אביגדור יצחקי
צילום: אסי אפרתי

יצחקי: "מחיר למשתכן זה לא הפתרון של מחירי הדיור"

יו"ר מטה הדיור על מצוקת מחירי הדירות על רקע מכרזי מחיר למשתכן. "לקבלנים יש מוטיבציה לגמור לבנות מהר"

מורן ישעיהו | (9)

יו"ר מטה הדיור  אביגדור יצחקי אמר היום בכנס לשכת שמאי המקרקעין, כי בתוך שנתיים נסגרו 60 אלף עסקאות במסגרת 'מחיר למשתכן' ומתוכן יש 5,000 היתרים ו-16 אלף היתרים בתנאים. כלומר, 21 אלף דירות במחיר למשתכן כבר נמצאות בבנייה.

"הדברים האלה לא וירטואלים הם מתקיימים", אמר יצחקי. "לקבלנים יש מוטיבציה לגמור לבנות מהר והקונים לא מבלבלים להם את המוח עם שינויים. זה נכון שיש מכרזים בעיקר בפריפריה שלא מצליחים כי הביקוש קטן. אנחנו מטפלים גם בזה".

 

יצחקי הוסיף כי "מחיר למשתכן זה לא הפתרון של מחירי הדיור. בסוף ההיצע הוא זה שיקבע את מחירי הדיור. אנחנו מודעים שמחירי הקרקעות הפרטיות עלו מכיוון ששיווקנו מכרזים רק במחיר למשתכן".

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אמיר 06/12/2017 23:21
    הגב לתגובה זו
    בלתי נמנע - אבל חייבים לנסות לעצור את הירידה במחירים המדינה לא תחזיק מעמד כשמשבר כזה יקרה - זה נמתח זמן רב מדי. לצערי יעשו הכל כדי שהאנשים יתחייבו גם ל 60 שנה על משכנתא - הכל כדי שלא תתפוצץ הבועה עם זאת - כל ילד בן 5 יודע מהו סופו של בלון
  • 8.
    לפחות עכשיו מדבר בכנות. במקום להקל על הצעירים והזכאים (ל"ת)
    יוצרים כאוס בשוק 02/12/2017 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דרור 01/12/2017 08:54
    הגב לתגובה זו
    מה הוא עושה כשהוא לא נותן נאומים?
  • 6.
    מחירים עולים 30/11/2017 06:36
    הגב לתגובה זו
    חסר דירות מהזנחה פושעת של שנים...היקף הבנייה הקיימת לא מספיק באזורי הביקוש.
  • 5.
    כחלון כשלון (ל"ת)
    יש ר א לי 29/11/2017 17:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כלכלנית 29/11/2017 11:00
    הגב לתגובה זו
    אז צריך רכבות מהירות לנגב ולצפון ולהפוך את אריאל לעיר של חצי מיליון איש.ההיצע ביחס לגידול באוכלוסיה קטן מיום ליום.
  • 3.
    משה 29/11/2017 10:45
    הגב לתגובה זו
    קדנציה 3 של תירוצים וניפוח בועה של אשראי ומחירי דירות גואים לכו הביתה -אתם כישלון מהדהד
  • 2.
    הצדיק מסדום 29/11/2017 09:13
    הגב לתגובה זו
    כחלון לא באמת רוצה להוריד את המחירים ומחיר למסתכן זה חבל הצלה לקבלנים..משמרים את הבועה..אבל בסוף כמו כל בלון היא תתפוצץ..כל יום עיקוב יותר נזק..משקי הבית טובעם בחובוח
  • 1.
    ושוב הצבא אשם או הרב הראשי או האפפיור רק הוא והשר שלו ל (ל"ת)
    fici 28/11/2017 19:19
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.