כך הצליח דראגי להפוך הודעה דרמטית על צמצום הרכישות - לראלי ענק בדאקס
ביום חמישי האחרון יצא הבנק המרכזי האירופי (ECB) בהודעה דרמטית לפיה החל מינואר הקרוב יפחת היקף רכישות האג"ח החודשי מ-60 מיליארד אירו ל-30 מיליארד אירו בלבד. אבל הנגיד האירופי דראגי גם סיפק סוכריה בדמות המשך תכנית הרכישות עד ספטמבר 2018. תגובה השווקים הייתה אגרסיבית. האירו צלל 1.35% מול הדולר ביום חמישי ואיבד עוד 0.43% ביום שישי. בהתאם, מדד הדאקס טס 1.4% ביום שישי והוסיף עוד 0.64% ביום שישי לשיא כל הזמנים.
אורי גרינפלד מפסגות כתב היום כך: "הודעת ה-ECB ובעיקר מסיבת העיתונאים עם מריו דראגי לאחריה הראו שוב עד כמה נגיד הבנק המרכזי האירופי הוא אמן בהתנהלות תקשורתית. מצד אחד, ה-ECB חייב לצמצם את היקף רכישות האג"ח החודשי הן בגלל הלחצים הפוליטיים מגרמניה ובעיקר בגלל שאוטוטו היצע האג"ח הגרמניות שעומד למכירה מסתיים. מצד שני, בלון הניסיון שנועד לקשר בין צמצום הרכישות לשיפור הכלכלי בגוש האירו התפוצץ ל-ECB בפרצוף והוביל לתיסוף דו ספרתי של האירו. אז מה עושים? מסבירים לשוק שעדיף לקנות פחות כל חודש אבל לשמור על מדיניות מוניטארית מרחיבה לזמן ארוך יותר. בכך דראגי הצליח למעשה להפוך את הצמצום המוניטארי להרחבה, מה שבא לידי ביטוי בהיחלשות האירו ובירידה בתשואות האג"ח כתוצאה מההודעה".
פרטי התוכנית החדשה עם הערות של פסגות בסוגריים:
- היקף הרכישות החודשי ירד, החל מינואר 2018, מ-60 מיליארד אירו ל-30 מיליארד אירו. (צעד זה מאפשר ל-ECB להרוויח זמן מכיוון שבקצב של 30 מיליארד בחודש היצע האג"ח הגרמניות צפוי להספיק עד מחצית 2019. ללא הצמצום, ההיצע צפוי היה להסתיים באמצע השנה הבאה)
- הרכישות ימשיכו בהיקף זה לפחות עד ספטמבר 2018 והתוכנית תוארך אם יהיה צורך בכך. (משום מה זה היה המשפט שצוין בתקשורת כזה שהביא לתגובה החיובית בשווקים, מה מותיר אותנו עם אחת משתי מסקנות אפשריות: או שהמשקיעים לא מתוחכמים מספיק או שבתקשורת נוטים לחשוב שזה המצב. הרי ברור שבמידת הצורך ההרחבה הכמותית תימשך. יתרה מכך, זוהי ברירת המחדל. על מנת שההרחבה הכמותית תסתיים הציפיות של דראגי וחבריו לכך שהאינפלציה תתכנס לטווח היעד צריכות להתגשם. אם זה לא יקרה ובוודאי שאם תורגש הרעה בסביבה הכלכלית, לא תהיה ל-ECB שום בעיה להמשיך עם ההרחבה עוד זמן ארוך)
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- ה-ECB יחל לרכוש מחדש אג"ח שמגיעות לפדיון. (גם צעד זה צוין כצעד שהתקבל באופן חיובי על ידי השווקים על אף שמדובר על צעד צפוי לחלוטין. הסיבה היחידה שלא דובר על צעד זה עד עכשיו היא שעדיין לא היו ל-ECB אג"ח שמגיעות לפדיון שכן ההרחבה הכמותית בגוש האירו החלה רק ב-2015)
- דראגי הבטיח שהריבית לא תועלה גם הרבה אחרי שיסתיים. (למרות שלא מדובר שינוי מהודעות קודמות, זהו המשפט החשוב ביותר בהודעה. משפט זה למעשה מבטיח שללא זינוק משמעותי באינפלציה, הריבית בגוש האירו תוותר ברמתה לפחות עד אמצע 2019 וכנראה שגם לאחר מכן)
- 4.כותשים אותנו (ל"ת)מאיור 29/10/2017 14:51הגב לתגובה זו
- 3.אין קשר לדברים.העליות בזכותusaבלבד שם עולה אז בכל העולם (ל"ת)נ 29/10/2017 12:13הגב לתגובה זו
- 2.רופא 29/10/2017 11:40הגב לתגובה זוהינו איש חלש ולא אמין. הוא לא מעריך את את עצמו ואת דבריו ומשדר לארופאים חולשה אדירה וחוסר אמון מוחלט בדבריו והחלטותיו.
- גיספן 29/10/2017 14:50הגב לתגובה זוספרד ודומיה ימשיכו את עליבותו עליבות אירופה.
- 1.אנונימי 29/10/2017 11:33הגב לתגובה זועל איזה ראלי מדובר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
