לאחר הפיגוע - לה פן קוראת לסגור את הגבולות ולגירוש מוסלמים חשודים

48 שעות לפני הבחירות ברפובליקה, הפיגוע בפריז יהפוך את הקערה על פיה ? הקאק יורד בשיעור של 0.5%
אלמוג עזר | (10)
נושאים בכתבה צרפת

המתיחות לקראת הבחירות בצרפת שיערכו ביום ראשון הקרוב מגיעות לשיא. זאת ברקע לאירוע הטרור שהתרחש הלילה בשדרות השאנז אליזה כל הנראה על ידי מחבל מוסלמי חבר דעא"ש שהסתיים בהריגתו של שוטר ופציעתם של שני אזרחים (לקריאה מלאה על האירוע - לחץ כאן). ברקע לאירוע הטרור, מדד ה-CAC 40 -0.18% נחלש הבוקר בשיעור של 0.5%. 

המועמדת לנשיאות מטעם הימין הקיצוני מרין מרין לה פן קוראת הבוקר לממשל להשיב מיד את גבולות המדינה. אמירה זו יכולה להתפרש כרצון להקטין את חופש הגבולות באירופה שהוא הרי אחד מהמאפיין הבולטים של האיחוד האירופי (מעבר חופשי של סחורות ושירותים). כמו כן, לה פן קוראת לגרש את הזרים שנמצאים תחת מעקב של המשטרה המקומית לאחר חשד לפיגוע בפריז.

בתגובתה הראשונה של לה פן לאחר הפיגוע, הגיעה לאחר שסיימה את העימות האחרון שלה לפני הבחירות. המועמדת טענה כי "הנושא הראשון והחשוב ביותר בבחירות האלה הוא היעדר הביטחון של האזרחים, מכל סוג שהוא. צרפת לא יכולה להותיר לדורות הבאים את המדינה ללא יכולת הגנה". 

חזרה לבחירות. בסקר שפורסם הבוקר ונערך טרם בוצע הפיגוע, לקראת הסיבוב הראשון הוביל בבטחה המועמד של מפלגת המרכז - עמנואל מקרון. על פי סקר חברת Elabe מקרון הגדיל את היתרון אל מול לה פן. הסקר הראה גם התחזקות של מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון אך הוא עדיין בעל עם הסיכויים הנמוכים יותר מבין השניים לנצח מצמצם את הפער. אך לפי השיטה הצרפתית, שני המנצחים בסיבוב הראשון עולים לסיבוב שני (7 במאי) שבו תוכרע זהות הנשיא הבא. במידה ומקרון ולה פן יעלו לסיבוב השני, מקרון מוביל בשיעור של 65% אל מול 35%. 

נזכיר כי בשנת 2016 נרשמו שתי שגיאות רציניות בנוגע לצפי של סקרים. זאת מאחר והסקרים לא חזו את יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי ואת בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. לכן תמיד כדאי לבדוק מה סוברים סוכנויות ההימורים. 

לפי יחס ההימורים, הסיכויים לכך שלה-פן ומלנשון יעלו לסיבוב השני עומדים על 9%-14.3%, תלוי איזה אתר הימורים. כלומר לפי אתרי ההימורים מדובר בתרחיש בסבירות נמוכה. סייג אחד שעלול להטריד בכל זאת הוא שההימור על כך שלה-פן ומלנשון יעלו לסיבוב השני הינו הימור מאוד פופולרי. למעשה זהו ההימור הפופולרי ביותר עם מעל 31% מהמהמרים. קשה לפי שעה להעריך את משמעות הדבר, אבל לנוכח הפיגוע האחרון, .

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לה פן 22/04/2017 11:23
    הגב לתגובה זו
    על מנת שנוכל לשלוח כמה מאות מטוסים לפריז לפני שאת סוגרת את הגבול.
  • 7.
    רציתם מוסלמים קיבלתם מוסלמים (ל"ת)
    תאוכלו את החרא שבישל 21/04/2017 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתחילים להצדיק את טראמפ (ל"ת)
    שגי 21/04/2017 17:18
    הגב לתגובה זו
  • מי מתחיל? ומי גומר? (ל"ת)
    במה? 21/04/2017 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    די לתקופנות הצרפתית 21/04/2017 16:37
    הגב לתגובה זו
    יש לפעול לפתרון שתי המדינות שבירתה פריז קורא לצרפת שלא להגיב בתוקפנות ולהרגיע את הרוחות מגנה את האלימות משני הצדדים ומגנה את אפליית המוסלמים והסגר
  • 4.
    המחבל היה יליד צרפת איך סגירת הגבול היתה מונעת פיגוע (ל"ת)
    רוני 21/04/2017 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Fisherking 21/04/2017 15:26
    הגב לתגובה זו
    בשנה שבה כל הסקרים טועים ברציפות ברור שלה פן לוקחת
  • 2.
    350000000 מוסלמים קיצונים מחכים לך אכלת אותה (ל"ת)
    יוסי 21/04/2017 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חופש תנועה 21/04/2017 13:00
    הגב לתגובה זו
    נכון ש-100% מהפגועים מבצעים מוסלמים ערבים. נכון ש-100% מהם תומכים ברוצחים ורואים ברוצחים שהידים מטורפים. הנוצרים הצרפתים עוד יתגעגעו ליהודים שגרשו ורצחו.
  • זיוני מוח 21/04/2017 18:04
    הגב לתגובה זו
    נגד מי ולמה וכמה. הרגע ולחך לחטוף מכות וחרבות מנוער הגבעות האצילים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.