חברת התעופה אליטליה פושטת רגל בפעם השנייה מאז 2008
חברת התעופה הלאומית של איטליה, אליטליה, שבעליי המניות העיקריים שלה כוללים את אתיחאד מאבו דאבי ובנקים איטלקיים, הודיעה בשבוע שעבר כי מיצתה את כל האפשרויות כדי לשמור על נזילות. החברה החלה בהליך פשיטת רגל בפעם השנייה בתוך עשור לאחר שהעובדים דחו הצעה לפיטורי 1,600 עובדים וקיצוצים נוספים כחלק מתוכנית מימון בגובה 2 מיליארד אירו (2.2 מיליארד דולר) שנועדה להציל את החברה הסובלת מבעיית נזילות.
בהצהרה שפרסמה החברה היום נמסר כי בעלי המניות הצביעו פה אחד בעד כניסה להליך מיוחד של פשיטת רגל. תחת החוק האיטלקי, הממשלה תצטרך לספק מימון זמני שיאפשר את המשך הפעילות, ולמנות נאמנים שיציגו תכנית להבראת החברה או יכריזו על פירוקה. עוד נמסר בהודעה כי מהלך זה מצביע על כך שהדירקטוריון "מודע למצב החמור מבחינה כלכלית ופיננסית של החברה".
הנאמנים ישתלטו על העסק ויציגו אסטרטגיה חדשה שעשויה לכלול מכירת נכסים, הפחתת פעילות ופיטורי עובדים שמטרתה להביא את החברה למצב עסק חי בתוך שנתיים. במידה והמהפך אינו אפשרי, הנאמנים יצטרכו להכריז על פירוק. חברת אליטליה מעסיקה 12,500 עובדים, ועדיין נמצאת בקשיים בעקבות פישטת הרגל הקודמת שלה ב-2008.
שר האוצר האיטלקי, פייר קרל פדואן, אמר בשבוע שעבר כי הממשלה לא תזרים כספים נוספים לחברה. פדואן אמר למחוקקים ברומא יום חמישי כי "אליטליה היא חברה פרטית והגורל שלה תלוי בבעלי המניות שלה ובהנהלה". בסוף חודש אפריל אמר השר לפיתוח הכלכלה קארלו קלנדה, כי הוא מקווה שהחברה תימכר "כמקשה אחת ולא בחתיכות".
- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביצועים החלשים של אליטליה במשך שניםהשפיעו על מעמדה בכלכלת איטליה ובתעשיית התעופה בפרט. נתח השוק של החברה באיטליה צנח ל-18% בלבד בשנת 2015 לאחר שעמד על 23% בשנת 2007. ריאנאייר, חברת טיסות הלואו קוסט הגדולה ביותר באירופה, מובילה כעת עם נתח שוק של 23%, זאת לעומת 12% בלבד בעשור הקודם.
אליטליה דיווחה על הפסד של 199 מיליון אורו בשנת 2015, השנה האחרונה של פרסומי הדו"חות. החברה הפסידה קרוב ל-3 מיליארד אורו מאז שנחלצה מפשיטת הרגל הקודמת ב-2009. לנאמנים יהיו 180 ימים להוציא תכנית להבראת החברה, עם הארכה אפשרית של 90 יום.
- 2.לתשומת לב אל-על והגזלנים הורסי החב' (ל"ת)צופה 02/05/2017 23:50הגב לתגובה זו
- 1.avuni 02/05/2017 17:46הגב לתגובה זומה המשמעות של ההחלטה הזו למי שרכש כרטיסים למועד קרוב. יש ודאות שהחברה תטוס במשך חצי שנה של ההליך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
