אחרי ה'ברקזיט': עדכון ריבית דרמטי מחר באנגליה - מה צופים כעת הכלכלנים?

הכלכלנים במיטב-דש ופסגות בהתייחסות לעדכון הריבית מחר באנגליה. וגם, צפו בתוצאות סקר בלומברג 
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה ברקזיט

בענקית הבנקאות בלקרוק שמנהלת נכסים בהיקך של 4.7 טריליון דולר, צופים שהבנק המרכזי באנגליה יחתוך מחר את הריבית ל-0% וגם ישיק מחדש תכנית הרחבה כמותית. "בתרחיש המרכזי שלנו אנחנו צופים שבריטניה תיכנס למיתון בהמשך השנה", אמרו אמש בענקית ההשקעות והוסיפו כי בכל אחת מ-5 השנים הבאות הצמיחה תהיה נמוכה בכ-0.5% מהתחזיות המוקדמות. בבלקרוק צופים ירידה בהיקף ההשקעות בבריטניה וגם מעריכים שחוסר הוודאות ישאר גבוה.

שלושה שבועות אחרי משאל העם והחלטת בריטניה על יציאה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט'), מחר בשעה 13:00 שעון ישראל) יפרסם הבנק המרכזי באנגליה את עדכון הריבית, ולפי כל ההערכות - בפעם הראשונה מאז 2009 נראה הפחתת ריבית. ואולי גם מעבר לזה. בכדי להבהיר עד כמה העדכון הקרוב הוא חריג, נדגיש כי ב-90 העדכונים האחרונים הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי. 

מה התחזיות? לפי סקר בלומברג שפורסם ביום שני האחרון, 30 מתוך 54 הכלכלנים שהשיבו צופים שתהיה הפחתת ריבית (כלומר 56% מהכלכלנים). מרביתם צופים הפחתה ל-0.25%. כלומר בלקרוק שצופים הפחתת ריבית ל-0% נמצאים בעמדת מיעוט. הסוחרים נותנים הסתברות של כמעט 80% להפחתת ריבית מחר. כלומר הפחתת הריבית מחר כבר מתומחרת, אבל לא במלואה. כלומר הפחתה ל-0% עשויה להיתפס בשווקים כמהלך אגרסיבי. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש: "נגיד הבנק המרכזי האנגלי כבר רמז שתיתכן הורדת הריבית והשווקים כבר מגלמים אותה בהסתברות גבוהה. לנגיד הבריטי יש רזומה של מזהה ומגיב מוקדם להתפתחויות העתידיות. כשהוא היה נגיד הבנק המרכזי בקנדה הוא היה בין הבנקים הראשונים בעולם שהורידו את הריבית הרבה לפני המשבר בשנת 2008."

עוד אמר ז'בזינסקי כי "לא כל כך ברור מדוע הנגיד הבריטי רוצה להוריד את הריבית דווקא כעת. מרחב הפעולה שלו מוגבל, כי הריבית כבר מאוד נמוכה. המטבע האנגלי כבר נחלש משמעותית. מניסיון של התקופה האחרונה בעולם, סביר להניח שהורדת הריבית במצב הנוכחי לא תגרום להגדלת האשראי הבנקאי. הבעיה של האשראי אינה המחיר שלו, אלא הביקוש הנמוך בגלל אי הוודאות הגדולה שלא יגבר אם הריבית תרד בעוד רבע אחוז. במקביל, הורדת הריבית תפגע ברווחיות הבנקים וברצון שלהם לתת אשראי. לפיכך, הכוונה של הנגיד הבריטי להוריד ריבית בנסיבות הנוכחיות יכולה להעיד שהוא חושש מתסריט שלילי מאוד לכלכלת בריטניה כתוצאה מה-Brexit."

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות: "יותר מחצי מהאנליסטים המששתפים בסקר של בלומברג מעריכים כי הריבית תופחת מחר בבריטניה, לפחות ברבע אחוז. האם הפחתת ריבית היא הצעד שנחוץ לבריטניה בימים שלאחר הברקזיט? כנראה שלא. ראשית, על אף שהריבית בבריטניה העומדת על 0.5% גבוהה ביחס לריבית בגוש האירו או ביפן, עדיין מדובר על ריבית נמוכה מאוד ברמתה האבסולוטית. כפי שכבר נוכחנו לדעת, בסביבת ריבית נמוכה כל כך אין לשינויים בריבית כבר השפעה על הפעילות העסקית שכן הן מבחינת ציבור החוסכים והן מבחינת ציבור הלווים, אין שום הבדל בין ריבית של 0.5% לריבית של 0.25%. בנוסף, הפעילות הכלכלית בבריטניה אמנם צפויה להיפגע לאחר הברקזיט אך מדובר על אירוע שיתרחש רק בעוד שנתיים וחצי לפחות כך שהפחתת ריבית כעת לא תשנה שום דבר".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ניתאי 13/07/2016 23:50
    הגב לתגובה זו
    זהו תרגיל בנקאי מוכר. בישראל נערים למלחמה {לא יותר מ8 מהיום} שלא תאמרו אחר כך ,לא חשבנו... עסקי הדיור והנכסים תחת סיכון מתקדם.
  • 6.
    מחר התור של אנגליה להדפיס כסף ולהוריד ריבית . (ל"ת)
    בא 13/07/2016 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אורן 13/07/2016 15:14
    הגב לתגובה זו
    ממש כתבים חכמים מאוד
  • 4.
    אורן 13/07/2016 13:59
    הגב לתגובה זו
    כתבו מפולת בסגנון 1929 , בסוף הגיע ראלי 2016
  • 3.
    כלכלן וותיק 13/07/2016 13:40
    הגב לתגובה זו
    השקל שלנו בסכנה לירידה מאד חזקה.
  • 2.
    חבל שיש אתרים לכלכלה שבהם עושים הכל לבלבל המשקיע (ל"ת)
    אורן 13/07/2016 13:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האחד 13/07/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
    בינתיים ביז אתם מפספים שהכל עלה במשך השבוע רק בארץ בהולכה שלכם הכל רקוב .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.