בוקר סוער - זו התגובה כעת בשווקים (ושימו לב ליחס ההימורים כעת לקראת הסיבוב השני)

יוסי פינק | (7)
נושאים בכתבה צרפת

הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות בצרפת הסתיים, ולאחר ספירה של מעל 96% מהקולות, אלו הם מועמד המרכז המתון עמנואל מקרון ומועמדת הימין הקיצוני מארין לה-פן שעולים לסיבוב השני. מקרון זכה ל-23.9% מהקולות ולה-פן ל-21.4%. הסיבוב השני יתקיים ב-7 במאי. פיון שזכה ל-19.9% מהקולות קרא הלילה לתומכיו להצביע למקרון בסיבוב השני.

כעת לפי הסקרים המוקדמים, מקרון צפוי להביס את לה-פן ללא קושי. זו הסיבה שהבוקר צפויה אנחת רווחה בשווקים. מי שבטוח עוד יותר הם אתרי ההימורים. יחס ההימורים (לפי Betfair) נותן כעת סבירות של כמעט 90% לכך שמקרון ינצח את לה-פן ויהיה הנשיא הבא של צרפת. .

מטבע האירו מזנק 1.3% מול הדולר לשיא של 5 חודשים. מניות הבנקים בצרפת (סוסייטה ג'נרל, bnp ואחרות) צפויות להגיב בעליות חדות ולדחוף מעלה את מדד הקאק שסבל לאחרונה מלחץ מכירות, בעיקר בשל ההתחזקות המדאיגה של מועמד השנאל הקיצוני מלנדון והאפשרות שזה האחרון יצליח להדהים את העולם ולעלות לסיבוב השני יחד עם לה-פן.

החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות של סביב 0.8%.

באסיה נרשמת מגמת מעורבת. הניקיי היפני מזנק 1.3% (בעיקר לאור ההיחלשות של הניקיי מול האירו) ומנגד המדד בשנחאי יורד 1.5%.

בגולדמן זאקס פרסמו הערב התייחסות לפיה להערכתם מדדי המניות באירופה יגיבו במתינות לתוצאות הסיבוב הראשון בצרפת שכן הן היו צפויות (כלומר לא ראינו הפתעה). מעבר לכך, בגולדמן זאקס סבורים שאם נראה ראלי של אנחת רווחה, הוא יהיה מתון מאוד, גם כיוון שאי אפשר לשלול את האפשרות שלה פן תנצח בסופו של דבר, למרות שההנחה היא שמקרון ינצח. במקרה שכזה (שלה פן תנצח), בגולדמן זאקס סבורים ששוקי המניות יגיבו בעוצמה שכן הדבר כמעט שלא מתומחר כלל. בגולדמן אומרים הלילה שלפי ששוק הנגזרים נותן סבירות של 20% לכך שלה פן תנצח בסיבוב השני.

בסיטי אמרו הלילה כי עתיד האיחוד האירופה נראה כעת יציב יותר. להערכתם סיטי, מקרון שהינו תומך בפלטפורמת האיחוד האירופי יביא להתחזקות האיחוד. בסיטי סבורים שהבחירות באיטליה שיתקיימו בפברואר 2018 הן הסיכון הגדול הבא של האיחוד האירופי.

נזכיר כי לאחרונה הזהירו ב-UBS כי ניצחון של לה-פן בבחירות עלול לגרור מפולת של עד 35% בבורסות באירופה בשל החשש כי לה-פן תגרור את צרפת החוצה מהאיחוד האירופי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שמואל 24/04/2017 08:50
    הגב לתגובה זו
    איך יודעים את דעתו של הכתב בין השורות(במקרה זה גלוי) ? כאשר הכתב ממשיך להתייחס ל25% מהמצביעים כימין קיצוני, אך מעולם לא לכתוב שמאל קיצוני לאלו שהצביעו למועמד השמאל הקיצוני. כי רק הימין יכול להיות קיצוני. המועמדת מרי לה פן קבלה 25% מהקולות בסיבוב הראשון. משמעות הדבר שרבע מתושבי צרפת, אלה שהלכו להצביע, מסכימים עם דעותיה. אחוז מצביעים כזה אינו יכול להיות קיצוני.
  • 5.
    נתי 24/04/2017 03:00
    הגב לתגובה זו
    מגמת תיקון יצאה לדרך, (והיא תהיה עוצמתית) נכון שזה נשמע מוזר. תמיד השווקים עושים הפוך ממה שחושבים. אחרי זה ידאגו לתת לזה הסברים. שוב רק השערה. מה שבטוח השקל ימשיך להפגין חוזק מול סל המטבעות בראיה של 20 שנה שהחלה ב2008.
  • 4.
    בני 23/04/2017 22:49
    הגב לתגובה זו
    מחר עליות חדות במניות לאור ההצלחה בבחירות בצרפת
  • 3.
    תוהה 23/04/2017 22:30
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל מצליחים לסיים משפט בלי סימן שאלה. כל הכבוד.
  • 2.
    מגן הציבור 23/04/2017 22:25
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר
  • 1.
    סוחר 23/04/2017 21:55
    הגב לתגובה זו
    פער גדול לזכות לה פאן ישאיר פחד בשווקים, על איזה חגיגה אתם מדברים ? !
  • בכל מיקרה אין לה סיכוי בסיבוב השני - כולם יהיו נגדה (ל"ת)
    אחד מהעם 24/04/2017 03:06
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.