כך הצליח דראגי להפוך הודעה דרמטית על צמצום הרכישות - לראלי ענק בדאקס
ביום חמישי האחרון יצא הבנק המרכזי האירופי (ECB) בהודעה דרמטית לפיה החל מינואר הקרוב יפחת היקף רכישות האג"ח החודשי מ-60 מיליארד אירו ל-30 מיליארד אירו בלבד. אבל הנגיד האירופי דראגי גם סיפק סוכריה בדמות המשך תכנית הרכישות עד ספטמבר 2018. תגובה השווקים הייתה אגרסיבית. האירו צלל 1.35% מול הדולר ביום חמישי ואיבד עוד 0.43% ביום שישי. בהתאם, מדד הדאקס טס 1.4% ביום שישי והוסיף עוד 0.64% ביום שישי לשיא כל הזמנים.
אורי גרינפלד מפסגות כתב היום כך: "הודעת ה-ECB ובעיקר מסיבת העיתונאים עם מריו דראגי לאחריה הראו שוב עד כמה נגיד הבנק המרכזי האירופי הוא אמן בהתנהלות תקשורתית. מצד אחד, ה-ECB חייב לצמצם את היקף רכישות האג"ח החודשי הן בגלל הלחצים הפוליטיים מגרמניה ובעיקר בגלל שאוטוטו היצע האג"ח הגרמניות שעומד למכירה מסתיים. מצד שני, בלון הניסיון שנועד לקשר בין צמצום הרכישות לשיפור הכלכלי בגוש האירו התפוצץ ל-ECB בפרצוף והוביל לתיסוף דו ספרתי של האירו. אז מה עושים? מסבירים לשוק שעדיף לקנות פחות כל חודש אבל לשמור על מדיניות מוניטארית מרחיבה לזמן ארוך יותר. בכך דראגי הצליח למעשה להפוך את הצמצום המוניטארי להרחבה, מה שבא לידי ביטוי בהיחלשות האירו ובירידה בתשואות האג"ח כתוצאה מההודעה".
פרטי התוכנית החדשה עם הערות של פסגות בסוגריים:
- היקף הרכישות החודשי ירד, החל מינואר 2018, מ-60 מיליארד אירו ל-30 מיליארד אירו. (צעד זה מאפשר ל-ECB להרוויח זמן מכיוון שבקצב של 30 מיליארד בחודש היצע האג"ח הגרמניות צפוי להספיק עד מחצית 2019. ללא הצמצום, ההיצע צפוי היה להסתיים באמצע השנה הבאה)
- הרכישות ימשיכו בהיקף זה לפחות עד ספטמבר 2018 והתוכנית תוארך אם יהיה צורך בכך. (משום מה זה היה המשפט שצוין בתקשורת כזה שהביא לתגובה החיובית בשווקים, מה מותיר אותנו עם אחת משתי מסקנות אפשריות: או שהמשקיעים לא מתוחכמים מספיק או שבתקשורת נוטים לחשוב שזה המצב. הרי ברור שבמידת הצורך ההרחבה הכמותית תימשך. יתרה מכך, זוהי ברירת המחדל. על מנת שההרחבה הכמותית תסתיים הציפיות של דראגי וחבריו לכך שהאינפלציה תתכנס לטווח היעד צריכות להתגשם. אם זה לא יקרה ובוודאי שאם תורגש הרעה בסביבה הכלכלית, לא תהיה ל-ECB שום בעיה להמשיך עם ההרחבה עוד זמן ארוך)
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- ה-ECB יחל לרכוש מחדש אג"ח שמגיעות לפדיון. (גם צעד זה צוין כצעד שהתקבל באופן חיובי על ידי השווקים על אף שמדובר על צעד צפוי לחלוטין. הסיבה היחידה שלא דובר על צעד זה עד עכשיו היא שעדיין לא היו ל-ECB אג"ח שמגיעות לפדיון שכן ההרחבה הכמותית בגוש האירו החלה רק ב-2015)
- דראגי הבטיח שהריבית לא תועלה גם הרבה אחרי שיסתיים. (למרות שלא מדובר שינוי מהודעות קודמות, זהו המשפט החשוב ביותר בהודעה. משפט זה למעשה מבטיח שללא זינוק משמעותי באינפלציה, הריבית בגוש האירו תוותר ברמתה לפחות עד אמצע 2019 וכנראה שגם לאחר מכן)
- 4.כותשים אותנו (ל"ת)מאיור 29/10/2017 14:51הגב לתגובה זו
- 3.אין קשר לדברים.העליות בזכותusaבלבד שם עולה אז בכל העולם (ל"ת)נ 29/10/2017 12:13הגב לתגובה זו
- 2.רופא 29/10/2017 11:40הגב לתגובה זוהינו איש חלש ולא אמין. הוא לא מעריך את את עצמו ואת דבריו ומשדר לארופאים חולשה אדירה וחוסר אמון מוחלט בדבריו והחלטותיו.
- גיספן 29/10/2017 14:50הגב לתגובה זוספרד ודומיה ימשיכו את עליבותו עליבות אירופה.
- 1.אנונימי 29/10/2017 11:33הגב לתגובה זועל איזה ראלי מדובר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
