זה כנראה הדיווח שהקפיץ הבוקר את הבורסות באירופה
אירופה פתחה את שבוע המסחר השלישי של 2016 בעליות שערים של עד 0.8% בכל המדדים המובילים, למרות שמחיר הנפט רק ממשיך לרדת (בין היתר על רקע כניסתה של אירן למסחר העולמי - והגדלת ההיצע שהיא צפויה ליצור). נדגיש כי אכן לא מדובר בעליות מרשימות באופן יוצא דופן - אך בעוד מחיר הנפט ממשיך בדרכו מטה, מדובר במהלך עליות משמעותי:
**עדכון: המוכרים אמנם לוחצים את המדדים מטה, אך המדדים חזרו לעלות, בתמיכת התמתנות מחירי הנפט.
הסיבה היא אם כן לעליות (הזמניות) הינה סקר שבוצע על ידי רשת בלומברג, לפיו יותר מ-60% מהכלכלנים שנשאלו על ידי רשת בלומברג, צופים כי צניחת מחירי הנפט עשויה לגרום לנשיא הבנק האירופי, מריו דראגי, לפעול לתמיכה בשווקים ביום חמישי הקרוב (או לפחות יצהיר על פעולה עתידית), עת יעדכן את הריבית ויקיים מסיבת עיתונאים בנושא - ואת זה הסוחרים אוהבים.
בסקר הקודם של הרשת, האמינו רק 40% מהכלכלנים כי דראגי יבצע פעולה נוספת לתמיכת הבורסות (בנוסף לתכנית הרכישות שכבר 'רצה') - אך צניחת מחירי הנפט אל מתחת ל-30 דולר לחבית - מגדילה משמעותית את ההערכות (וגם הציפיות) לפעולה של ה-ECB.
לפי הסקר העדכני, 57% טוענים כי דראגי ירחיב את כמות רכישות האג"ח של הבנק (שעומדות על 60 מיליארד אירו), ו-53% טוענים כי יוריד עוד יותר את הריבית על הפקדונות.
- הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ללא שינוי
- דראגי מזהיר מפני בועה? "מחירי מספר נכסים נראים מתוחים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי בשבוע שעבר, בתוך הנפילות בשווקים ביום חמישי, התפרסם נתון התמ"ג של גרמניה, ועמד על שיעור גבוה מהתחזיות: עקב כך, התחזק מטבע האירו מול הדולר והשקל, והדבר הוריד את הסיכויים להתערבות נוספת של הבנק האירופי - כי נראה היה שהכלכלה 'מבריאה לבד'.
"אם מחירי הנפט יישארו ברמות הנוכחיות, הבנק המרכזי של אירופה כנראה לא יישב בחיוק ידיים", אמר הולגר סנדט (), אנליסט ראשי ששווקים אירופאים של 'Nordea' בקופנהגן. "אנחנו יכולים לראות יותר הקלה כמותית כבר בחודש מרץ".
צריך להבין שירידת מחירי הנפט מביאה לירידת מחירים: הנפט הוא המוצר הבסיסי ביותר, והוזלה שלו מביאה להוזלה של שאר המוצרים. לכן, כדי לשמור על יעד אינפלציה כרצונו - על הבנק ליצור הרחבה כמותית, ש'תעלה מחירים' אל עבר היעד בו הוא מעוניין, מכיוון שהמחירים עשויים להתקבע באופן רוחבי.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדבר אם כן, מגדיל עוד יותר את המתח לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) בגוש היורו, שיתפרסם מחר (יום שלישי) בשעה 12:00. כשאמינותו של הבנק המרכזי לגבי שמירה על יעדי האינפלציה עומדת במבחן - והוא יצטרך להציג למשקיעים עד כמה הוא נחוש לעמוד ביעדים אותם הציב.
- 2.שרון 18/01/2016 13:09הגב לתגובה זופרוטרום ירדה ללא סיבה יש עוד הרבה בשר במניה הזו לדעתי
- 1.על מה אתם מדברים? 18/01/2016 11:36הגב לתגובה זואירופה יורדת
- הקו המנחה 18/01/2016 13:12הגב לתגובה זוהשוק העולמי עצבני ומחפש כיוון הנפט עולה מעט ושוב אירופה בעליות, ניתן לעשות כסף טוב בתנודתיות הזו, בבוקר אחוז למעלה לאחר שעה אחוז למטה וחוזר חלילה מספר פעמים ביום מסחר.
- הקו המנחה 18/01/2016 13:10הגב לתגובה זוהשוק העולמי עצבני ומחפש כיוון הנפט עולה מעט ושוב אירופה בעליות, ניתן לעשות כסף טוב בתנודתיות הזו, בבוקר אחוז למעלה לאחר שעה אחוז למטה וחוזר חלילה מספר פעמים ביום מסחר.
- גיא ארז 18/01/2016 11:41הגב לתגובה זועליות של עד 0.8% ככתוב. מצאנו לנכון לציין את מה שנראה כמו הסיבה לכך. שוק ההון הוא תנודתי, במיוחד בתקופה זו - ואי אפשר להבטיח שמגמה תישאר זהה לאורך כל אותו יום.
- אתם קופצים מוקדם מדי ועלולים להטעות (ל"ת)רינה 18/01/2016 11:55
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
