אחרי ה'ברקזיט': עדכון ריבית דרמטי מחר באנגליה - מה צופים כעת הכלכלנים?
בענקית הבנקאות בלקרוק שמנהלת נכסים בהיקך של 4.7 טריליון דולר, צופים שהבנק המרכזי באנגליה יחתוך מחר את הריבית ל-0% וגם ישיק מחדש תכנית הרחבה כמותית. "בתרחיש המרכזי שלנו אנחנו צופים שבריטניה תיכנס למיתון בהמשך השנה", אמרו אמש בענקית ההשקעות והוסיפו כי בכל אחת מ-5 השנים הבאות הצמיחה תהיה נמוכה בכ-0.5% מהתחזיות המוקדמות. בבלקרוק צופים ירידה בהיקף ההשקעות בבריטניה וגם מעריכים שחוסר הוודאות ישאר גבוה.
שלושה שבועות אחרי משאל העם והחלטת בריטניה על יציאה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט'), מחר בשעה 13:00 שעון ישראל) יפרסם הבנק המרכזי באנגליה את עדכון הריבית, ולפי כל ההערכות - בפעם הראשונה מאז 2009 נראה הפחתת ריבית. ואולי גם מעבר לזה. בכדי להבהיר עד כמה העדכון הקרוב הוא חריג, נדגיש כי ב-90 העדכונים האחרונים הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי.
מה התחזיות? לפי סקר בלומברג שפורסם ביום שני האחרון, 30 מתוך 54 הכלכלנים שהשיבו צופים שתהיה הפחתת ריבית (כלומר 56% מהכלכלנים). מרביתם צופים הפחתה ל-0.25%. כלומר בלקרוק שצופים הפחתת ריבית ל-0% נמצאים בעמדת מיעוט. הסוחרים נותנים הסתברות של כמעט 80% להפחתת ריבית מחר. כלומר הפחתת הריבית מחר כבר מתומחרת, אבל לא במלואה. כלומר הפחתה ל-0% עשויה להיתפס בשווקים כמהלך אגרסיבי.
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש: "נגיד הבנק המרכזי האנגלי כבר רמז שתיתכן הורדת הריבית והשווקים כבר מגלמים אותה בהסתברות גבוהה. לנגיד הבריטי יש רזומה של מזהה ומגיב מוקדם להתפתחויות העתידיות. כשהוא היה נגיד הבנק המרכזי בקנדה הוא היה בין הבנקים הראשונים בעולם שהורידו את הריבית הרבה לפני המשבר בשנת 2008."
- המפלגה הקיקיונית שבישרה על המהפך ההיסטורי בכלכלת בריטניה ומה קרה היום לפני 75 שנה
- האיש הכי שנוא באמריקה מורשע בהונאת משקיעים ומה קרה היום לפני 14 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד אמר ז'בזינסקי כי "לא כל כך ברור מדוע הנגיד הבריטי רוצה להוריד את הריבית דווקא כעת. מרחב הפעולה שלו מוגבל, כי הריבית כבר מאוד נמוכה. המטבע האנגלי כבר נחלש משמעותית. מניסיון של התקופה האחרונה בעולם, סביר להניח שהורדת הריבית במצב הנוכחי לא תגרום להגדלת האשראי הבנקאי. הבעיה של האשראי אינה המחיר שלו, אלא הביקוש הנמוך בגלל אי הוודאות הגדולה שלא יגבר אם הריבית תרד בעוד רבע אחוז. במקביל, הורדת הריבית תפגע ברווחיות הבנקים וברצון שלהם לתת אשראי. לפיכך, הכוונה של הנגיד הבריטי להוריד ריבית בנסיבות הנוכחיות יכולה להעיד שהוא חושש מתסריט שלילי מאוד לכלכלת בריטניה כתוצאה מה-Brexit."
אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות: "יותר מחצי מהאנליסטים המששתפים בסקר של בלומברג מעריכים כי הריבית תופחת מחר בבריטניה, לפחות ברבע אחוז. האם הפחתת ריבית היא הצעד שנחוץ לבריטניה בימים שלאחר הברקזיט? כנראה שלא. ראשית, על אף שהריבית בבריטניה העומדת על 0.5% גבוהה ביחס לריבית בגוש האירו או ביפן, עדיין מדובר על ריבית נמוכה מאוד ברמתה האבסולוטית. כפי שכבר נוכחנו לדעת, בסביבת ריבית נמוכה כל כך אין לשינויים בריבית כבר השפעה על הפעילות העסקית שכן הן מבחינת ציבור החוסכים והן מבחינת ציבור הלווים, אין שום הבדל בין ריבית של 0.5% לריבית של 0.25%. בנוסף, הפעילות הכלכלית בבריטניה אמנם צפויה להיפגע לאחר הברקזיט אך מדובר על אירוע שיתרחש רק בעוד שנתיים וחצי לפחות כך שהפחתת ריבית כעת לא תשנה שום דבר".
- 7.ניתאי 13/07/2016 23:50הגב לתגובה זוזהו תרגיל בנקאי מוכר. בישראל נערים למלחמה {לא יותר מ8 מהיום} שלא תאמרו אחר כך ,לא חשבנו... עסקי הדיור והנכסים תחת סיכון מתקדם.
- 6.מחר התור של אנגליה להדפיס כסף ולהוריד ריבית . (ל"ת)בא 13/07/2016 17:07הגב לתגובה זו
- 5.אורן 13/07/2016 15:14הגב לתגובה זוממש כתבים חכמים מאוד
- 4.אורן 13/07/2016 13:59הגב לתגובה זוכתבו מפולת בסגנון 1929 , בסוף הגיע ראלי 2016
- 3.כלכלן וותיק 13/07/2016 13:40הגב לתגובה זוהשקל שלנו בסכנה לירידה מאד חזקה.
- 2.חבל שיש אתרים לכלכלה שבהם עושים הכל לבלבל המשקיע (ל"ת)אורן 13/07/2016 13:29הגב לתגובה זו
- 1.האחד 13/07/2016 12:20הגב לתגובה זובינתיים ביז אתם מפספים שהכל עלה במשך השבוע רק בארץ בהולכה שלכם הכל רקוב .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
