כיכר דיזנגוף
צילום: מוריה סקלי אדריכלות נוף

כך תראה כיכר דיזנגוף החדשה בת"א, העבודות יחלו בקרוב

כיכר דיזנגוף תרד לרחוב ותכלול מערכות תת קרקעיות כבישים ומדרכות. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי: "אמירה חברתית חשובה ותרומתה למרחב הציבורי"
ענת דניאלי | (7)

עיריית תל אביב-יפו מקדמת בימים אלו את פרויקט הנמכת כיכר דיזנגוף והחזרתה למפלס הרחוב. לאחר שנים רבות של דיונים הוחלט על ביצוע הפרויקט, סוף סוף החל שלב התכנון המפורט. מעיריית תל אביב נמסר כי העבודות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים ולהסתיים בסוף שנת 2017. עלות הפרויקט כ-60 מיליון שקל. חלופות התכנון המוצעות לפרויקט הוצגו ונדונו אתמול (ג') בהנהלת עיריית תל אביב-יפו.

הפרויקט כולל את הריסת הכיכר המוגבהת ובניית כיכר חדשה, שיקום מערכות תת- קרקעיות,  כבישים ומדרכות, התקנת פסל אגם במרכז הכיכר וסלילת שביל אופניים.

 

נזכיר כי כיכר צינה דיזנגוף, הקרויה על שם אשת ראש העיר הראשון של תל אביב מאיר דיזינגוף, הוקמה בשנת 1938 וכמעט מיד לאחר חנוכתה הפכה למוקד עירוני מרכזי. הכיכר הייתה לכיכר הראשונה בתל אביב, עם זאת, מיקומה של הכיכר במרחב יצר קונפליקט בין שימושיה כחלל פתוח לתנועת הולכי רגל לבין התנועה המוטורית סביבה ולכן בשנת 1976 הוחלט לבצע בה שינוי תחבורתי שהוביל לשינוי במבנה הפיזי של הכיכר , היא חודשה והוגבהה מעל פני הקרקע.

 

התכנון המחודש להורדת הכיכר, אשר נערך על ידי משרד האדריכלים מוריה סקלי אדריכלות נוף, כולל יצירת מרחב משולב, כאשר החזרת הכיכר למפלס הרחובות תיצור מחדש חלל עגול ושלם, בו תתקבל חווית החלל של  הכיכר ההיסטורית. 

הכיכר מתוכננת כמרחב שלם אחד "מדופן לדופן" כך שייווצר מרחב משותף לכלל הציבור: הולכי רגל, רוכבי אופניים והנוסעים ברכב. העירייה מסרה כי באירועים וימים מיוחדים ניתן יהיה לסגור את הכביש לתנועה כך שמרחב הכיכר כולו פתוח ופנוי לפעילויות ציבוריות ללא חציצות. בנוסף, ציינו כי העצים הקיימים במעגל הקרוב לדופן החיצונית נשארים במקומם כחלק מתכנון הכיכר.

 

עיריית תל אביב מסרה כי עם הצגת התכנית להנהלה וקבלת האישורים הרלוונטיים לחלופה הנבחרת (ראו מטה 2 החלופות המוצעות), יחלו בחודשים הקרובים העבודות להכנת הפרויקט, כולל הכנות להעתקת העצים בטבעת הפנימית; במהלך ספטמבר- אוקטובר 2016 יבוצעו הכנות מקדימות הכוללות ניתוקי תשתיות והסטתן, ניתוק המזרקה, פינוי מתקני הפסל והעתקת העצים. הריסת הכיכר ופינויה צפויה להיות מבוצעת במהלך נובמבר 2016 ולאחר מכן יחלו עבודות הקמת ופיתוח הכיכר המחודשת, כולל סלילת שביל אופניים והתקנת ריהוט רחוב. העבודות יימשכו לאורך שנת 2017 וצפויות להסתיים בתוך כשנה, עד סוף שנת 2017.

 

נציין כי הפרויקט נמצא בשלבי תכנון, כאשר טרם התקבלו אישור הגופים השונים לרבות משרד התחבורה ומשרד החקלאות לתכנון וטרם הוצא היתר בנייה להקמת הכיכר המחודשת.

חלופה א' כוללת קפל קרקע מגונן בהיקף הכיכר הפנימית, בשילוב עצים ממינים שונים, המייצרים הפרדה בין הגן המרכזי לכביש שסביב. קפל הקרקע משופע קלות כלפי פנים הכיכר ובהיקפו ישולבו לסירוגין מדרגות ישיבה. מסביב לבריכת המים, בליבת הכיכר- שטח מרוצף רחב.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

חלופה ב' משטח הכיכר הפנימית מוגבה קלות ("מרחף") מפני הקרקע, ומייצר הפרדה מדורגת בין הגן המרכזי לכביש שסביב. הכיכר מחולקת לאזור מגונן בהיקף ואזור מרוצף רחב, בו ישולבו פינות ישיבה, סביב הבריכה והפסל ובינות העצים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תל אביבי . 07/07/2016 17:25
    הגב לתגובה זו
    בכל אלטרנטיבה חשוב שיהיה הרבה צל והרבה ירוק . (לא כמו ברחבת היכל התרבות ) .
  • 5.
    אורח 29/06/2016 14:10
    הגב לתגובה זו
    אם זה המוטו שלך אז שתגיע להרוס את הכיכרות אתרים והמדינה, את נמל תל אביב ויפו לא יישאר לך כסף לבנות הכל מחדש,
  • 4.
    להשיב הכיכר לקדמותה מימים ימימה (ל"ת)
    ==================== 29/06/2016 14:03
    הגב לתגובה זו
  • אורח 29/06/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
    או אוטובוסים כאורך הגלות? גם להרוס עולה כסף,
  • 3.
    גיא 29/06/2016 13:48
    הגב לתגובה זו
    כך התאכזר לבעלי רכבים בעיר וייצר הון של 600 מילוין שקלים אנשים קיבלו דוחות ללא סיבה! אני אחד מהם
  • 2.
    פסל אגם עבר זמנו. לתרום לירוחם (ל"ת)
    בוני 29/06/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    123Gil 29/06/2016 12:24
    הגב לתגובה זו
    מילא כבר היו משלבים בתוכניות תחנה תת קרקעית לרכבת
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?

על פיגורי המשכנתאות, הורדת הריבית הצפויה, החשש של משפרי הדירות, הקבלנים והמשקיעים שיסמנו את כיוון השוק בהמשך

צלי אהרון |

שוק הנדל"ן סובל בעקבות המלחמה, אי-ודאות כלכלית וריביות גבוהות, ולא נראה שזה ישתנה באופק. הרוכשים כבר לא מסוגלים לשלם את המחירים שהקבלנים רוצים ובשטח יש ירידת מחירים משמעותית של 5%-10%. נתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)  שנמסרים בעיכוב של חודשיים וחצי ולא מבטאים את הנחות המימון מלמדים על ירידה של כ-1.4%, אבל בפועל המחירים ירדו הרבה יותר מכך.

אך מול הנתונים האלו, היקפי המשכנתאות נשארים גבוהים יחסית, עם ביצועים ממוצעים של 9-10 מיליארד שקל בחודש. מדובר על ביצועים של דירות שנרכשו בעבר ועכשיו הגיע הזמן של הרוכשים לשלם את החלק המשמעותי-רוב הסכום על הדירה והם לוקחים את המשכנתא. כמו כן, יש כמות גדולה של ממחזרי משכנתא שעל רקע הירידה בריבית ובעיקר הצורך שלהם להפחית את ההחזר החודשי, הם מאריכים את תקופת ההחזר ומפחיתים כך את הסכום החודשי לתשלום. 

היקף המחזרים משכנתא מעיד דווקא על הקושי של הציבור ומתחבר לכך שמחירי הדירות בירידה. כמו כן, על רקע הירידה בהיקפי המכירות, והירידה הצפויה בריבית, הבנקים למשכנתאות כבר הורידו בפועל את ריבית המשכנתא בכ-0.2% - ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד. הריבית צפויה להמשיך לרדת. ריבית בנק ישראל על פי תחזיות הכלכלנים אמורה לרדת ב-0.75% עד שנה מהיום, אבל לא בטוח שזה יחזיר את הקונים.  יש מלאי של מעל 81 אלף דירות, יש כמות דירות שעולה על מספר המשפחות בארץ, כך שלכאורה יש מספיק דירות, אלא שבשוק הדירות יש וויסות ידוע וברור של הקבלנים. הם אלו שמכתיבים את קצב הבנייה, הם אלו שמאטים את הקצב ומנרמלים את הפעילות שלהם למצב הביקושים כדי ליצור מחסור קבוע שיעלה מחירים. 

יש כוחות מנוגדים שמשפיעים על מחירי הדירות, וההערכה הרווחת היא שהשוק ימשיך להיות קשה עם ירידות מחירים, אבל אף אחד ל איודע מתי ואיך זה ישתנה. בינתיים כמה מגמות על שוק הדירות והמשכנתאות ותובנות ורמזים על ההמשך.


פצצת הזמן: פיגורי המשכנתאות מתקרבים ל-4 מיליארד שקל

אחת המגמות המדאיגות ביותר בשוק היא העלייה המתמשכת בפיגורי תשלומים על משכנתאות, שמשקפת את הלחץ הכלכלי הגובר על משקי הבית. על פי דוח בנק ישראל, היקף הפיגורים המשמעותיים (מעל 90 יום) הגיע לשיא חדש של 4 מיליארד שקל, והוא עולה מדי חודש. מדובר על עלייה של כ-50% בשנתיים.