חובות... ככה הכלכלה עובדת... כשהמחירים טסו למעלה הקבלנים הרוויחו באחוזים גבוהים מעלייה בביקוש מבלי שהשתנה משהו בעלות הבנייה של אותו בניין בדיוק - משמע, עשו רווח נאה למרות שההוצאות בנייה לא השתנו היום זה עובד בדיוק הפוך, מי שלא ידע להתכונן לזה יאבד את המכנסיים נראה מי מסוגל לשרוד ולהשאר בחיים אם לא יבנו
- 3.רועי 27/12/2017 16:07הגב לתגובה זוחחחחחח כתבת פמפום מוזמנת לא יעזור להם כלום אנחנו לא קונים לא בשוק החופשי ולא במלכודת דבש שפחלון תמן לנו מחיר למיסתכן ...רועדות להם הביצים מההיתרסקות המתקרבת וגם אנחנו לא פריירים ולא קונים במחיר בועה
- 2.אריה צ. 27/12/2017 16:01הגב לתגובה זושר פיקח שמבין את חוקי החיים,עם כחלון חשב שהקבלנים יתרמו מכספם לזוגות צעירים אז הוא טעה ומטעה.
- 1.הרוזן 27/12/2017 15:44הגב לתגובה זוגם הקונים הם לא פריירים ולא קונים רק אם צורחדים לפחות 8% מהמחיר המבוקש וגם אם יעלו מחירים יקחו את זה בחישווב
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
