שימו לב - הדיווח של הניו יורק טיימס שמלחיץ את השווקים

דיווח רודף דיווח בכל הקשור להתנהלות של נשיא ארה"ב טראמפ, ובוול סטריט מתחילים להראות עצבנות
יוסי פינק | (20)
נושאים בכתבה דונלד טראמפ
אם לא הספיקה שערוריית הענק שחשף הוושינגטון פוסט לפיה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הדליף לשר החוץ הרוסי לברוב מידע מסווג ורגיש מאוד הקשור לדעא"ש, אז הלילה מדווח הניו יורק טיימס כי במהלך חודש פברואר האחרון ביקש טראמפ מראש ה-FBI דאז, ג'יימס קומי, לעצור את החקירה כנגד היועץ לביטחון לאומי דאז מייקל פלין שנחשד בקשריו עם רוסיה. לפי הדיווח, בידי הניו יורק טיימס יש העתק של תזכיר שכתב קומי מאותה פגישה. אם אכן התזכיר יתברר כאותנטי, זה עלול לשמש סוג של אקדח מעשן כנגד הנשיא. "אני מקווה שתוכל לעזוב את זה", זו השורה בתזכיר של קומי שמצוטט הניו יורק טיימס כאשר ההתייחסות היא לעניין חקירתו של פלין. בבית הלבן מכחישים נמרצות: "הנשיא מעולם לא ביקש מקומי או מכל בן אדם לסיים חקירה כלשהי, ובכלל זה גם חקירה כנגד גנרל פלין". לגבי התזכיר שצוטט בניו יורק טיימס, נמסר מהבית הלבן - "הוא אינו דובר אמת, אינו מדויק מדויק ואינו משקף את השיחה בין השניים". אבל המשבר הפוליטי הולך ומחריף - ובוול סטריט מגיבים. הנאסד"ק צולל 1.5% וה-S&P500 מאבד 1.2%. הוויקס (VIX) מזנק 22%. גם בשוק המט"ח ניכרת עצבנות כאשר הדולר נחלש בעוד 0.3% ונסחר בשפל של 6 חודשים מול האירו (לראשונה מאז נובמבר נסחר האירו מעל לרמה של 1.11 דולר). גם בזירה המקומית מורגשת התגובה בשוק המט"ח כאשר הדולר נחלש כעת 0.3% ונסחר סביב 3.594 שקלים והמעו"ף יורד 0.75%. באירופה הדאקס והקאק נסחרים בירידות של עד 1%. נאסד"ק S&P 500 השאלה הגדולה היא האם באווירה הנוכחית יצליח טראמפ לקדם את הרפורמות עליהן דיבר - ובראשן הרפורמה במערכת המיסוי האמריקנית, רפורמה שבוול סטריט ממתינים לה בקוצר רוח. ושימו לב לכך: הכתב הבכיר של CNN וולף בליצר שאל הלילה בראיון את הסנאטור העצמאי אנגוס קינג האם הדיווח של הניו יורק טיימס יתברר כנכון, האם אנחנו מתקרבים לתהליך הדחתו של טראמפ? קינג השיב כי "בחוסר רצון אני חייב להגיד שכן, פשוט אני כיוון שהפרת הצדק פה היא כ"כ משמעותית, זה לא משהו שהייתי רוצה בו, אבל אם אכן הנשיא ניסה לדחוק בראש ה-FBI לרדת מחקירה מסוימת - זה עניין חמור ביותר". בתוך כך, סאנטורים רפובליקנים דורשים כעת שהתזכיר המדובר יוגש לעיון הקונגרס. חבר הקונגרס ג'ייסון צ'פץ מהמפלגה הרפולבליקנית שיגר מכתב ל-FBI ובו דרישה לחשוף כל תזכיר או מסמך אחר שקשור לפגישות שהתנהלו בין קומי לטראמפ. לפי אתרי ההימורים: הסיכוי שטראפ יודח לפני 2020 (כלומר לפני סיום הקדנציה) טיפסו בחדות בשבוע החולף ל-56% כאשר הסבירות שהוא יודח עוד השנה קפצו לאחר הדיווח של הניו יורק טיימס מאזור ה-19% לאזור ה-28%.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    טראמפ יודח. אין ספק. (ל"ת)
    יודה 17/05/2017 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    נשיא לא נשיאותי 17/05/2017 18:38
    הגב לתגובה זו
    אין כאן ענין של ימין או שמאל, אלא בעיה אישיותית של טראמפ. נכון שבימינו העסקים והשלטון הם מעורבבים, אבל "המשחק הוא שונה"
  • 12.
    התקשורת האוייב מספר אחד של הדמוקרטיה (ל"ת)
    פאק ניוז 17/05/2017 18:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שייקו 17/05/2017 18:12
    הגב לתגובה זו
    מטורללים השתלטו על העולם . ראו הוזהרתם
  • 10.
    חנני 17/05/2017 17:23
    הגב לתגובה זו
    מגיע לאמריקאים סוחר ממולח שלא חלם להפוך לנשיא,, רק פיתויי המעמד קסמו לו כולל הכוח שזה מקנה אוי לנו ואבוי לנו שזה עלול לדרדר את כלכלת העולם בגלל איש בוטה ורודף שילטון
  • 9.
    נוק 17/05/2017 16:00
    הגב לתגובה זו
    לא יעזור לשמאלנים. הם יעלמו כמו שהיוונים והרומאים נעלמו.
  • קוק 17/05/2017 16:09
    הגב לתגובה זו
    אתה יודע מה זה שמאל? מוכן להיפגש איתך בכל עת ולהסביר לך מה זה שמאל או ימין או כל דבר שתחפוץ.
  • 8.
    ביבי לכלא ביחד עם טראמפ (ל"ת)
    סוהר 17/05/2017 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שלדון רואה את טראמפ בדרך לכלא והוא מבין שביבי הבא בתור (ל"ת)
    חוזה וצוהל 17/05/2017 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יואב 17/05/2017 13:30
    הגב לתגובה זו
    אבל הפעם לצד שני של ציר המספרים
  • 5.
    אנאליסט 17/05/2017 11:58
    הגב לתגובה זו
    כנראה שאת הרוסים - מהווה את הזרוע הארוכה של פוטין בתוך המימשל האמריקני. על הרבה פחות מזה זרקו את ישראל בר בשנות השישים לכלא בגין ריגול (חפרפרת) לרוסים... גם אי העברת השגרירות כנראה מתואם עם הרוסים. רק תמים לב ושכל יאמין שטראמפ הוא ידיד אמת
  • 4.
    תום 17/05/2017 11:23
    הגב לתגובה זו
    בגלל ההתנהלות שלו אחריו יבוא נשיא אנטי מדינת ישראל.זה מה שחסר לנו.
  • 3.
    נוק 17/05/2017 10:23
    הגב לתגובה זו
    השמאל נלחם ונלחם עד שיורידו לו את הראש.
  • 2.
    monka 17/05/2017 10:12
    הגב לתגובה זו
    שמאל קיצוני ולא שאלת מהי האמת ?
  • 1.
    נ"י טיימס שמאל קיצוני שיעשה הכל להפיל את טראמפ (ל"ת)
    יעקב 17/05/2017 09:25
    הגב לתגובה זו
  • שמאל קיצוני זה טוב 17/05/2017 10:15
    הגב לתגובה זו
    סבתי. ועכשיו יסבך את החייל העבריין ויעלו לו את העונש שקיבל.
  • אילן 17/05/2017 11:33
    מה קשורה התנהלותו של טראמפ לשפטל? + לאוקראיני? + לחייל העבריין???
  • א.מ 17/05/2017 09:58
    הגב לתגובה זו
    על בוקרשט בלילה שישי אמנם לא דומה אבל מעורר מחשבה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.