נתון חלש מאוד - הייצוא הסיני צלל בספטמבר בניגוד לתחזיות

מערכת Bizportal | (2)
נושאים בכתבה סין

לחץ מסתמן הבוקר בשווקים הפיננסים כאשר באסיה נרשמות ירידות של עד 1.4% ובחוזים בוול סטריט ירידות של סביב 0.7%. הנתון המרכזי שמעיב כעת על הסנטימנט הוא הייצוא הסיני לחודש ספטמבר שהציג נפילה של 10% במונחים דולריים לעומת חודש מקביל אשתקד (הירידה החדה מזה 7 חודשים), זאת לצד ירידה בהיקף הייבוא הסיני. המספרים החלשים מעוררים חששות כי ההתייצבות של הכלכלה הסינית הייתה אולי רק עניין זמני, ומעוררים גם חששות לגבי היקף הסחר העולמי.

צפי הכלכלנים היה לירידה של 3% בלבד בהיקף הייצוא הסיני בהסתכלות שנתית, בפועל הנפילה כאמור הסתכמה ב-10% כאשר החולשה בביקושים לסחורות סיניות הורגשה בכל האזורים הגדולים - דוגמת ארה"ב, גוש האירו, בריטניה ואסיה. היקף היבוא הסיני התכווץ בספטמבר ב-1.9% לעומת תחזיות לגידול של 1%, וזאת לאחר שבאוגוסט רשם נתון היבוא גידול של 1.5% ולמעשה היה זה הגידול החודשי הראשון מזה כמעט שנתיים. בשוק ציפו לראות המשך של המגמה, אבל הנתון הבוקר הוכיח שהנתון של אוגוסט ככל הנראה היה מקרי בלבד.  

ההאטה ביצוא וביבוא הסיני היא עקבית עם הירידה בהיקף הסחר העולמי. בחודש שעבר חתכו בארגון הסחר העולמי את תחזית צמיחת הסחר בשיעור חד ל-1.7% בלבד השנה, זאת בשל חולשה בסין ובביקושים מארה"ב. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, דווקא נשמע פחות מוטרד: "הירידה המפתיעה ביצוא הסחורות בסין בחודש ספטמבר לא צריכה להטריד את המשקיעים. קודם כל, ראינו לאחרונה דווקא התחזקות בנתוני סחר החוץ, במדד מנהלי הרכש בתעשייה ובנתוני הייצור התעשייתי, כך שבסיכוי גבוה מדובר בסטייה חד פעמית בגלל האופי התנודתי של הנתונים. שנית, המטבע הסיני נחלש בכ-5% מול הדולר בשנה האחרונה, מה שצפוי לתמוך ביצוא מסין. המשקיעים צריכים להיות יותר מוטרדים מבועת הנדל"ן ששוב מתנפחת בסין ומבעיית האשראי העסקי בבנקים הסינים, מאשר מתנודה קצרת טווח בנתוני היצוא."

 

כעת גובר הלחץ לקראת נתון הצמיחה הסיני שיפורסם ב-19 באוקטובר (יום רביעי הבא). הצפי לפי שעה הוא לצמיחה בקצב שנתי של 6.7% ברבעון השלישי אבל אין ספק שהנתון היום מעלה ספקות לגבי הצמיחה העתידית של סין. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דודו 13/10/2016 10:27
    הגב לתגובה זו
    אז איך תסבירו את זה שהשוק בסין סגר בעליות???
  • מומו המזמר 13/10/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
    לא לקחת בחשבון שהנתון פורסם לאחר סיום המסחר בסין?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.