מה לדעת הקבלנים הוא גורם שהכי מפריע היום בשוק הנדל"ן למגורים?

אסף אנגל, מנכ"ל הבית האקדמי - זרוע הנדל"ן והדיור של התאחדות הסטודנטים בישראל, שוחח עם בכירים בענף הנדל"ן בניסיון להבין מהם הגורמים למצוקת הדיור בארץ
אסף אנגל | (5)

בחודשים האחרונים אנחנו עמלים על בניית ועידה הדיור והנדל"ן לצעירים שתקבץ אליה גורמים רבים שמצב מחירי הדירות מעסיק אותם השכם וערב, החל במשרד האוצר, בכירי הבנקים, ראשי הערים, היזמים וכלה בצעירים. לרגל הוועידה, ביקשתי ללמוד לעומק היכן לדעתם של יזמי הנדל"ן טמונה התשובה למחירי הדירות, ובעיקר עניין אותי לבחון נושאים שלהם השפעה ישירה על הצעירים. באורח פלא, ולמרות שחשבתי שהאצבע המאשימה תופנה למדינה, היא בעיקר הצביעה בחץ ישר לכיוונן של הרשויות המקומיות.

בין אם אנחנו מסכימים עם דעותיהם או לא, על מנת לייצר שיח של פתרון חשוב להכיר את עמדת כל המעורבים, בוודאי של היזמים המובילים את שוק בניית הדירות למגורים. כך למשל, ביקשתי לבדוק מיהו הגורם "הבעייתי" ביותר עבור החברות היזמיות, בהליך שבין רכישת קרקע לבין מסירת הדירה ללקוח הקצה. בין בכירי הענף, התשובות שנשמעו היו דומות.

אורן הוד, מנכ"ל חברת אפריקה מגורים, אמר שהגורם המעכב הינו נוהל קבלת היתרי הבנייה והאישורים הניתנים על ידי שלטון המקומי. גם אבישי בן חיים, מנכ"ל חברת רוטשטיין, מתח ביקורת על הרשויות: "מעבר לעניין של שחרור קרקעות, לא רק במסגרת תכניות מחיר למשתכן, יש לשחרר את החסמים בוועדות המחוזיות והמקומיות בכל הנוגע לקידום תכניות וקבלת היתרי בניה וטפסי 4. כיזמים, אנחנו חווים יום יום את הקושי הזה על בשרינו והנושא מהווה צוואר בקבוק וחסם מהותי לגבי דירות שכבר בתכנון ובבניה, ועל זה תוסיפו גם את בעיית מחסור בעובדים בענף. ללא טיפול אמיתי בביורוקרטיה ששוררת בענף, לצערי יהיה קשה להוריד את מחירי הדירות", אמר לי.

יקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כ.ד.א.י, אמר שהגורם הבעייתי ביותר עבור חברות יזמיות מרגע רכישה ועד למסירת הדירות, נחלק לשלושה עיקריים, כשהראשון שבהם הוא ההתנהלות האיטית ומלאת הבירוקרטיה המיותרת ברשויות המקומיות המלוות את הליך הרישוי. "פרקי הזמן לקבלת החלטה – ארוכים מאוד וכן הדרישות אינן אחידות בין רשות לרשות, כל אחד מחליט ככל העולה על רוחו ולא תמיד תואם את רוח הענף או הממשלה", הוא אמר. הדבר השני אותו ציין הוא זמינות הקרקעות לעבודה וקצב הפיתוח הבסיסי לאכלוס של משרדי הממשלה השונים, "לוחות הזמנים לביצוע ארוכים מאוד ונוסיף לכך שגם בהם אין עמידה. התנהלות חברת החשמל היא פרק בפני עצמו". והדבר השלישי, הוא רמות התקינה בארץ. כמות התקנים וקצב העדכון שלהם לאורך חיי פרויקט מגביל ואף פוגע בכל הניהול התקין של האתר, הסביר.

אברהם קוזניצקי, יו"ר קבוצת מנרב, סיכם יפה ואמר שמבלי שתהיה תכנית מושכלת שעוסקת בכל הפרמטרים הקשורים בענף הנדל"ן, לא יהיה שום שינוי ומחירי הדירות לא ירדו. "אי אפשר עם איזו הכרזה פופוליסטית או עם תכנית נקודתית לשנות את רמת המחירים, שבנויים על הרבה פרמטרים. צריכה להיות תכנית כוללנית שעוסקת בזוגות הצעירים, במשפרי הדיור, במשקיעים ובשוק הדירות להשכרה. רק פתרון כולל ישיג את המטרה של ריסון המחרים ובכלל, חשוב לרסן אותם אך לא לרסק אותם בעשרות אחוזים, דבר שיוביל למשבר כלכלי בכל המדינה ועלול לפגוע בבנקים, בספקים, בקבלני המשנה, וגם בכאלו שכבר קנו דירה ויצטרכו לשלם מחיר תיאורטי עבור המשכנתא שלהם. חייבים להושיב צוות שמכיר את הנושא שיהיה מורכב מבנקאים, מנציגי משרד השיכון, מקבלנים ואנשי מקצוע נוספים, שלהעלות על השולחן את כל נושא הבניה ויחד לצאת עם תכנית משולבת שתיתן פתרון משמעותי. כל תכנית אחרת היא בגדר ירייה באוויר", אמר.

רציתי לבדוק, אם היזמים מאמינים שהממשלה אכן רוצה להוריד את מחירי הדיור. רק שניים מתוך 8 יזמים איתם שוחחתי חשבו בכנות שכן. שאר היזמים השיבו שיכול להיות שהממשלה מעוניינת בכך, אולם רק עד רמה של 5% ולא יותר מכך. כשביקשתי לדעת מה הכלי האפקטיבי בעיניהם להורדת המחירים, השיבו בתמימות דעים שהורדת החסמים בשוק הנדל"ן תביא את הבשורה, אבל לא רק. השקעה בתשתיות וכן טיפול מיידי בבעיית כח העבודה בענף. אף אחד מהיזמים לא חשב שהחרפת המיסוי על ציבור המשקיעים, פעולה בה נקטה הממשלה, תשפיע על מחירי הדירות. נראה כי גם תכניות מחיר מטרה ומחיר למשתכן, לא מרגשות אותם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מה שמפריע זה הקבלניםעצמם צריך להביא קבלנים ועובדים מחול (ל"ת)
    מענף הנדל״ן 08/06/2016 00:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ' 06/06/2016 18:09
    הגב לתגובה זו
    והקבלנים חושבים ? אתם רק מנסים להכניס עוד ועוד שטופי מוח אל פירמידת מחירי הנדלן , אתם מתעלמים מכל קשר בין מחירי הנדלן למצב המשק וההתעלמות הזו תעלה לכם,לשטופי המוח שלכם ולכל הציבור הרחב ביוקר.
  • 3.
    אדם 06/06/2016 11:07
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הביקוש לדירות הוא הוא בגלל ריבית אפס הביקוש הספקולטיבי לא יפסק. קצת עובדות: א יש כ150,000 דירות ריקות של משקיעי חוץ. ב. יש כ200,000 תושבים שיש 2 דירות , כ40,000 תושבים שיש 3 דירות וכ 10,000 שיש להם כ 4 דירות. מיסוי על דירות ריקות ועל הדירה השלישית ואילך יפתור הבעיה מיד. אך לפוליטיקאים אין שום אינטרס להוריד את מחירי הדירות אלא להסתפק בתרגילי סרק. השוק יפוצץ הבועה.
  • 2.
    שמול 02/06/2016 11:24
    הגב לתגובה זו
    לקבל התוספות ביתר קלות , מעבר לכך הפיקוח על הקבלנים בשטחי הבניה למעשה לא קימים ,הם בונים מעבר למתחם מלכלכים ועושים כבתוך שלהם, גם כאשר מטרים ספורים מהבנינין הנבנה גרים אנשים.
  • 1.
    אברהם זבבו 02/06/2016 10:09
    הגב לתגובה זו
    זה רציני?יגידו שיש מחסור בהתחלות בניה.מצידם צריך להפשיר את כל האדמות במדינה ,לא צריך חקלאות לא חופים העיקר שיוכלו לבנות עוד ולמכור.הם לא יספרו לנו שאם יוציאו את המשקיעים מהמשחק הזה זה יגרום להפחתה משמעותית בביקושים ובמחיר.אפשר לבנות מליון דירות ואז המשקיעים יקנו חצי מליון ושוב נחזור לאותה נקודה.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.