האיש שחזה את הסאבפריים מאמין בהמשך העליות
בשנים האחרונות, הכלכלה העולמית נעה בין תקופות של האצה לבין תקופות של האטה (כאשר הצמיחה נחלשת), וכעת לאחר יותר משנה של צמיחה מתונה, האם העולם הולך לכיוון האטה נוספת, או האם ההתאוששות צפויה להימשך? אם אתם שואלים את הכלכלן נוריאל רוביני, בהתחשב כיוון הצמיחה העולמי למרות האינפלציה הנמוכה אצל הכלכלות המפותחות, אז הכלכלה העולמית נמצאת "בנקודה מתוקה".
את השימוש במושג "נקודה מתוקה" כפי שעשה רוביני בסוף השבוע האחרון בפאנל 'תנועות הון' שערך המכון הבינלאומי למימון בוושינגטון, ניתן לייחס לשלל מקרים, כמו: האחיזה של ההגה אחרי תיקון סטייה מהמסלול, או מענף הבייסבול בהתייחס לנקודה במחבט שבה החבטה תהיה הטובה ביותר. כך רוביני בוחר להשתמש בהקשר של הכלכלה העולמית, או במלים אחרות: לדברי רוביני הכלכלה העולמית נמצאת במצב לא רע בכלל.
נזכיר כי רוביני חזה את משבר הסאבפריים כאשר בבספטמבר 2006 בהיותו פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק, עמד לפני קהל של כלכלנים בקרן המטבע הבינלאומית והודיע על צפי למשבר דיור המתרחש פעם בחיים (ועל כך זכה בכינוי "ד"ר בום"). בסוף השבוע האחרון התייחס רוביני לעניין האינפלציה הנמוכה שמדאיגה את הכלכלנים בשווקים המפותחים, ואמר: "אנו צריכים להבין מה הגורמים לאינפלציה הנמוכה לפני שנציע פתרון. הפד' אומר לנו 'אל דאגה' בגלל שהאינפלציה נובעת בגלל ירדה בסקטורים מסוימים (כמו הפארמה), אבל בהינתן שהגורמים הללו קבועים אז הפד' צריך להתערב יותר". נזכיר כי פרוטוקול החלטת הפד' האחרונה חשף את הדילמה העומדת בפני חבריו. בפסגות כתבו בהקשר זה כי מצד אחד הרי לא חסרים לפד' תירוצים שתומכים בלא להעלות את הריבית והסתכן בריבית גבוהה מדי שתהפוך את המדיניות המוניטרית בארה"ב למצמצמת. מצד שני, אם בפד' נחושים שהאינפלציה בדרך למעלה אז הפחד לאחר את הרכבת ולהתחיל לרדוף אחרי האינפלציה הופך להיות הרבה יותר משמעותי ותומך בלקיחת הסיכון שבהעלאות ריבית נוספות.
בנוגע לתרחישים העומדים בפני הכלכלה העולמית, אם נמתח קו בין התרחיש השורי ביותר לזה הדובי, רוביני נמצא במקום טוב באמצע. לדבריו, העלייה בשוקי המניות תמשיך לזמן מה, אך בכל הנוגע לרפורמות כלכליות שצפויות למשוך את הכלכלות המפותחות קדימה - רוביני מאמין כי קצב השינוי יהיה איטי מהצפוי ובהיקף צנוע יותר ממה שנדרש כדי למקסם את פוטנציאל הצמיחה.
- כששלושה ענקי השקעות וכלכלן ידוע מעדכנים תחזיות מעלה - צריך להקשיב
- רוביני הופך מדב לשור - "אנחנו בתחילתה של פריחה כלכלית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זו לא הפעם הראשונה שרוביני מגלה אופטימיות לכיוון השוק. בינואר של 2016 עם החששות מכיוונה של סין, רוביני אמר כי הוא לא צופה משבר נוסח 2008 וכי הבנקים המרכזיים צפויים להמשיך להתערב בשווקים. (לכתבה המלאה)
- 7.רוביני מה אתה אומר לגבי פוט 50 שבועי? (ל"ת)המתחזה 16/10/2017 00:56הגב לתגובה זו
- 6.לא יאמן - שנים הוא מתריעה על מפולת ועכשיו... (ל"ת)שלומי 15/10/2017 15:47הגב לתגובה זו
- 5.לא תהיה מפולת בלי איזה ברבור שחור - מינימום דישדוש (ל"ת)ת"א מדשדשת כבר שנים 15/10/2017 15:40הגב לתגובה זו
- 4.כותבי תרחישים 15/10/2017 14:25הגב לתגובה זושני הנל טועים או צודקים? ראו וויסות/הרצת המניות הבנקאיות לילד רוני - רוני רון ::: יהיה סופו של כל בלון "" הכנה לבחינה "" מה זה F.D.R- ומה תפקיד יור הפ,ד,ר נגיד FDR בן שלום ברננקי אמר לפני שנה ומחצה מדוע הבנקאים לא יושבים בבית הסוהר ?? לילד בכיתה יש תשובה לברננקי-שאל את המרצה שלך- פישר! ותישאל את פישר מדוע שיכנע את רהמ להקטין הבניה - למרות המחסור החריף בדיור ?? רמז- בשנתיים 1997-8 אריק ש בנה 161000 דירות מדוע ב4 השנים 2012-2015 בנו פחות מ 44000 ד בממוצע? נב יש אצלנו עייר גידם ועיוור שיודע את התשובה והמבנייביני
- 3.לסימון 15/10/2017 12:58הגב לתגובה זוממש לא הבנת מה הוא אמר. אני שמעתי אותו נואם..וזה ממש לא מה שכתבת..נהפוך הוא..
- 2.בים בם בום 15/10/2017 12:34הגב לתגובה זוחחח תבדקו שוב
- 1.יוסי 15/10/2017 12:13הגב לתגובה זותבדקו רק באתר הזה מ2009, כמה פעמים רוביני צעק מפולת! אז עכשיו הוא רואה למעלה., זכותו, אבל בעוד כמה שנים על תביאו כתבה/אסמכתא מפוצצת שהוא צדק כאשר ואם תהיה מפולת., והיא תהיה בזמן שעוד כמה כמוהו יתהפכו ויפסיקו לצעוק זאב-זאב. סתם ניחוש.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
